Fång eller inte fång, det är frågan

M

millakalla

Vårat russ fick för några veckor sedan ont i framhovarna efter en skoning. Hovslagaren kom ut och skodde om men ponnyn blev inte bättre. Hade också fått puls i båda fram men ingen värme eller verkade inte må dåligt för övrigt, normal temp. När jag tar in honom från hagen lägger han sig i boxen :(Nu tog hovis av skorna igår och i dag går han lite bättre.La sig inte i boxen direkt när han kom in. Haltar inte men går väldigt illa, verkar super öm. Har dock puls ff men är inte varm. Han har inte heller det typiska fång stället, med bakbenen under sig. Min hovis kliar sig i huvet och vet inte vad det är, vad tror ni :confused:. Jag har tid på kliniken på måndag, men skulle ändå vilja höra era ideer. Har ingen erfarenhet av fång, kan det te sig på olika sätt, eller är han bara rejält sömstucken, eftersom hältan bev bättre när skorna försvann :confused:

Sv: Fång eller inte fång, det är frågan

Ja, fång kan bete sig på MÅNGA olika sätt. Det låter som om din häst visst kan ha fång, tycker jag. Den "klassiska" fångställningen är väl egentligen inte så hemskt vanlig, vad jag har förstått. Om det är fång måste hästen under behandling snarast, och att vänta till måndag är inte att rekommendera!

Jag har tyvärr mycket erfarenhet av fång...
det är inte alltid de står i den klassiska fångställninen, ibland kan de ställa bakbenen lite längre bak i stället, ligger ner tycker jag är rätt typiskt, stelgång också. inte alltid puls eller värme. lite konstigt att det kommer ihop med skoningen? trycket kan ju släppa lite när skon kommer av. kan ju vara ett sömstick ändå , men på båda fram?
Håller tummarna att det inte är fång och att han blir bra snart! Lycka till.

Jag har tyvärr mycket erfarenhet av fång...
det är inte alltid de står i den klassiska fångställninen, ibland kan de ställa bakbenen lite längre bak i stället, ligger ner tycker jag är rätt typiskt, stelgång också. inte alltid puls eller värme. lite konstigt att det kommer ihop med skoningen? trycket kan ju släppa lite när skon kommer av. kan ju vara ett sömstick ändå , men på båda fram?
Håller tummarna att det inte är fång och att han blir bra snart! Lycka till.

Tack!
Han har mest ont i höger fram. Det var det benet han haltade ordentligt med innan skon försvann, men han har som sagt hela tiden haft puls i båda och ömmat i båda. Jag hoppas också på att det inte är fång, kan det möjligtvis vara hovböld, långsökt kanske...Jag ska ringa en annan klinik i morgon och se om jag kan få komma tidigare

Tycker tyvärr att det väldigt mycket låter som fång. Det verkar konstigt med puls och ömmar i båda om det skulle vara sömstick eller hovböld. Som sagt fångställning har jag aldrig sett på någon av våra fånghästar under något anfall. Det veterinären brukar testa våra på är att se hur de verkar i vändningarna. Svårt att vända, puls och värmekänsla (men värmen behöver inte automatiskt vara fång) brukar tyda på fång. Snabb behandling krävs i så fall. Ta ut veterinär. Det är inte tillrådligt att transportera en häst med fång mer än till djursjukhus.

Det kan handla om att hästen har blivit sömstucken, även om skorna tas av innebär inte det att smärtan försvinner men den brukar bli mindre vilket din häst ändå verkar visa.

Skulle nog också rådit dig till att ta ut veterinär först. han /hon kan se på rörelsemönstret och ge dig råd och ev/troligen skriva ut Fenyl Butazon eller liknande. sen när han är lite bättre har du och hästen mer nytta av ett klinik besök, det är inte så stor ide att röntga för tidigt. har de sagt till mig i alla fall. har han råkat ut för komplikationer med hovbenet syns det inte med en gång. så slipper han ju stå och vingla i transporten med om d u inte har det nära förstås.
men oavsett så skadar det inte att ta bort kraftfoder, om han får det ge gärna något för magen. microbalans är bra,( även bra om du kommer att få fenyl butazon)finns i många hästbutiker. OM det nu är fång så är magen viktig att få balans i. hade nog försökt ge hö, om du har ensilage?

Det är inte så att hovslagaren har verkat för mycket så han är öm i sulan, då trycker ju gärna skorna mot sulan och hästen får ont?

Ett annat tips är hovböld. Min fångis var väldigt skum ett tag (halt båda fram och stel). Trodde hon fått fång igen. Fick Butta 14 dagar. Sen var hon bara halt på hö fram. Tog då ut hovis för jag misstänkte hovböld. Och vi hittade mycket riktigt en hovböld så det var aldrig något fånganfall som tur var!

Hon har haft hovböld en gång tidigre men då hade hon annorlunda symptom (hälta som kom och gick) så det är inte säkert att det visar sig på samma sätt alla ggr ens på samma häst.

/Maria

Tycker precis som Ylva86 o Lena S skrev igår:Ta ut veterinär först! Hoppas du gjort det idag. Jag hade velat att veterinären gav smärtlindring direkt om min häst hade haft så ont att den la sig ner :eek:
Och jag förstår inte att man från Klinikens sida tycker det är ok att boka en tid så många dagar framåt om du sagt till dem att din häst lägger sig ned när han kommer in i boxen. Eller ringde du inte samma dag han visade första symtom?

Senast ändrad:

KL

Jag kan hänga på den här tråden angående vår gamla russvalack (25 år). Vi kliar oss i skallen...

De senaste två somrarna har han varit väldigt stapplig direkt efter att han har legat ner och blivit bättre och bättre ju mer han har gått efter att ha rest sig. Det har hängt ihop med att de har varit ute dygnet runt på bete (är alltid inne några timmar på kvällen och då brukar han ligga ner och vila). På hösten har symptomen försvunnit igen.

Redan förra sommaren spekulerade både jag, hovslagare och veterinär om vad det kunde vara. Då trodde vi att det var allmän åldersstelhet.

I år föll det sig så att han blev plötsligt väldigt stapplig dagen efter verkning (har gått oskodd de senaste 5 åren). Sulömhet, trodde vi då och skodde på fram. Det påverkade dock inte stelheten direkt när han hade rest sig så förra sommarens teori hängde kvar, också. Han reds en hel del i somras och det var inga problem. Pigg som en mört. Symptomern försvann igen i slutet av sommaren.

Han har under hela tiden varken varit varm, haft puls, svårt att vända eller fått fångränder på hovarna. Inte heller någon breddad lamellrand. Förrän nu! :eek: Hovis var här för en vecka sedan och sa då att han hade breddad lamellrand på båda fram. Inte mycket, men ändå.

Om han nu hade fång i somras, är det inte lite sent för en breddad lamellrand att dyka upp nu i mitten av januari? Han har varit tvärfräsch i säkert 5 månader och pinnat på som aldrig förr. Några teorier?

Senast ändrad:

KL

Om han nu hade fång i somras, är det inte lite sent för en breddad lamellrand att dyka upp nu i mitten av januari? Han har varit tvärfräsch i säkert 5 månader och pinnat på som aldrig förr. Några teorier?

Min häst hade fång i somras. Det syntes därefter en "fångrand" på alla hovar som sakta men säkert "vandrat" nedåt allt eftersom hoven växer. NU verkades randen bort (i förra veckan). Vid denna verkningen borde också den bredare lamellranden ses. Tänkte inte på att fråga hovslagaren. Men jag fick svar på en tråd i somras av SO Hovslagare att lamell breddningen syns först när den växt ner. (Inte under fången och hela tiden därefter, som jag trodde.)

Angående stelheten hos din häst. (Jag jmf ibland med hund o katt som jag jobbar med. Symtom vid artros är stelhet efter att ha legat ned. Speciellt på hårt underlag.) Ledvätskan kan behöva hjälp att smörja lederna vid ålderdom. Då kan glukosamin vara till hjälp.

Min häst hade fång i somras. Det syntes därefter en "fångrand" på alla hovar som sakta men säkert "vandrat" nedåt allt eftersom hoven växer. NU verkades randen bort (i förra veckan). Vid denna verkningen borde också den bredare lamellranden ses. Tänkte inte på att fråga hovslagaren. Men jag fick svar på en tråd i somras av SO Hovslagare att lamell breddningen syns först när den växt ner. (Inte under fången och hela tiden därefter, som jag trodde.)

Angående stelheten hos din häst. (Jag jmf ibland med hund o katt som jag jobbar med. Symtom vid artros är stelhet efter att ha legat ned. Speciellt på hårt underlag.) Ledvätskan kan behöva hjälp att smörja lederna vid ålderdom. Då kan glukosamin vara till hjälp.
Men min hovslagare brukar säga att den breddade lamellranden syns ca 2 månader efter anfallet. Det är så lång tid det tar för den att växa ner. Om det blir en sk fångrand på hoven tar den såklart längre tid på sig att växa ner, eftersom den ska "vandra" hela vägen ner från kronranden.

Artros var det jag tänkte på också, när jag skrev "allmän åldersstelhet". Han får glukosamin regelbundet.

Min hovslagare ser också blödningen i lamellranden efter cirka två månader. Därför ställer även jag mig frågande till att det skulle vara en fångrand. Kan ju också vara foderränder.

Min hovslagare ser också blödningen i lamellranden efter cirka två månader. Därför ställer även jag mig frågande till att det skulle vara en fångrand. Kan ju också vara foderränder.
Breddad lamellrand och fångrand är olika saker. Fångranden (som också kan vara en foderrand) går som en "årsring" runt hovens utsida. Någon fångrand (eller foderrand) har inte funnits på vår ponny.

Den breddade lamellranden syns i kanten mellan sula och hovvägg på hovens undersida (något förenklat).

Det är inte så att hovslagaren har verkat för mycket så han är öm i sulan, då trycker ju gärna skorna mot sulan och hästen får ont?

Detta tänkte jag också!
Det kan ju vara så att det är precis på gränsen att det inte syns att det blivit lite hårt.
Det är knepigt när det sitter i hovarna för det kan vara så mycket men iochmed hovslagarbesöket så är detta det första jag hade misstänkt.

Har tänkt på det också, för jag såg att han är så pass nerverkad så det är på gränsen att börja blöda :cry:

Skulle nog också rådit dig till att ta ut veterinär först. han /hon kan se på rörelsemönstret och ge dig råd och ev/troligen skriva ut Fenyl Butazon eller liknande. sen när han är lite bättre har du och hästen mer nytta av ett klinik besök, det är inte så stor ide att röntga för tidigt. har de sagt till mig i alla fall. har han råkat ut för komplikationer med hovbenet syns det inte med en gång. så slipper han ju stå och vingla i transporten med om d u inte har det nära förstås.
men oavsett så skadar det inte att ta bort kraftfoder, om han får det ge gärna något för magen. microbalans är bra,( även bra om du kommer att få fenyl butazon)finns i många hästbutiker. OM det nu är fång så är magen viktig att få balans i. hade nog försökt ge hö, om du har ensilage?

Tack för dina tips! Ska köpa microbalans
Jag har tagit bort kraftfodret, det gjorde jag nästan direkt för säkerhets skull. Vi har silage, men jag håller på att leta efter hö nu. Veterinären ska komma i morgon

Men vad hemskt, det kan se väldigt likt ut som fång. det kan tom bli symtom som belasningsfång. (inte så ovanligt bland oseriösa barfotaverkare). Om detta har skett så har du samma symtom som vid fång "laminatis". Har du bytt hovslagare eller så . varför tog han mer denna gången? Har han varit problemfri innan och detta kommer efter skoningen så undrar jag om du inte börjar närma dig vad som är orsaken.
Om han bara är sulöm så tror jag inte han skulle reagera om du går i nedförsbacke lutande, inte brant på mjuk underlag? fånghästar har svårt för det.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka