Fång "dagen efter"

Itchie

Trådstartare
Mitt islandssto fick (förgiftnings)fång i veckan. Halt hf på kvällen (trodde hon hade fått en smäll på det) halt runt om på morgonen och blev sämre och sämre i väntan på vet. Stark puls alla fyra, låg ner, stapplade fram när hon rest sig och höll på att sätta sig på rumpan för att hon inte fick med sig bakbenen. Ingen feber. Puls 50-55. Kylde hovarna och kände mig allmänt hjälplös tills vet kom...

Står nu på box + liten liten hage (eftersom hon inte är still inne om hon inte kan kolla kompisarna utanför, men det dåliga samvetet gnager - det är ju hårdare mark utanför...) och äter fjolårshö. Butta i åtta dagar. Tvärade tår och sulor fram fixade hovslagaren på em samma dag som hon blev dålig.

Nu till min fråga: vad händer sen? Är fortsättningen på behandlingen lika omtvistad och präglad av ovisshet som den akuta insatsen (räknar de första tre dygnen dit, se min andra fångtråd om svält etc)? Att boxvila gäller så länge hon får smärtstillande är självklart (?), men sedan?

(Ja, jag vet att det finns en miljard trådar om fång - ja, jag har sökt bland dem. Nej, jag hittade inte vad jag sökte, tackar som frågar...)

Senast ändrad:
Sv: Fång "dagen efter"

Jag tycker att du ska ta din häst till klinik och röntga för att se som inte hovbensrotation har inträffat! Är det så, så krävs det ytterligare "behandling".

Träffade förresten en veterinär härom veckan som sade att det är extremt många fall av fång i år.

Men när är det akuta stadiet passerat? När hon är någorlunda smärtfri (blev mycket bättre så fort jag började kyla hovarna, ännu bättre när buttan verkat och tagit bort smärtan)? När fenylbutazonbehandlingen är avslutad? Hur länge kvarstår risken för rotationer, vet man det? Hovslagaren sa något om att åtgärder senare än 12-15 timmar efter insjuknandet egentligen inte påverkar så mycket?

Barfota etc var tydligen inte min hovis med på. Bak gjorde han ingenting, tyckte inte det behövdes innan ordinarie skoning nästa vecka. Hästen har mjuuuk djupströbädd inne, men som skrivet blir hon sjövild om hon blir instängd, fick därför en liten altan i storlek med boxen att gå ut i och kolla upp vännerna. Halva denna yta är ganska mjuk (sand och spån) men halva är ren jord. Gör det någon nytta om jag lägger ut spån där nu, efter tre dagar? Ska tillägga att det var veterinären som sa att boxvilan inte var striktare än att hon fick ha liten hage. Hoppas verkligen att jag inte missuppfattade.

Jag har också hört att det varit ovanligt många fångfall, ofta, som i mitt fall, trots att hästen inte gått på kraftigt bete eller släppts på bete för abrupt. Det konstiga här är att min shettis som tidigare haft fång klarat sig, medan islandshästen som aldrig haft det råkat illa ut. Troligtvis har hon käkat lite för mycket av något av det olämpliga som finns i hagen.

Jag tycker också att liten hage är ok om man kan ordna ett vettigt underlag eller lämpligt sulsupport, absolut bättre än en sjövild häst inne.
Den skadade vävnaden tar månader att läka till någorlunda normal styrka. För mycket belastning för tidigt utlöser ett återfall.
PL

Anser du att det gör någon nytta/skada att fortsätta kyla hovarna? Har hört båda varianter... :crazy:

Det gör knappast någon nytta längre. Kylningen minskar blodcirkulationen vilket knappast förbättrar läkningen.
Det finns försök om visar att man kan hindra uppkomst av fång med tidig kylning. När symtomen väl kommit ger kylning troligen bara smärtlindring. Att kyla akut tills vet kommit är ok, långvarig kylning efter det kan vara skadlig(vad jag vet ej visat).
PL

Vi har en häst som var "diffust halt" på ett ben, det konstaterades på klinik att det var rotation i den hoven. Det tog nästan ett halvår innan vi fick klartecken att allt var okej från kliniken, sedan var det lugn igångsättning som gällde. Hästen är numera fit for fight och tävlar med placeringar igen.

Vår häst fick gå i skogshage med en annan lugn, fångkänslig häst eftersom de sällan "sprang", vi gjorde ingen "ruta" (okej från vets sida). Dock fick båda hästarna mkt boxvistelse.

Ger en hovbensrotation alltid symptom eller förekommer det hos hästar man inte märkt något på/verkar smärtfria?

Hittade just intressant läsning i tidigare trådar angående "fångnacke". Lustigt nog anmärkte hovslagaren på att pålle fått hingstnacke när han var här och gjorde fångverkningen! Hon är inte fet för övrigt - jag har ju begränsat betet just för att hon inte ska bli fet och fångbenägen :crazy: .Det är därför jag tror/har trott att hon i stället blivit förgiftad av någon mindre nyttig växt i hagen.

Mycket spännande, det här. Synd bara att omständigheterna är så trista...

Jag vet bara hur det påverkade vår häst...Han blev bättre av medicineringen, vi fick klartecken av vet att börja skritta ut honom, dock upptäckte vi då att han han stapplade i nedförsbackar och hade ont. På mjukt o plant underlag märktes inget. Då åkte vi ju till klinik igen.

Mitt arabsto som fick fång i Januari hade boxvila i 3 veckor först samt fick Metacam i 10dagar, då hon inte verkade fräch efter 2 veckor åkte vi till klinik o röntgade, lätt hovbensrotation och sänkning, ordinerades boxvila ytterligare 3 veckor o sedan återbesök, ingen förändring vid återbesöket men hon skulle få gå ut iallfall. Nytt fånganfall i april vet hemma gav metacam i 7 dagar o pålla blev bättre för att en vecka efter avslutad behandling få ett återfall igen, åker då till klinik för röntgen mm. allt visar sig dock vara bra. Inga förändringar syns o det hon hade tidigare var oxå borta.
Fick Butta 10dagar och har sedan dess varit bra. Fodras med fjolårshö+bra foderhalm och går i grushage. Jag skulle inte våga släppa henne på gräs, i synnerhet inte nu när vet. har sagt att det är ovanligt många som fått fång på sina hästar.

Min vet. på kliniken hade en teori på de ökande antalet fångfall o det var att man börjat räkna mer på foderstaterna nu o då ges det ofta minimalt med strå pga. dåliga värden o så kopletteras det med krafftfoder (ofta i större mängder än vad en "lättfödd" häst klarar av)

arabia skrev:
Min vet. på kliniken hade en teori på de ökande antalet fångfall o det var att man börjat räkna mer på foderstaterna nu o då ges det ofta minimalt med strå pga. dåliga värden o så kopletteras det med krafftfoder (ofta i större mängder än vad en "lättfödd" häst klarar av)
Men är det verkligen så att man drar ner på stråfoder? Borde vara tvärtom om det har sämre värden. Kraftfoder är ju trots allt dyrare. Eller är det så att man vill undvika bukiga hästar som det gärna blir om de ska föda sig på strå och minimalt med kraftfoder?

Kan kanske stämma på de fångfall som inträffar under "icke betestid", men varför har även dessa blivit fler? Förändrad växtlighet pga försurning, övergödning, varmare klimat? Ökat fokus på att hästarna ska hålla vikten --> sämre bete/mindre betesmängd --> äter växter de inte annars brytt sig om? Sämre motståndskraft i allmänhet pga "dalt" :o ?

Jo många som har dåliga värden på sitt hö ger minimalt för att sedan komplettera upp med krafftfodret.
Varför fång ökat även under betesperioden vet jag faktiskt inte men lite lurigt är det, iof så ger många tillskottsfoder på sommaren oftast kaske för att de tror att hästen inte klarar sig på enbart bete. Mitt varmblod får lite krafftfoder även under betet för han tappar hullet annars, dock går han inte på särskillt fett bete heller. Shettisarna o arabstona går i hage utan bete o fodras med hö, dels för att araberna är fånghästar båda två o shettisarna blev väldigt runda efter att ha gått på bete några veckor o jag vill inte riskera att de oxå drabbas, för överviktiga småponnysar är överrepresenterade vad gäller fång.

Salt har ingen inverkan på själva fånget. Däremot ger du butta och både det och salt kan vara påfrestande för magsäckens slemhinnor. Det kan vara bra att hästen har en ständig tillgång på hö så minskar du risken för biverkningar i form av magsår.
Om hästen fortfarande visar hälta efter buttakuren tycker jag du ska ta upp det med din vet och be den skriva ut Fenadyn istället.

Har hästen haft sk fångnacke kan det vara värt att ta prov på insulin och blodsocker när du är på kliniken för att röntga, prata med försäkringsbolaget så täcker de kostnaderna för provet.
Du kan göra ett strålstöd med hjälp av en dubbel liggunderlag klippt efter hästens hovar. Lite självhäftandelinda och en bit gummimatta som du har underst. Alt kan du köpa häst-plasttofflor. De funkade bra på min.
Det finns en hel uppsjö av produkter och vissa är riktigt bra men man har oftast nytta av dem en begränsad period. Ekonomin får oftast avgöra.

Lycka till i värmen!
/N
PS
Var beredd att hästen kan bli halt om några veckor igen, det är oftast då de lömska hovbölderna smyger sig på om man har otur..

DS

Min veterinär plockade bort våran saltsten, den skulle vara borta de första 14 dagarna, tydligen kunde detta påverka det akuta skedet av fången. Nu är det 6 veckor sedan Caspar fick fång. Han hade total boxvila i 14 dagar. Var sedan och röntgade honom, hade då 3 mm rotation vä fram och 1 mm hö fram. Men min vet rekomenderade oss att börja skritta honom 1 vecka efter att han var färdigbehandlad med FInadyne. Och vi har nu skrittat honom i 3 veckor. Min veterinär menar att det blir bättre cirkulation i hoven vid ridning och det gör att återfall i fång minskar om hästen är i gång. Och på Caspar verkar det funka, har inte visat hälta överhuvudtaget. Dottern har så smått börjat trava honom på mjukt underlag. Min vet. säger att det har varit ett fruktansvärt fångår i år. Min häst har gått på detta bete i samma hage i ett och ett halvt år, så det är underligt att han drabbats.

Lycka till alla med fånghästar

vad är fångnacke??
på betet där min märr går finns en typ connemara eller nåt sånt som ägaren är rädd att han skall få eksem då han kliar mankammen, men när jag tittade på honom så är han mer stabbig/svullen i mankammen och inte som eksemhästar hård/torr..jag sa åt henne att vara uppmärksam på fång och att jag inte trodde det var eksem utan att han kliade på "stabbigheten"
är det fångnacke det tro??hon sa att han brukar bli sådär på sommaren, han är hosthäst så nån allergi bär han ju på...sen har han inkar också ( om nu det har nån betydelse)

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 676
Senast: Pancakes
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 811
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar