Fång av kraftfoder- gå på bete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Filifjonka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 836
F

Filifjonka

Hej, vi har nu fått tillbaka en av våra ponnyer som nu har fått fång! Hon är 6 år och har gått på bete hela hennes liv. De som hade henne gav henne för mycket kraftfoder och därför fick hon fång.

Nu har vi medicinerat henne och vi håller på och sätter igång henne och vi har börjat tänka på sommarens bete...
Hon har ju gått på bete hela hennes liv och är det möjligt att ställa ut en fånghäst från kraftfoder på bete? Eller är det samma sak som gäller som om hon fått fång från gräs?

Om hon ska ut på bete så kommer hon i alla fall stå i en stor gödslad hage med en stor flock och tränas varje dag.

Tack på förhand :)

Sv: Fång av kraftfoder- gå på bete?

Det är väldigt individuellt hur lätt de får återfall, så det är ingen som kan svara rakt av på den frågan. Däremot finns det många här med fånghästar som kan ge dig goda råd för att minimera risken för ett återfall.

Jag har en 16 års ponny som rids och 2010 fick hon fång i juli då hon gick på bete o fick kraftfoder samtidigt. Vilket jag ångrar har aldrig gett kraftfoder förut
lyssnade på ett foderföretag då deras foder skulle vara så bra för vissa problem.
Förra året gick hon på bete med koll på väder o under tidsbegränsning.
Aldrig mer kraftfoder, ett bra hö, mineraler, örter, någon morot, halm o 1-2 paket bakjäst är vad hon klarar sig utmärkt på.
Viktigt är att analysera höt så man ser hur mycket socker det är i.
Många ger sina hästar kraftfoder helt i onödan. Nu får jag väl många emot mig men bespara er med det, tack.

Lycka till/ Westernponny

Det kan gå utmärkt och det kan bli katastrof. Nästan omöjligt att säga på förhand. Kraftfoder innehåller i regel massa stärkelse, vilket omvandlas till 100% glukos. 30-40% stärkelse är vanligt, dvs du ger foder med upp till 400 g socker per kg foder som inntas på kort tid.

Så är det inte med gräs, dels innehåller det mkt vatten som sänker sockerinnehållet per kg betat gräs, dels intas det över längre tid. Dock kan sockret vissa dager vara jättehögt, och de kan sätta i sig ganska många kg!

Träning ökar insulinkänsligheten och minsker fångrisken, så det är viktigt att träna ordentligt om hon äter gräs.

Om du vill försöka så skulle jag vänja in superförsiktigt, och ha stenkoll på ev puls eller ömhet. Börja med så lite som 10 minuter och öka på. Jag skulle inte våga dygnet runt bete, hade valt munkorg på dagen och sen inne och äta hö (analyserat och med lågt sockerinnehåll) på natten. Eller tvärtom.

Att äta gräs är alltid en risk för en häst som haft fång, men det ger dem stor glädja. Så man får försöka komma fram till en lösning där hästen får äta lite gräs under sommaren men utan att den får fång. Vissa hästar tål att äta gräs hela tiden, andra tål kanske bara några timmar med munkorg på utan att få puls.

Tack för svaren, kan ju passa på att säga att vi började med medicinering i januari och att vi nu är inne på sista skoningen hos vetrinär och det sker om fyra veckor. Vetrinären säger att hon har bättrat sig förvånandsvärt fort och att hon har blivit så mycket bättre än hon någonsin vågat hoppas! Jag tror därför inte riktigt att hon är någon "fång-häst" utan bara en ponny som råkat ut för för mycket av det goda.

Men vi får se hur vi gör med bete, kanske gå på magert skogsbete? Vi får se, men något slags gräs ska hon få se i år. Fortsätt gärna svara!

Klart det är en fånghäst, den har ju haft fång, finns många ponnyer som får för mkt av det goda men som aldrig utvecklar fång. Det är du som hästägare som är skyldig att se till att din häst håller sig så frisk som möjligt i framtiden, då utsätter man inte hästen för sånt som kan utlösa nya anfall medvetet

kl

skulle heller aldrig utsätta ponnyn för det...och absolut inte så här snart inpå.

Känns som att be om ett nytt fånganfall:crazy:

Har den fått en kontinuerlig mängd kraftfoder o varit överviktig?

Är den överviktig?

Om så.. så kommer den att vara överkänslig mot socker o stärkelse som även finns i gräs.

Hade den ngn rotation/ sänkning?

Det är stor skillnad på en ung ponny än en vuxen. Har man lyckats att allstra övervikt på en ung så kräver den planering som just den fångponny hon är idag o kommer alltid att vara om än latent.

Min erfarenhet av veterinärer och fång är att alla säger olika.

Den första jag var till med min fångponny konstaterade hovbensrotationer, menade att det inte var säkert att hon blev bra men att jag kunde sätta igång henne efter tre månader.

Den andra konstaterade från samma röntgenbilder att hon dessutom hade sänkningar och diskuterade över huvudtaget inte ngn igångssättning i början.

Den tredje (på samma ställe som den andra) tyckte jag kunde sätta igång henne efter ngt halvår.

Tillbaka till veterinär nr 2 som är den veterinär jag hade förtroende för, friskförklarade min ponny ett år efter fånganfallet och tyckte då att det var helt OK att rida igen.

Jag hade inte släppt ut en fångponny på bete igen, inte de första åren efter fånganfallet. Hur vet du att det var kraftfoder som utlöste det?

Faktum är att bra många fler får fång pga av att folk envisas med att släppa dom på bete för tidigt. Före midsommar brukar vara som att be om fång. Då är fruktanhalten skyhögt pga varma dagar och ganska kalla nätter. Visst fattar väl jag också att man har betet som en ekonomisk tillgång. Äta gräs kostar oftast inget, så därför vill man snabbt ut med dom på grönbete. Men man bör ha i åtanke att: sent släpp är bättre än tidigt TROTS lång invänjning. Visst kan dom väl få fång ändå, men det minskar risken avsevärt att släppa sent.

Vi vet att det var kraftfodret eftersom att de nu har sagt att de gav henne ännu mer kraft än vad de skulle eftersom att de tyckte att hon var lat. Hon åt inget gräs då iheller så det kan inte ha varit det, dessutom så har hon gått på bete nästan hela sitt liv men nu det senaste året endast gått på sommarbete.

Men men, vi får se. Verkar inte som om det blir något bete i år då? Ska prata med vetrinären vid nästa och sista undersökningen i alla fall. :) Tack för all hjälp!

På din beskrivning så låter det som en insulinresistent häst som har fått fång, utlöst pga kraftfoder. En sådan häst ska absolut inte gå på bete.

Om det är en "normal" smal häst som har tagit sig in i havretunnan och ätit för mkt havre - då tycker jag att man kan säga att den har fått fång av för mkt kraftfoder. Men en fet, lat häst som hela tiden har fått kraftfoder, den får fång troligen pga insulinresistens, men utlöst av för mkt kraftfoder.

Fång får den i vilket fall som. men av lite olika anledningar. En IR häst är superkänslig för farligt bete. Fång är en fruktansvärd sjukdom och man bör till varje pris undvika ett återfall.

Jag hoppar in med en fråga jag med angående fångponny och bete, mitt sto åkte på fång i somras -11 då hon var på betäckning hos hingsten. Tog hem henne konstaterad dräktig, sattes direkt på medicinering och stod i konva hage i flera månader, i vintras fick hon gå ut till kompisen i större hage och har sedan dess gått i större hage med fler kompisar utan några som helst problem. Hon har race, skor på fötterna och börjar likna sitt gamla vanliga jag igen. Magen växer och hon är dräktig. Hagen hon går i nu är stor, växer upp lite gräs men inte så värst mkt, tror inte det blir några problem för henne att gå där.

Problemet nu, är att jag vill fölungen ska gå på bete, denne lär droppa ner i slutet på maj och har fått rådet att släppa sto och föl på bete några veckor efter midsommar som tidigast med tanke på gräset. Men frågan är om jag verkligen SKA släppa dom på bete? Enligt vet. hade stoet en lätt fångkänning, det var knappt hon ville bekräfta att det var fång men jag insisterade på att mitt sto inte var som hon skulle. Hur som helst .. hur gör djur? Vi tog inga röntgenplåtar på henne, håller stenkoll på puls, ökad värme, rörelsemönster osv på henne. Hon äter något kraftfoder nu som ska vara godkänt av någon fångförening i England då hon tunnar ur lite och med tanke på fölet.

På din beskrivning så låter det som en insulinresistent häst som har fått fång, utlöst pga kraftfoder. En sådan häst ska absolut inte gå på bete.

Om det är en "normal" smal häst som har tagit sig in i havretunnan och ätit för mkt havre - då tycker jag att man kan säga att den har fått fång av för mkt kraftfoder. Men en fet, lat häst som hela tiden har fått kraftfoder, den får fång troligen pga insulinresistens, men utlöst av för mkt kraftfoder.

Fång får den i vilket fall som. men av lite olika anledningar. En IR häst är superkänslig för farligt bete. Fång är en fruktansvärd sjukdom och man bör till varje pris undvika ett återfall.

Hon hade aldrig fått kraft innan förutom någon näve lite då och då när hon tränats hårt. Men jag ska kolla upp det, tack ändå :)

Hon hade aldrig fått kraft innan förutom någon näve lite då och då när hon tränats hårt. Men jag ska kolla upp det, tack ändå :)

Det jag egentligen menade var att det nog många ggr är svårt att veta varför en häst får fång. Alla hästar verkar kunna få fång om de tex får massor av kraftfoder medan de som är insulinresistenta får det betydligt lättare och ibland till synes utan anledning. För en sådan häst kan det räcka att man byter hö och det hjälper inte att vänja dem vid en hög sockerhalt. Det kan också räcka med bete en morgon efter en frostnatt osv. Det är nog svårt att försöka spåra i efterhand.

Det jag egentligen menade var att det nog många ggr är svårt att veta varför en häst får fång. Alla hästar verkar kunna få fång om de tex får massor av kraftfoder medan de som är insulinresistenta får det betydligt lättare och ibland till synes utan anledning. För en sådan häst kan det räcka att man byter hö och det hjälper inte att vänja dem vid en hög sockerhalt. Det kan också räcka med bete en morgon efter en frostnatt osv. Det är nog svårt att försöka spåra i efterhand.

Okej, men har svårt att tänka mig det ändå. Hon har tidigare bytt från hö till annat hö och hö till ensilage och flera olika typer grovfoder utan problem och utan någon särskild invänjning. Hon har även gått ute flera frostiga sommarnätter utan något problem. (Dessa var inga av anledningarna iheller eftersom att de har räknat ut när hon fick fången och detta var när de hade henne i grushagar och ett bra hö som vi har analyserat.) Men när en häst som egentligen fått max 0,4kg kornkross/pellets/havre (det varierade lite) per dag helt plötsligt får 1,5 kg kraft om dagen...

Vi vet att det var kraftfodret eftersom att de nu har sagt att de gav henne ännu mer kraft än vad de skulle eftersom att de tyckte att hon var lat.
!
Väldigt många gör misstaget att kalla sina hästar lata ...när hästen i själva verket kanske har jävligt ont .Kanske denna ponnyn redan hade fångkänning när de försökte fodra på "turbo" i den "lata" hästen?:confused:

Oavsett vad ponnyn klarat förut så har den nu haft fång en gång,nu är den mkt känsligare än förut.
Bara 6 år gammal och haft ett fånganfall redan är inget att nonchalera..

Att ha ta hand om en fånghäst är mkt extrajobb och man kan inte chansa med att byta foder hit och dit osv.Tyvärr finns inga enkla genvägar.
Självklart skall hästar ha ett värdigt hästliv och få gå på bete om det går,men va inte för snabb med att låta ponnyn beta fritt.

Jag skulle väntat ..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka