Fång av saltsten?

-Catherine-

Trådstartare
Häromdagen fick jag höra av en vän att jag absolut inte skulle ge min shettis saltsten för att då skulle hon kunna utveckla fång. Det har jag inte hört förut så jag frågade vad det var i saltet som skulle orsaka den risken, men det visste hon inte.
Min shettis får en ren saltsten, inte en med mineraler i. Skall jag sluta med det kanske?

Ngn som vet?

Sv: Fång av saltsten?

Lät himla konstigt i mina öron..:crazy:

Fång kan orsakas av typ tre saker tror jag. : Efter en förlossning(har med efterbörden att göra), vid långvarig och hård ansträngning, och vid fel utfodring.

Utfodringen menas med att lillen får för mycket proteinrikt gräs, för mkt kraft, snabbt foderbyte, och att hästen äter växter den annasrs inte brukar käka.
Äldre hästar tuggar även sämre, då har de sämre ämnesomsättning om jag minns rätt.

Så att din häst skulle få fång av en saltsten låter väldigt konstigt.:confused:

Nej, saltstenen ska man ta bort i akutfasen av ett fånganfall. Annars behöver väl din häst salt som alla andra. Äter han för mycket ska du kanske tillsätta saltet i fodret i stället.

Ja, jag tyckte det lät väldigt märkligt.
Men då låter jag hon ha den kvar, hon okynnesäter inte av den.

Tack för svar! :)

Det kan du lugnt ha. Orsaken till att man tar bort den vid fång är förresten att salt kan göra att vätska samlas i kroppen. Vid ett fånganfall är det av ondo.

Utfodringen menas med att lillen får för mycket proteinrikt gräs, för mkt kraft, snabbt foderbyte, och att hästen äter växter den annasrs inte brukar käka.
det är inte ens proteinet i gräset som är boven i dramat, utan kolhydrater (fruktaner)
finns flera trådar här om just detta... :idea:

De måste ju ha salt, spec nu på sommarn när de blir svettiga är det ju viktigt de får salt.
Har inte hört att slatstenen skulle kunna orsaka fång, men tror jag hört det Tulpansultan skrev, att man ska ta bort saltstenen i det akuta skedet...

det är inte ens proteinet i gräset som är boven i dramat, utan kolhydrater (fruktaner)
finns flera trådar här om just detta... :idea:

Det är varken protein eller fruktan i gräset som orsakar fång. I nästan alla fall är det en hög halt av socker och stärkelse i gräset som är boven. Fruktan är inte ett socker utan en polysackarid (socker är mono- eller disackarider).

Den vanligaste sockerarten i gräs är sukros som spjälkas till glukos och fruktos i hästens tunntarm. Stärkelse spjälkas enbart till glukos. Glukoset i blodet orsakar produktion av insulin och det är en hög halt av insulin i blodet som är "boven i dramat".

Det är visserligen sannt att höga halter av fruktan också kan orsaka fång men det krävs så höga fruktanhalter så det är endast i vissa extrema fall som fruktan är orsaken till fång.

Det är varken protein eller fruktan i gräset som orsakar fång.Det är visserligen sannt att höga halter av fruktan också kan orsaka fång men det krävs så höga fruktanhalter så det är endast i vissa extrema fall som fruktan är orsaken till fång.

Jag tror inte att forskarna vet hur det fungerar än. Det finns studier som visar att även bakterier kan höja insulinhalten i blodet. Därmed skulle man kunna tänka sig att en insulinresistent häst kan få fång även av ett intag av fruktan.

Min ena häst var ganska lös i magen och veterinären sa till mig att ta bort saltstenen. Han blev bättre i magen så av den anledningen att det kanske kan ge magstörningar som ev. kan orsaka fång så kan det ju hänga ihop.

Jag tror inte att forskarna vet hur det fungerar än. Det finns studier som visar att även bakterier kan höja insulinhalten i blodet. Därmed skulle man kunna tänka sig att en insulinresistent häst kan få fång även av ett intag av fruktan.

Kan du ge exempel på någon vetenskaplig studie som visar detta?

Har hört det med fast vet inte vad jag ska tycka. Dock sa veterinären att saltstenen skulle bort i somras på min ponny hade fång. Kan ligga något i det...

Kan du ge exempel på någon vetenskaplig studie som visar detta?

Här är ett exempel på en referens till en sådan studie.

Effects of an intravenous endotoxin challenge on glucose and insulin dynamics in horses
Ferenc Tóth, DVM; Nicholas Frank et al.
AJVR, Vol 69, No. 1, January 2008

Jag kan inte länka dit men klipper in sammanfattningen av vad de kom fram till nedan. De injicerade alltså endotoxiner, LPS, från bakterier till ett antal hästar och mätte sedan hur insulin-känslighet och produktion påverkades.

"Conclusions and Clinical Relevance—Compared with baseline values, insulin sensitivity was decreased for 24 hours after IV injection of LPS, and affected horses had a compensatory pancreatic response. These disturbances in glucose and insulin dynamics may contribute to development of laminitis in horses."

Effects of an intravenous endotoxin challenge on glucose and insulin dynamics in horses

Jag känner väl till Dr. Nicholas Frank men har inte läst just denna rapport. Jag ska se om jag hittar den någonstans.

Det är mycket som vi fortfarande inte vet om laminitis/fång. När man läser insändare på detta forum så får man dock intrycket att alla tror att det är en hög fruktanhalt i gräset som orsakar fång.

Förra året på våren drabbades många hästar av fång. Man kan fråga sig om orsaken till detta var en hög halt av fruktan i gräset?

Faktum är att fruktanhalten i gräs är relativ låg på våren. Den är högre på senhösten, se t.ex.

http://www3.interscience.wiley.com/journal/119601418/abstract??CRETRY=1&SRETRY=0

Fruktaner måste brytas ner för att gräs ska växa på våren. Gräset kan inte samtidigt både växa och accumulera fruktan.

Den undersökning som “fruktananhängare” brukar referera till är den Pollitt gjorde på ponnyer. Pollitt använde en dos av 7,5 gram chickory fruktan per kg kroppsvikt vilket motsvarar 3 kg ren inulin för en 400 kg häst!

Det är också stor skillnad mellan att tillföra ren fruktan genom en slang och att äta fruktan som en del av en foderstat (gräs) som även innehåller protein, fett och andra kolhydrater.

Det är också skillnad mellan att ge fruktan som en bolus (“allt på en gång”) och att inta fruktanet fördelat över alla dygnets timmar.

Jag kan inte se hur det kan accumuleras så höga fruktanhalter i gräset som den Pollitt använde vid sitt försök. Senare försök har också visat att en lägre fruktanhalt inte ger upphov till laminitis.

Asplin, Pollitt m.fl. har senare visat att en hög halt insulin i blodet orsakar laminitis/fång. Det är inte bara hästar som har diagnostiserats som insulinresistenta som är i farozonen. Även “normala” hästar kan drabbas vid väderleksförhållanden som ger höga halter socker och stärkelse i gräset.

Fruktaner måste brytas ner för att gräs ska växa på våren. Gräset kan inte samtidigt både växa och accumulera fruktan.

Den undersökning som “fruktananhängare” brukar referera till är den Pollitt gjorde på ponnyer. Pollitt använde en dos av 7,5 gram chickory fruktan per kg kroppsvikt vilket motsvarar 3 kg ren inulin för en 400 kg häst!

Det är också stor skillnad mellan att tillföra ren fruktan genom en slang och att äta fruktan som en del av en foderstat (gräs) som även innehåller protein, fett och andra kolhydrater.

Det är också skillnad mellan att ge fruktan som en bolus (“allt på en gång”) och att inta fruktanet fördelat över alla dygnets timmar.

Jag kan inte se hur det kan accumuleras så höga fruktanhalter i gräset som den Pollitt använde vid sitt försök. Senare försök har också visat att en lägre fruktanhalt inte ger upphov till laminitis.

Asplin, Pollitt m.fl. har senare visat att en hög halt insulin i blodet orsakar laminitis/fång. Det är inte bara hästar som har diagnostiserats som insulinresistenta som är i farozonen. Även “normala” hästar kan drabbas vid väderleksförhållanden som ger höga halter socker och stärkelse i gräset.

Men fruktanhalten ändras mkt snabbt. När gräset inte kan växa är den hög och när det växer är den låg. Detta händer hela tiden inte bara på våren.
Sedan är det klart att ett försök i laboratorium inte kan ersätta det som sker utanför.
Jag påstår inte att det är helt klart att det är fruktan som utlöser fånganfall. Jag menade bara att man nog inte kan utesluta att höga fruktanhalter mkt väl kan trigga igång fånganfall. Det är vad jag förstår egentligen inte visat varken att det är så eller inte. Därför reagerade jag på ditt påstående att det inte är fruktan som orsakar fång.

Det finns troligen många hästar som har nedsatt insulinkänslighet utan att det är så allvarligt att de diagnosticeras som insulinresistenta. Dessa hästar har ofta högre insulinhalter på sommaren.

Det finns studier som visar att även bakterier kan höja insulinhalten i blodet. Därmed skulle man kunna tänka sig att en insulinresistent häst kan få fång även av ett intag av fruktan.

Jag kan inte länka dit men klipper in sammanfattningen av vad de kom fram till nedan. De injicerade alltså endotoxiner, LPS, från bakterier till ett antal hästar och mätte sedan hur insulin-känslighet och produktion påverkades.

"Conclusions and Clinical Relevance—Compared with baseline values, insulin sensitivity was decreased for 24 hours after IV injection of LPS, and affected horses had a compensatory pancreatic response. These disturbances in glucose and insulin dynamics may contribute to development of laminitis in horses."

Här kommer ett väldigt sent svar. Men bättre sent än aldrig brukar det heta.

Jag råkade hitta ett sammandrag av den undersökning som du hänvisade till. Det framgår av denna att det man injicerade i hästarna var LPS (lipopolysackarid) av kolibakterier (Escherichia coli) som är gramnegativa. De bakterier som växer till i hästens grovtarm p.g.a. ett högt fruktaninnehåll är Streptococcus som är grampositiva.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gramfärgning

Denna undersökning är således inget bevis för att fruktan skulle påverka insulinkänsligheten hos hästar. Vad undersökningen visar är däremot att sjukdomstillstånd såsom salmonella etc. kan ha negativ inverkan på glukosmetabolismen. Men detta har man vetat rätt länge.

Det finns således inget samband mellan fruktan och insulinkänslighet. Åtminstone finns det ingenting som tyder på att ett sådant samband skulle finnas.

Jag blir alltmer övertygad om att det s.k. fruktanspåret är ett villospår. Det är inte fruktan i fodret man ska oroa sig över utan de lättlösliga kolhydrater som ger en insulinrespons – och detta gör inte fruktan. Ju tidigare man inser detta desto bättre så att man kan sätta sin häst på en adekvat foderstat och minska hästens lidande.

Här kommer ett väldigt sent svar. Men bättre sent än aldrig brukar det heta.

Jag råkade hitta ett sammandrag av den undersökning som du hänvisade till. Det framgår av denna att det man injicerade i hästarna var LPS (lipopolysackarid) av kolibakterier (Escherichia coli) som är gramnegativa. De bakterier som växer till i hästens grovtarm p.g.a. ett högt fruktaninnehåll är Streptococcus som är grampositiva.

Denna undersökning är således inget bevis för att fruktan skulle påverka insulinkänsligheten hos hästar.
Det finns således inget samband mellan fruktan och insulinkänslighet. Åtminstone finns det ingenting som tyder på att ett sådant samband skulle finnas.
Jag blir alltmer övertygad om att det s.k. fruktanspåret är ett villospår. Det är inte fruktan i fodret man ska oroa sig över utan de lättlösliga kolhydrater som ger en insulinrespons – och detta gör inte fruktan. Ju tidigare man inser detta desto bättre så att man kan sätta sin häst på en adekvat foderstat och minska hästens lidande.

Jag är imponerad av ditt minne dvs att du kom ihåg tråden!
Jag som inte ens kom ihåg var vi parkerade bilen när vi var nere i byn tidigare idag :angel:

Men jag skriver väl i för många trådar.

Jag har läst hela artikeln och i inuti den står det
" Clinical signs consistent with endotoxemia have been observed in horses that developed laminitis after administration of oligofructose"

Sedan står det att enbart endotoxiner inte ger fång och de menar att förklaringen kan vara att det bidrar till fånganfall.

Hur förklarardu de försök som har gjorts där man har gett fruktaner till hästar som då har fått fång?

Sedan är det riktigt att det bildas streptococcus. Studier har visat att om man behandlar hästen med virginamycin ett antibiotika som slår ut streptococcus så får inte hästar fång om de utsätts för stora doser av NSC. En teori är att dessa bakterier skulle kunna aktivera de MMP som bryter ner lamellerna, referens C. Pollitt Laminitis Current concept 2008

Om det bara är sockerliknande föreningar som ger fång skulle antagligen endast IR hästar få det. Jag tror inte det.

Nu är min ponny troligen IR eller har i alla varit det. Jag ser ingen anledning att utsätta henne för stora halter av ngn form av NSC.

Tack för info:bow:

Kan man då tolka det som att det i försöken har tillförts mkt stora mängder fruktan- som hästen själv inte skulle peta i sig på samma sätt?

Jag kan bara gå på studie av mina hästar:angel: o de gillar inte frostat gräs alls. Det är först då de börjar äta hö som läggs ut.

Smakar gräset annorlunda av fruktanet? inte lika smakligt som ett friskt gräs- med socker.

det jag kan märka på mina är att de i första hand äter klövret i hagarna o sen tar resten. Är noga med att rida mkt när de har fått tillgång till en hage med återväxt. Flyttar de sedan ngn timme per dag till nästa innan flytt- för att de ska äta klöver med måtta.
Ja som jag håller på, men det känns bra:o

Har "hört"... att det norr om Sthlm varit ett extremt fångår- många fler som fick fång nu i våras än när frosten kommer- även om det kan ske i en del fall övriga året.

Kanske sägs det varje vår:confused:

Om jag nu ska vara lite envis så är det du länkar till en uppfattning av vad som kan orsaka fång.

Det finns andra forskare, tex Anette Longland som menar att det är mkt troligt att en häst kan få i sig tillräckligt med olika sorters fruktaner för att det ska kunna sätta igång ett fånganfall genom att det leder till störningar i grovtarmen. Det som jag hänvisade till igår är ett annat exempel. Sedan menar man också att insulinresistenta hästar troligen har ett lägre tröskelvärde för fångframkallande faktorer som tex fruktan. om de går på ett bete m mycket socker och fruktan så är det högst troligt att det kan utlösa fånganfall.

Det är så många olika faktorer som spelar in så man ska nog akta sig för att avfärda fruktanet som del i det hela.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 218
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka