Fång av cortisonbehandling

erik

Trådstartare
Vår ponny fick två cortisonbehandlingar en i februari och en ibörjan på mars.
Detta va på grund av dammallergi (bronkit).Släpptes se på bete i mitten på maj,alltså mer än två månader efter avslutad behandling.Enligt vet så borde inte fång komma så långt efter.De är först nu vi har märkt svaga symtom som korta steg i trav vill helst inte gå på grus eller asfalt.Ponnyn har foderringar på hovarna,som började för ca 2-3 månader sen enligt hovslagaren.Är de någon som varit med om detta så långt efter behandling?

Sv: Fång av cortisonbehandling

Det är visserligen livstids karens på kortison så "någon" verkar ju tro att kortisonbehandling är bestående i en hästkropp.

Men en kortisonkur torde inte finnas kvar i kroppen flera månader efter att den avslutats.

Ponnyn hade kanske fått fång utan att man ska skylla på kortisonet?

Jag bara tänker att cortisonet kan ha slagit ut tarmfloran och immunförsvaret hos hästen? Vilket jag har hört att de kan göra.Men visst han kunde säkert få fång ändå.Han har aldrig haft dessa symtom innan men de kan säkert komma när som helst,han är 14 år.

Kortison ändrar (minskar) insulinkänsligheten. Har han plötsligt blivit fetare, kraftigare hals, andra fettdepåer?

Han är inte fet.Rids 5-6 dagar i veckan och tränar och tävlar i hoppning.Har nu bättre kondition och styrka än någonsin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 975
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?