Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Jamtland

Trådstartare
Förlåt att jag postar ännu en fångtråd, men jag har ont om tid och taskig uppkoppling och inte tid att leta om det finns en likadan fråga redan.l

Så här är det:
Min shettisdam fick sitt andra fånganfall för en dryg månad sedan. Förra gången hon hade fång är fyra år sedan, då fick hon en pytteliten rotation (dså liten att den knappt syntes på röntgen). Hon återhämtade sig snabbt och tävlade i ponnytrav samma sommar (fick fång i början på marws, kunde börja tävla i juli.)

Men nu har hon ett rejält anfall, från början var det inte så farligt, men sen rymde hon ur sjukhagen och VRÄKTE i sig ensilage (äter bara hö i vanliga fall). Fyra dagar efter frosseriet tog hon sig knappt upp.

Och så är läget än. På morgnarna är hon jättedålig, tar sig knappt ur boxen, linkar sakta, sakta ut i sin lilla sjukhage. Efter att ha fått sin dagliga finadyn dos blir hon lite, lite bättre, men det är fortfarande väldigt stappliga rörelser,flytar sig inte i onödan, rullar inte i hagen (hon brukar i vanliga fall rulla flera gånger om dagen). Hon ligger inne på nätterna, så hon tar sig tydligen ner och upp, men med vissa svårigheter.

Så där är vi nu, hon har gått på Finadyn i drygt 40 dagar, finadynen hjälper tillfälligt, men hon blir egentligen inte bättre. Är det dags att ge upp? Hon är glad och hyfsat positiv, annars hade hon fått åkt till himlen för länge sedan. Hon störs inte av att stå på boxvila, men frågan är ju om hon någonsin blir bättre än så här?

Vad har ni för erfarenheter av såna här fall? Hur ser prognosen ut? Min veterinär är irriterande snäll och säger " Jag vet att du känner din hästvöäl och inte skulle låta henne lida i onödan". Men är detta lidande i onödan?

Det skär i mitt hjärta att se henne ha ont, men det skär ännu mer att måsta ta bort henne... Är det ett meningslöst hopp att tro att det kanske går över? Ska jag ge upp nu?

(Är inte intresserad av alternativ medicin, inte när hon är så dålig, då vill jag bara köra med det jag "vet" funkar, så det är inget alternativ att sluta med Finadynen och prova något annat)

Jenny

Sv: Fång-bara att ge upp? HJÄLP!!!

Vad har du vidtagit för övriga åtgärder förutom Finadyne?

Tydligen svarar hon inte riktigt som hon ska på Finadyne, be veterinären om nått annat preparat.

Tydligen svarar hon inte riktigt som hon ska på Finadyne, be veterinären om nått annat preparat.

Precis:bow:
verkar konstigt att man inte har bytt preparat när den knappt har hjälpt:confused:

Butta vet vi ju funkar bättre på fång

Mina shettisar har svarat bäst på butta och senast metacam. Metacamen är bra om hon svarar på det, lättare att dosera än butta.

Har du fått henne röntgad?
/Sessiagh

Kan du inte prova att sko med typ ringsko eller equipak (stavning?)? Annars skulle jag nog prova ett annat preparat innan jag gav upp

Butta vet vi ju funkar bättre på fång

Det ska du inte vara så tvärsäker på för det är väldigt individuellt.

Jag undrar vad det va man inte lärde sig efter det första fånganfallet efter som man tydligen redan då upptäckte en "liten" rotation, fick fång i början på Mars och tävlade redan i Juli!!!

Är detta samma år man talar om??

Förlåt att jag postar ännu en fångtråd, men jag har ont om tid och taskig uppkoppling och inte tid att leta om det finns en likadan fråga redan.l

Så här är det:
Min shettisdam fick sitt andra fånganfall för en dryg månad sedan. Förra gången hon hade fång är fyra år sedan, då fick hon en pytteliten rotation (dså liten att den knappt syntes på röntgen). Hon återhämtade sig snabbt och tävlade i ponnytrav samma sommar (fick fång i början på marws, kunde börja tävla i juli.)

Men nu har hon ett rejält anfall, från början var det inte så farligt, men sen rymde hon ur sjukhagen och VRÄKTE i sig ensilage (äter bara hö i vanliga fall). Fyra dagar efter frosseriet tog hon sig knappt upp.

Och så är läget än. På morgnarna är hon jättedålig, tar sig knappt ur boxen, linkar sakta, sakta ut i sin lilla sjukhage. Efter att ha fått sin dagliga finadyn dos blir hon lite, lite bättre, men det är fortfarande väldigt stappliga rörelser,flytar sig inte i onödan, rullar inte i hagen (hon brukar i vanliga fall rulla flera gånger om dagen). Hon ligger inne på nätterna, så hon tar sig tydligen ner och upp, men med vissa svårigheter.

Så där är vi nu, hon har gått på Finadyn i drygt 40 dagar, finadynen hjälper tillfälligt, men hon blir egentligen inte bättre. Är det dags att ge upp? Hon är glad och hyfsat positiv, annars hade hon fått åkt till himlen för länge sedan. Hon störs inte av att stå på boxvila, men frågan är ju om hon någonsin blir bättre än så här?

Vad har ni för erfarenheter av såna här fall? Hur ser prognosen ut? Min veterinär är irriterande snäll och säger " Jag vet att du känner din hästvöäl och inte skulle låta henne lida i onödan". Men är detta lidande i onödan?

Det skär i mitt hjärta att se henne ha ont, men det skär ännu mer att måsta ta bort henne... Är det ett meningslöst hopp att tro att det kanske går över? Ska jag ge upp nu?

(Är inte intresserad av alternativ medicin, inte när hon är så dålig, då vill jag bara köra med det jag "vet" funkar, så det är inget alternativ att sluta med Finadynen och prova något annat)

Jenny
Varför inte ge metacam? Tror det heter det. Finadyn är sällan bra mot fång sa min vet.

Det ska du inte vara så tvärsäker på för det är väldigt individuellt.

Jag undrar vad det va man inte lärde sig efter det första fånganfallet efter som man tydligen redan då upptäckte en "liten" rotation, fick fång i början på Mars och tävlade redan i Juli!!!

Jag fattade det som samma år. Låter lite snabbt med tävling efter 4 mpnader. Men det har säkert tävlings vet. godkänt.

Jag reagerade också på det. :crazy:

40 dagar på Finadyn utan förbättring? Vad har mer gjorts? Varför har ni inte testat att byta till butta?

/Maria

Var in för precis 1 vecka sedan och röntgade min kära Frans efter hans fånganfall dagen för julafton. Från att ha sett hur fräsch ut som helst på morgonen till att inte vela röra sig på kvällen när jag tog in honom då veterinären kom eftersom jag var misstänksam på att det inte stod rätt till vid middagsfodringen....

Som jag förstod det av vad du skrev så går damen redan ut i hage?! Frans har stått inne enda redan utbrottet. Bara till stallgången fram och tillbaka när jag skulle mocka. Han fick Finadyne i 8 dagar och var efter det smärtfri. Efter kuren fick han vara inne i 2 veckor, sen prövade jag he ut han i en väl snöad sjukhage men då fick han tillbaka smärtan efter 2 dagar. Fick en ny kur på 4 dagar och blev smärtfri igen efter det.

Han har alltså stått på strikt boxvila i 7 veckor. Har börjat få vara ute i sjukhage nu efter besöket förra onsdagen (13/2). Hade tack och lov vare sej sänkning eller rotation så hovslagaren på kliniken slog bara på honom rejäla skor fram. Har börjat skritta igång honom lite lätt nu. (15 minuter/dag).

Så, med andra ord. Dom åtgärder jag gjorde var
*Strikt boxvila i minst 5 veckor med smärtstillande under den mest akuta fasen.
*Bytte ut mer än hälften av grovfodret mot halm
*Såg till så att underlaget i boxen var mjukt
*Undvek att röra på honom, vände till och med honom varannangång vänster och varannan höger när jag tog honom tillbaka till boxen från stallgången.

Men jag vet ju inte. Jag kan ju ha haft tur också eftersom jag tog veterinär till honom exakt precis som symtomen började visa sig....

Oj det blev lite långt. Hoppas att hon kryar på sig. Och du kanske bör konsultera med vet. ang smärtlindring.

Hej hej

Har samma problem.. min shettis har fått två fånganfall i vinter.. första behandlades hon med finadyne.. vilket hon blev bättre på.. andra anfallet började jag behandla med finadyne.. men det hjälpte inte.. åkte iväg för att röntga henne.. visat sig att hovbenen roterat på båda hovarna.. hon står nu på fenylbutazon för att hon inte ska ha så ont.. veterinären där vi röntgade henne sa att finadyne inte är så bra då det är blodförtunnande..

har pratat med hovslagare, veterinär, försäkringsbolag.. Vi kan testa att rädda henne.. vilket kommer ta ett år med boxvila och smärta utan garantier att det blir bra..

har beslutat mig för att låta henne komma till de gröna ängarna där hon kan äta så mycket gräs hon vill... men det är ett hårt beslut för hon är så pigg och glad där hon står i sin box och tittar på mig..

vad jag vill ha sagt är att räntga din shettis.. se vad det visar och ta beslut efter det..

lycka till

Jag tycker ändå man ska försöka få hästen frisk.
För det mesta går det om inte hästen haft upprepade rotationer.
Det kräver tålamod, jobb och god omvårdnad i minst ett halvår, men får man en pigg pålle igen så är det värt det!!!

Senast ändrad:

*svarar alla här*

Övriga åtgärder är:
Verkning (tvärtåat så mycket det gått)
Bantning (hon var inte jättefet innan, men nu är allt utom en liten höranson borttaget)
Sjukhage (då det enligt min vet är mycket bra för henne att stå ute i snön, kyla är så bra att det uppväger att hon måste gå till och från hagen).
Massor med spån i boxen så det är mycket mjukt där.

Enligt min vet så har det inte rekommenderats att ge butta till shettisar, det är mest till de större hästraserna. Hon har erbjudit mig att byta, men sa att enligt experterna hon pratat med så är Finadyn bättre. (Vet att ni andra säkert har veterinärer som säger annorlunda, men det här är vad min vet säger).

Veterinärerna på kliniken anser, och det gör jag oickså, att det är onödigt djurplågeri att ställa henne på transporten, och köra henne 12 mil enkel resa för att röntga så länge hon har så här ont. Så därför är hon inte röntgad.

Och ja, hon tävlade samma år som hon hade förra anfallet, varför inte då veterinären gett klartecken? Varför inte då hästen är ohalt efter sju dagars finadyn behabndling och aldrig skulle ta i mer än hon klarar...

Jenny

Jag tycker ändå man ska försöka få hästen frisk.

Tycker jag opckså, men inte till vilket pris som helst. De ska kunna ha ett någorlunda bra "hästliv" under konvalecensen om det ska vara värt det anser jag. Och det är på den gränsen vi balanserar nu... Är det värt att hon får stå i flera månader och ha ont och kanske aldrig bli helt smärtfri ändå?

Jenny- som verkligen har ångest över den här situationen och mår riktigt, riktigt jävla mycket skit över alltihop...:(

Kan man bryta fången/inflamationen så är det ny hov som måste växa ut, därför lång vila, och då avtar smärtan och försvinner så småningom om inte nytt fånganfall inträffar.
Man får ha tålamod och göra så bra för hästen som man kan, utehage i boxsstorlek så hästen ser lite mer än inne är väl perfekt. Ha tålamod och lycka till!

*svarar alla här*

Övriga åtgärder är:
Verkning (tvärtåat så mycket det gått)
Bantning (hon var inte jättefet innan, men nu är allt utom en liten höranson borttaget)

Vad jag har förstått så ska man vara försiktig med att banta en fånghäst för snabbt. Den är sjuk och behöver mat med tillräckligt med proteiner så att framförallt hovarna blir bra igen. Sedan är det naturligtvis inte bra för den att vara för tjock heller.

Hej jag tycker du ska åka och röntga trots att hon är så dålig. Du lär nog aldrig få henne utdömd utan röntgen och röntgen kan göra nytta om vilka beslag hon behöver ha. Vi har haft 1 shettis vi fick avliva och en nu med rotation som fick låsas och är jätte fin i hovarna hovis tror inte det är sant vilka hovar hon har. Hon blev inte heller bra med finadyne så byt mot butta eller metacam plus du kan ge magnesium tillskott så ska hon kunna tillgodo göra sig medecinen bättre. Men tveka inte på röntgen så ni får se hur benet ser ut. Så slipper du gå och undra och hästen kan få rätt behandling om det går att göra något åt det. Ju snabbare du åker desto bättre säger våran vet och kliniken vi åker till.

Tycker jag opckså, men inte till vilket pris som helst. De ska kunna ha ett någorlunda bra "hästliv" under konvalecensen om det ska vara värt det anser jag. Och det är på den gränsen vi balanserar nu... Är det värt att hon får stå i flera månader och ha ont och kanske aldrig bli helt smärtfri ändå? (

Nej förmodligen är det mera värt att hon rör på sig och tävlar. Det brukar ju göra mindre ont.:confused:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 895
Senast: lizzie
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 498
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 605
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur