Fång - dosering fenylbutazon

S

Sveipur

Är lite nyfiken vad ni fått för dosering. Hur mycket och hur länge? Skriv gärna storlek på hästen också.

Sv: Fång - dosering fenylbutazon

Doseringen beror ju på hästens vikt. Min arab på ca 400kg fick 2 påsar om dan i 10dagar när hon fick fång

Halvblodsvalack 600kg Finadyne 7dgr 3påsar/dag. Därefter butta 7dgr 3påsar/dag.

Doseringen beror ju på hästens vikt. Min arab på ca 400kg fick 2 påsar om dan i 10dagar när hon fick fång

Jo, visst beror det på vikten. Det var därför jag ville veta storleken på hästen.

Anledningen till att jag frågor beror på att veterinären verkade lite osäker på doseringen. Jag är rädd för att ge för mycket. Min är betydligt tyngre än din och han fick 1 påse per dyng (0,5 påse morgon + kväll).

min lilla ponny är 127,5 coh väger ca 300 kg.. han fick butta i 14 dar 1 påse per dag...

min vänninas shettis (ca. 300 kg) fick första dagen 3 påsar(1 påse/per 100kg häst) därefter 1 1/2 påse /dag i 14 dagar.

D-ponnysto, 144 cm hög och 370 kg tung fick Finadynespruta av veterinären vid lunchtid dag 1 och från dag 2 fick hon 1 påse på morgonen och ½ påse på kvällen i 14 dagar vid lindrig fång. Har röntgat henne nu och hon har ca 5 graders rotation båda fram. Svarade bra på den doseringen.

Halvblods sto 160cm, har ingen anning om vad hon kan väga 500-600 kg kanske och då var hon också grovt överviktig!

Finadyne 2 påsar om dagen i 4 dagar.

Men då verkar han inte ha fått för hög dos iallafall. Jag får ta och ringa vet imorgon, men jag är fortfarande intresserad av att höra dosering från fler håll.

Dosering enligt FASS: 1:a dagen 1 påse/100 kg vikt därefter 1/2 påse/100 kg. Ges uppdelat på 2-3 ggr/dag i 1-2 veckor. Vid behov kan behandlingen fortsätta under flera veckor.

Te x : Häst 400 kg vikt : Ge 2 påsar morgon och kväll dag 1, därefter 1 påse morgon och kväll. Behandlingens längd avgör hästens symptom. Man kan trappa ut behandlingen genom att succesivt sänka dosen i några dagar.

Dosering enligt FASS: 1:a dagen 1 påse/100 kg vikt därefter 1/2 påse/100 kg. Ges uppdelat på 2-3 ggr/dag i 1-2 veckor. Vid behov kan behandlingen fortsätta under flera veckor.

Te x : Häst 400 kg vikt : Ge 2 påsar morgon och kväll dag 1, därefter 1 påse morgon och kväll. Behandlingens längd avgör hästens symptom. Man kan trappa ut behandlingen genom att succesivt sänka dosen i några dagar.

Det var ju otroligt mycket!

Vad menar du med mycket? Observera att det är bara första dagen som hästen ska ha dubbel dos. Vad har du för häst? Hur mycket väger den? Hur stor dos har den fått?

Stort kraftigt halvblod på närmre 600 kg. Får alltid 3 påsar per dag vid behov av butta. Mindre dos släcker inte smärtan på henne. Men har fått högre dos vid starten vid ett tillfälle samt även butta direkt i blodet när ej svarade tillräckligt på pulver (har ätit butta för fler orsaker än fång)

Jo, visst beror det på vikten. Det var därför jag ville veta storleken på hästen.

Anledningen till att jag frågor beror på att veterinären verkade lite osäker på doseringen. Jag är rädd för att ge för mycket. Min är betydligt tyngre än din och han fick 1 påse per dyng (0,5 påse morgon + kväll).[/QUOTE

Såg att tråden är gammal.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 921
Senast: Görel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 760
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar