Fång av kraftfoder- gå på bete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Filifjonka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 836
Sv: Fång av kraftfoder- gå på bete?

Tack för svaren, kan ju passa på att säga att vi började med medicinering i januari och att vi nu är inne på sista skoningen hos vetrinär och det sker om fyra veckor. Vetrinären säger att hon har bättrat sig förvånandsvärt fort och att hon har blivit så mycket bättre än hon någonsin vågat hoppas! Jag tror därför inte riktigt att hon är någon "fång-häst" utan bara en ponny som råkat ut för för mycket av det goda.

Men vi får se hur vi gör med bete, kanske gå på magert skogsbete? Vi får se, men något slags gräs ska hon få se i år. Fortsätt gärna svara!

Det där var ganska dumt. Hästen har haft fång, alltså är det en fång-häst.

Min fång-fjording är numera helt normal i hovarna, men jag skulle inte släppa henne på bete ändå. Vill liksom inte riskera att min "fina" fjording blir sjuk pga min dumhet.

Fast fång kan dom ju få bara du byter från ett parti hö till ett annat. Gräs är inte alltid boven. Många glömmer faktiskt bort att grovfodret även det kan utlösa fång, OM man nu inte har köpt allt i ett och samma parti från samma slagna lägda.. Men det är det få som lyckas med, för det finns oftast inte. Oftast får man köpa en dutt här och en dutt där = foderbyte varje gång.

Jag hoppar in med en fråga jag med angående fångponny och bete, mitt sto åkte på fång i somras -11 då hon var på betäckning hos hingsten. Tog hem henne konstaterad dräktig, sattes direkt på medicinering och stod i konva hage i flera månader, i vintras fick hon gå ut till kompisen i större hage och har sedan dess gått i större hage med fler kompisar utan några som helst problem. Hon har race, skor på fötterna och börjar likna sitt gamla vanliga jag igen. Magen växer och hon är dräktig. Hagen hon går i nu är stor, växer upp lite gräs men inte så värst mkt, tror inte det blir några problem för henne att gå där.

Menar du att du tar föl på ett fångsto som går på behandling?
När det finns gott om friska ston utan fång.
Eller missuppfattade jag, och ditt sto fick för första gången fång när hon var hos hingsten?

Jag vet att veterinärer inte alltid avråder (av egen erfarenhet) men jag tycker personligen inte att det är så vettigt. Och att då vilja ha fölet på bete och fundera på att utsätta stoet för fång igen verkar inte smart.

Fast fång kan dom ju få bara du byter från ett parti hö till ett annat. Gräs är inte alltid boven. Många glömmer faktiskt bort att grovfodret även det kan utlösa fång, OM man nu inte har köpt allt i ett och samma parti från samma slagna lägda.. Men det är det få som lyckas med, för det finns oftast inte. Oftast får man köpa en dutt här och en dutt där = foderbyte varje gång.

??
En dutt här och en dutt där??

Min foderleverantör ser till att samma kund får hö(silage) från samma vall hela säsongen. Och från samma skörd, om möjligt, för att torrgrad och värden ska vara så lika som möjligt.

Jag har två hästar som haft fång, den ena har haft det två år på rad. Båda fick fång efter att ha fått bli alldeles för feta. Det jag gör (och har gjort de senaste åren, men gott resultat) är att jag vänjer in dem mycket långsamt på gräs, de får gå i en mindre hage som är nedbetad (jag vet att nedbetat gräs kan vara farligt, men det är också farligt att äta för mycket). Först efter midsommar har de fått gå ute dygnet runt och då har jag varit noga med att de inte fått i sig för mycket gräs, har det varit extra torrt eller vuxit extra mycket har de fått gå tillbaka till den lilla hagen igen. Till hösten har jag återigen varit försiktig då jag stegvis vant dem över på hö.

Detta har fungerat för mina hästar de senaste två åren, jag kan tillägga att jag även sett till att de inte fått för mycket mat under vintern, utan att de snarare har fått bli lite tunna. Men som övriga skriver, det är olika från individ till individ, vissa kanske aldrig kan gå på gräs. Jag ville bara berätta att det kan fungera att ha hästar som haft fång på gräs, men att det är viktigt att vaka över dem noga.

Menar du att du tar föl på ett fångsto som går på behandling?
När det finns gott om friska ston utan fång.
Eller missuppfattade jag, och ditt sto fick för första gången fång när hon var hos hingsten?

Jag vet att veterinärer inte alltid avråder (av egen erfarenhet) men jag tycker personligen inte att det är så vettigt. Och att då vilja ha fölet på bete och fundera på att utsätta stoet för fång igen verkar inte smart.

Hon har aldrig någonsin haft tendenser till fång tidigare. Lämnade stoet i 2 månader hos hingsten, hingstägaren ringde och trodde mitt sto hade fått fångkänningar. Hon UL och visade sig vara dräktig och då åkte vi 40 mil för att hämta hem henne och sätta henne på behandling.

Jag valde att betäcka mitt friska sto, inte att få hem ett dräktigt men sjukt sto vilket var det jag fick, så jävla dum är jag inte ..

Det är ju det jag undrar om det ens är möjligt! Jag vill inte utsätta mitt sto för mer än vad hon har blivit utsatt för, även om det är milt om man jämför riktiga fånganfall.

Har läst mitt inlägg flera gånger och kan inte begripa vart du fick idén att jag betäcker ett sto som redan HAR fång, läs fler gånger istället för att hoppa på folk ..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka