fång återfall?? svar snabbt snälla

orion_x

Trådstartare
Min lilla häst fick fång förra söndagen och behandlades då med finadyne. Har stått på box en vecka och verkades av hovslagaren i onsdags och han trodde inte att anfallet hade varit så stort. Till saken hör att jag inte varit hemma utan resten av familjen har skött hästen. Hon har varit pigg i boxen och igår skulle hon få gå ut för första gången på en vecka. På veterinärens inrådan har hon bara ätit halm under veckan, för vi fick så bra värden på vårt hö i år s¨hon ville inte vi skulle ge det. sagt å gjort, hästen har ätt halm och har tappat ganska mycket i vikt, ser mer ut som en tävlingshäst i hull än ett runt russ. Hästen är 2 år.
Igårfick hon som sagt gå ut och det var meningen att finadynekuren skulle slutat igår.. men eftersom vi hade en öppnad påse med halva dosen kvar som hon fått innan så tyckte jag att hon ändå kunde få den. Passade även på att känna på hovarna och känner då puls vid kotan :eek: . Återfall?? Hon fick då hela dosen finadyne=samma som hon fått under resten av veckan. Eftersom klockan var 21.00 så ville jag inte åak ner till veterinären utan tänkte jag gör det idag istället. idag på morgonen hittade jag ingen puls så jag släppte ut henne, med tanken att jag åker ner och pratar med vet senare. Går ut nu till henne och jag kan känna puls i kotan igen. :eek: . vet är inte hemma och har ringt två andra som inte svarar. Hästen har fått gå in. har en temp på 38 grader.

oroar jag mig i onödan? Kan det vara så att jag kan känna puls för att hon rör på sig ute? Eller är jag nojjig? Hagen hon går i är duktigt nedbetad, men där finns ju lite att gnaga på som den stora hästen ratar. Hästen kan inte frtsätta äta bara halm för då kommer hon tappa för mycket. Vad ska jag göra??

Sv: fång återfall?? svar snabbt snälla

Jag hade tagit in hästen, tagit bort mat och ringt veterinären och frågat!

Hur kraftigt var anfallet? Hovbensrotation? Går hästen utan skor? Fång går ju inte över på en vecka, har dom en gång fått det får dom ofta bära med sig det resten av livet.
Fång går inte att bota med en kur finadyne.
Det viktigaste är att man åtgärdar anledningen till fången och sedan försöker dämpa symtomen så mycket som möjligt.

Att säja att hästen får återfall efter en vecka stämmer inte. Hästen är fortfarande sjuk .

Senast ändrad:

Hästen har tagits in men jag får inte tag i någon veterinär, har försökt med tre stycken. Inga skor. Hon går inte speciellt knackigt, men jag kan känna puls i kotan. Pigg i övrigt.

Troligen har hon inte blivit bra efter Finadynebeh. Skulle nog åka o röntga för att se ev hovensrotation eller sänkning.
när mitt ena sto fick fång i Jan. så stog hon på boxvila i 6 veckor. förstår inte varför hästen inte får äta hö? Ge en del hö o lägg till halm, hästen har fortfarande ett näringsbehov även om den har fång. Halm innehåller ju inte så mkt o definitivt inte proteiner. Håll henne borta från allt gräs då det innehåller mkt sockerarter nu när nätterna är kalla o det är varmt på dagen, stärkelse är inte bra för en fånghäst.

Skulle göra som veterinären beodrade, inget hö. Finns det ingen jour du kan ringa till?

Men varför fick hästen fång?

orion_x skrev:
Passade även på att känna på hovarna och känner då puls vid kotan :eek: . Återfall?? ..... idag på morgonen hittade jag ingen puls så jag släppte ut henne, med tanken att jag åker ner och pratar med vet senare. Går ut nu till henne och jag kan känna puls i kotan igen. :eek: . vet är inte hemma och har ringt två andra som inte svarar. Hästen har fått gå in. har en temp på 38 grader.

oroar jag mig i onödan?
Jag tror inte vi hästägare ska känna så mkt på hästarnas puls, då blir vi bara nervösa. Såvitt jag förstått kan en van vet som känt på 1000 pulsar uppfatta en sjukligt förstärkt puls. Jag kan det inte om det inte är en sidoskillnad trots att jag ofta känner på folkpulsar och har mga hästar att träna på. Ibland känner jag inte mina hästars puls alls i kottrakten trots att de alldeles uppenbarligen är vid liv. När mina fingrar lyckas hitta den igen så betyder ju inte det att de har blivit sjuka. HH

Jag upplever det som om det är bättre att låta smärtstillande gå ur kroppen (48-72 timmar) innan man kan bedöma om hästen har blivit bättre. Som HH skriver är det svårt att dra slutsatser utifrån pulsen i kotan.
Min häst kan få förstärkt puls när han har varit ute en hel dag och löpt som en dåre eller när det är varmt ute. Även om han står inne brukar pulsen dundra på lite extra men det blir oftast normal inom loppet av några timmar (max 12).
Att röntga akut anser jag är bara dumt. Få hästen smärtfri (kommer efter det akuta stadiet, kan ta ett par veckor) och åk till klinik då. Jag har själv rusat iväg med nervblock på hästen och det gav ingenting.
Den hjälpen du får av röntgenbilderna är ingenting du har nytta av på direkten. Om det har skett en rotation kan detta avhjälpas med normal modern hovslageri men det är på långsikt.
Det du kan göra för att förhindra att rotationen eventuellt blir värre är att undvika onödiga påfrestningar på bindningen mellan lammelläderhuden och hovbenet. Tyvärr innebär detta att du bör begränsa rörelsen på hästen och inte låta den springa innan du är helt säker på att den är smärtfri.

Hästen behöver mat (bra hö) för att läka, speciellt nu när hon får ett läkemedel som tar hårt på magsäcken måste den ha tillgång till stråfoder hela tiden. Däremot skulle jag vara MYCKET försiktig med gräs.

Fick tag i min veterinär nu för ett par timmar sen. Hon tyckte inte det var någon fara utan pulsen kommer säkert av att det är varmt ute... dessutom har hon ju redan full vinterpäls, så lite varm måste hon va. Ska börja återintroducera hö nu, annars har hon även fri tillgång till halm.
Hon fick fång ute på betet, men jag har tagit hem hästarna och det blir inget mer bete för dem.

Pulsen gick ner när hästen kom in. Nu sätter jag ut finadynet börjar ge hö och håller tummarna för att allt ska fungera.. Tur jag är hemma mycket denna veckan så jag kan hålla superkoll på henne.

Tack för alla svaren. Har aldrig haft fång på min hästar innan... så jag blir lite nojjig.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 154
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 079
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama