H
Hallonkvist
Nu måste jag få rätsida på denna fråga.
Många anser att fång är lika ärftligt som eksem,hur är det igentligen???
Många anser att fång är lika ärftligt som eksem,hur är det igentligen???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla hästar kan få fång om de behandlas på ett extremt sätt fodermässigt eller som komplikation till infektioner eller förgiftningar.
Men vissa raser och vissa familjer har en ärftlig benägenhet att få fång. Sannolikt är det som ärvs egenskaper som har att göra med omsättningen av glukos i kroppen. Det är visat av den nyligen avlidna forskaren David Kronfelds grupp i USA. HH
Alla hästar kan få fång om de behandlas på ett extremt sätt fodermässigt eller som komplikation till infektioner eller förgiftningar.
Men vissa raser och vissa familjer har en ärftlig benägenhet att få fång. Sannolikt är det som ärvs egenskaper som har att göra med omsättningen av glukos i kroppen. Det är visat av den nyligen avlidna forskaren David Kronfelds grupp i USA. HH
Det finns mer och mer som tyder på att insulinresistens är stor orsak till fånganfall. Det borde betyda att ärftliga anlag har stor betydelse.
Tyvärr känner jag inte till hur det är på min hästs stamtavla.
Läs gärna denna nya undersökning http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10256
När jag läste om den andra undersökningen som HH beskriver här i tråden undrade jag om den hade något med insulinresistens att göra, eftersom det handlade om problem med omsättningen av glukos.
Jag antar att det finns många anledningar till fång. Hoppas att inte alla fånghästar utvecklar IR. .
Menar du omsättningen av just glukos eller kolhydrater överhuvudtaget?
Det var 3 mätbara aspekter av glukosomsättningen som pekade ut de hästar som skulle få fång i Kronfeld usk. Det var triglycerider i plasma, insulinkänslighet och de insulinproducerande cellernas svar på glukos. Ärftligheten tycktes vara dominant.
Det är inte så att fånghästar utvecklar IR utan tvärtom. Hästar med IR har lättare att få fång. HH
Så här var det: Kronfelds grupp studerade en flock hästar med mkt fång. De fann att benägenheten att få fång anhopades familjevis i ett mönster som stämde med dominant nedärvning.
Vid blodprov på vintern kunde man förutsäga vilka som skulle få fång på sommaren utifrån värden på de 3 prov jag nämnde ovan. Insulinkänsligheten var i gmsnitt lägre hos de som sen fick fång jämfört med de som inte fick det = mer eller mindre insulinresistent. HH