Fång "dagen efter"

Sv: Fång "dagen efter"

Ett tecken på ämnesomsättningsrubbning är att hästen lagrar fett på udda ställen så som nacken, över ögonen, skapet. JMF med diabetes typ 2 hos män som kännetecknas av bukfetman.
Samma där: alla karlar med kula/pondus/airbag har inte typ 2 diabetes men vissa har det...
Ser man fler symptom som t.ex. fång, ovanliga dryckesvanor (inte lätt nu i 40-g värme och nej, inte öl jag skriver om hästarna nu igen ;) ) bör man kanske titta lite närmare på saken.

Itchie skrev:
Men är det verkligen så att man drar ner på stråfoder? Borde vara tvärtom om det har sämre värden. Kraftfoder är ju trots allt dyrare. Eller är det så att man vill undvika bukiga hästar som det gärna blir om de ska föda sig på strå och minimalt med kraftfoder?

Jag gav mitt fångsto ett hö med sämre värden just för att kunna ge henne så MYCKET som möjligt med stråfoder. Hon fick så mycket hon orkade äta. Kompletterade sedan med kraftfoder efter behov.

Angående saltsten så sa min veterinär att den skulle tas bort i det akuta fånganfallet. Hade något att göra med att saltet påverkade bodtrycket hos hästen. Detta står även i den broschyr som Wattle skrivit om fång.

hmmm, när du säger det så har han väldigt stort "skap" ....såpass iallafall att man tänker på att det är stort...fet är han också, eller extremt lättfödd vad man niu vill kalla det...jag kallar det för fet...

armada skrev:
när du är på kliniken för att röntga,

Räknas röntgen som ett måste efter ett fånganfall?

(Jag är oerhört tacksam för den här tråden, jag fick väldigt knappa instruktioner av vet. när det gäller just konvalecensen)

Måste och måste, man ser ju inte ev. rotation om man inte röntgar. Med det jag vet om fång så kommer jag nog alltid att röntga i fortsättningen.

:crazy: I dag är sista dagen med butta. Morgondagen blir *hrm* spännande... Hur länge sitter verkan av butta i kroppen? Mtp att man ska dela upp dagsdosen på två för att få jämn effekt över dygnet bör det inte vara så mycket mer än 12 timmar, eller?

Jag tyckte mig se att effekten gick ur efter ganska exakt 12 h.

Hoppas att det går bra!! Min islänning som just haft (eller har, får man väl fortfarande säga) fång klarade övergången fint. Hon slutade sin medicin i måndags morse (tog den i 7 dagar) och jag har inte märkt något annorlunda på henne. Två veterinärer och hovslagaren tyckte att hon verkade må bra, så jag hoppas på att hon blir helt återställd och att det inte blir några komplikationer!

Jag har följfrågor, om trådskaparen ursäktar ;). Min häst fick fång söndagen den 3 juli. Hon fick stå helt inne i box de första 6 dagarna och bara äta hö. Jag gjorde sedan en pyttehage (uppskattningsvis 5x5 m) bestående av grus samt minimalt med avbränt gräsmattegräs. Hon har fått vara ute i den först 1 h och sedan 1 ½ h varje dag. I går utökade jag hagen med några meter (och några grässtrån till). Hon fick gå där i 1 ½ h. Gör jag rätt, eller vad tycker ni? När är det bra att börja skritta henne? Den första vet tyckte att det var bra att komma igång så smått när hon var klar med medicinen och inte verkade ha ont, eftersom det är bra för musklerna. Den andra vet kunde jag tyvärr inte fråga, för jag var inte hemma själv när hon kom och vaccinerade. Är det bäst att börja skritta med mig på ryggen eller att skritta med rockarden?

bettysmatte skrev:
Hon slutade sin medicin i måndags morse (tog den i 7 dagar) och jag har inte märkt något annorlunda på henne.

Är hon inte ohalt? Eller vad menar du med "annorlunda".

Jag har fått en del olika bud när det gäller igångsättningen; antingen skall hästen skrittas för hand så fort den är ohalt i skritt eller så låter man den stå "för säkerhets skull" i ytterligare någon vecka för att sedan sätta igång.

Själv står jag lite i valet och kvalet mellan hur jag skall göra, alla rekommendationer och erfarenheter är alltså intressanta!

Min pålla som fick fång i Maj -04, kunde gå på bete igen i juli med försiktig invänjning men tyvärr fick hon återanfall i september samma år så det blev ingte bete för henne iår. Min andra kuse som fick fång i Januari har fått 2 återfall innan det knappt hade börjat växa gräs i hagen så hon får inte heller gå på något gräs.
En del fång hästar kan ju gå på gräs igen o vissa som kanske är lite känsligare inte kan det. Enda sättet o få reda på det är ju o chansa om man vågar. Jag chansar inte för hästarnas skull, det är ju ändå väldigt smärtsamt för dom.

Är hon inte halt skulle jag nog försöka börja skritta henne lite lugnt på mjukt underlag.

Min häst är ohalt (i skritt) sen några dagar tillbaka, i dag fick hon gå ut i stor hage igen (utan gräs) och jag tänkte nog börja skritta henne vid hand nästa vecka (jag skyndar låååångsamt).

arabia skrev:
Min pålla som fick fång i Maj -04, kunde gå på bete igen i juli med försiktig invänjning men tyvärr fick hon återanfall i september samma år så det blev ingte bete för henne iår. Min andra kuse som fick fång i Januari har fått 2 återfall innan det knappt hade börjat växa gräs i hagen så hon får inte heller gå på något gräs.
En del fång hästar kan ju gå på gräs igen o vissa som kanske är lite känsligare inte kan det. Enda sättet o få reda på det är ju o chansa om man vågar. Jag chansar inte för hästarnas skull, det är ju ändå väldigt smärtsamt för dom.

Fast egentligen är det inte bete dygnet runt med mycket gräs som jag eftersträvar igen. Sådana chanser vill jag inte ta med min häst! Problemet är bara att jag inte har tillgång till hagar utan något gräs ALLS, och jag hoppas ju att hon i allafall ska klara av att äta några grässtrån i taget innan fången slår till :crazy: ... Annars måste hon ju stå i sin box dygnet runt så länge det finns gräs...det vill jag inte ens tänka mig. Fast till NÄSTA sommar lär jag väl ha en väldigt avbetad rasthage som hon sedan får gå i och äta hö hela sommaren. Så länge hon bara kan få vara ute på dagarna (och stå inne på nätterna) tycker jag att hon får ett värdigt hästliv. Hon är förtjust i hö också, så bara hon klarar att pilla i sig några strån så är det okej.

Millz skrev:
Är hon inte halt skulle jag nog försöka börja skritta henne lite lugnt på mjukt underlag.

Min häst är ohalt (i skritt) sen några dagar tillbaka, i dag fick hon gå ut i stor hage igen (utan gräs) och jag tänkte nog börja skritta henne vid hand nästa vecka (jag skyndar låååångsamt).

Jag har absolut inte bråttom heller, om nu det är det som är det bästa för hästen :crazy: ?? Det verkar ju som om vissa, som t. ex. vet som var ute, förespråkade att börja skritta så fort som möjligt. Då vill jag ju göra det också, OM det nu är det bästa för hästen. Är det bästa för hästen att hon får vila från all ridning och körning i flera månader, då gör jag det. Problemet är bara att det verkar finnas många åsikter, och det är jättesvårt att sålla bland dem.

Ja, jag håller med dig, vi har visst hamnat i en riktig fångdjungel!

En del av de nyare (alternativa) rönen hävdar att hästen överhuvudtaget inte skall ha boxvila/sjukhage, utan skall vara på lösdrift. Resten föredrar två månaders boxvila...

Jag är mest förvirrad, men kommer att sätta igång med hästen så snart jag bara vågar, hon är inte direkt överlycklig av att stå ensam och uttråkad.

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 676
Senast: Pancakes
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 397
Senast: Lindsen
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 811
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar