Sv: Fång av saltsten?
Här är ett exempel på en referens till en sådan studie.
Effects of an intravenous endotoxin challenge on glucose and insulin dynamics in horses
Ferenc Tóth, DVM; Nicholas Frank et al.
AJVR, Vol 69, No. 1, January 2008
Jag känner väl till Dr. Nicholas Frank men har inte läst just denna rapport. Jag ska se om jag hittar den någonstans.
Det är mycket som vi fortfarande inte vet om laminitis/fång. När man läser insändare på detta forum så får man dock intrycket att alla tror att det är en hög fruktanhalt i gräset som orsakar fång.
Förra året på våren drabbades många hästar av fång. Man kan fråga sig om orsaken till detta var en hög halt av fruktan i gräset?
Faktum är att fruktanhalten i gräs är relativ låg på våren. Den är högre på senhösten, se t.ex.
http://www3.interscience.wiley.com/journal/119601418/abstract??CRETRY=1&SRETRY=0
Fruktaner måste brytas ner för att gräs ska växa på våren. Gräset kan inte samtidigt både växa och accumulera fruktan.
Den undersökning som “fruktananhängare” brukar referera till är den Pollitt gjorde på ponnyer. Pollitt använde en dos av 7,5 gram chickory fruktan per kg kroppsvikt vilket motsvarar 3 kg ren inulin för en 400 kg häst!
Det är också stor skillnad mellan att tillföra ren fruktan genom en slang och att äta fruktan som en del av en foderstat (gräs) som även innehåller protein, fett och andra kolhydrater.
Det är också skillnad mellan att ge fruktan som en bolus (“allt på en gång”) och att inta fruktanet fördelat över alla dygnets timmar.
Jag kan inte se hur det kan accumuleras så höga fruktanhalter i gräset som den Pollitt använde vid sitt försök. Senare försök har också visat att en lägre fruktanhalt inte ger upphov till laminitis.
Asplin, Pollitt m.fl. har senare visat att en hög halt insulin i blodet orsakar laminitis/fång. Det är inte bara hästar som har diagnostiserats som insulinresistenta som är i farozonen. Även “normala” hästar kan drabbas vid väderleksförhållanden som ger höga halter socker och stärkelse i gräset.