Fång - efter kritiska fasen

E

Ella123

Hej alla kloka!

Har en islänning som för 3½ vecka sedan fick diagnosen fång. Efter det gick han på Finadyne 2½ vecka, i slutet av kuren var han helt symptomfri och vi slutade på vet inrådan. Han fick då tillbaka viss hälta och hade synbart ont. Han fick efter det fortsätta med Finadyne 5 dagar och blev helt besvärsfri igen. I tisdags morse fick han sin sista kur och har varit utan medicin sedan dess. Han har varken haltat eller stått och skiftat vikten på framhovarna och lyfter villigt på hoven när man ber honom om det. Han är dock lite försiktigare när han går och är ganska lugn. Min fråga är nu hur pass "bra" de ska vara efter det att man slutat med medicinen? Är det okey att de är lite försiktiga när de går etc, eller ska de vara i "normalt" tillstånd för att betecknas som "friska"?
Jag kan tillägga att vi ska till Strömsholm på onsdag och röntga hovarna för att se ev. effekter av fången, så hur pass påverkade de är av rotation etc vet jag ännu inte. Man är ju ganska påverkad av allt detta, har levt i min egna lilla "fångvärld" den sista månaden och står i princip varje ledig stund och försöker kolla in hans beteende och tolka hur han mår, så man har nog inte riktigt distans till hur det borde se ut.

Är även nyfiken på hur länge era fånghästar stod på medicin, enligt min vet är det vanligt att vissa hästar får äta det ganska många veckor innan det värsta ger sig. Min häst hade besvär ca 1½ vecka (värst i början ca 2-3 dagar, sedan allt mer avtagande in i kuren), därefter var han jättepigg och visade ingen smärta så länge han gick på medicin. Nu är han sagt bättre men inte sitt gamla jag än (såklart, det kan man ju inte riktigt förvänta sig efter en sådan pärs som fång är).

Tacksam för svar!!!
 
Sv: Fång - efter kritiska fasen

Min häst fick Fång förra sommaren.
jag kommer inte ihåg hur länge han gick på F.en vecka kanske.

Tyckte inte att det hade jättebra effekt så jag fick "Butta" istället och det var bättre.
Hade din ngn rotation? Är det en ponny?
 
Sv: Fång - efter kritiska fasen

Det är en islandshäst. Jag vet inte om det är någon rotation än då vi ska röntga på onsdag (26/4).
Hur blev din häst efter avslutad buttakur, helt ohalt och utan symptom eller påverkad men ej halt osv? Hur mår hästen nu?
 
Sv: Fång - efter kritiska fasen

Min första reaktion är att man nog inte skall vänta tills hästen blir helt bra innan man tar bort smärtstillande. Dels är det ju inte bra för magen och dels vill man ju att hästen skall ta det lite lugnare i början för att inte göra illa sig.
 
Sv: Fång - efter kritiska fasen

Jag tror att han fick B. i 10 dagar.
Det är bättre för magen, enligt min erfarenhet.

Min hade 7 o 9 graders rotation. Den röntgades efter en vecka.
Efter 5 v.,på 1:a återbesöket var han OK o hade bantat 6kg??.
Han var betydligt smalare o hade haft boxvila.
Iom att det är en stor häst så kunde Micke inte tala sig nog varm om att den måste vila tills halva hoven vuxit ut.

Annars kan man få återfall, belastningsfång.
Är 15 år och är just nu jättefin, men tävla väntar vi med.

är numera jättenoga med foderomställningar.
ska få gå på bete då han inte fick fång av det.

Tar det hellre jättelugnt än att gå igenom detta igen.
Vad utlöste din hästs Fång?

E. Vi lyder Vet. o tar den tids boxvila som rekommenderas.
I mitt fall 4 V. och sedan några timmar om dan i sjukhage.
6 .v ute hela dagar i sjukhage.
10 V. ute i riktig hage.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min gammelhäst fick fång för drygt 4 veckor sedan. Efter att hon inte svarade på medicinen som hon borde eller blev direkt bättre, bara...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 003
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp