Fång=ärftligt

H

Hallonkvist

Nu måste jag få rätsida på denna fråga.
Många anser att fång är lika ärftligt som eksem,hur är det igentligen???

Sv: Fång=ärftligt

Alla hästar kan få fång om de behandlas på ett extremt sätt fodermässigt eller som komplikation till infektioner eller förgiftningar.

Men vissa raser och vissa familjer har en ärftlig benägenhet att få fång. Sannolikt är det som ärvs egenskaper som har att göra med omsättningen av glukos i kroppen. Det är visat av den nyligen avlidna forskaren David Kronfelds grupp i USA. HH

Alla hästar kan få fång om de behandlas på ett extremt sätt fodermässigt eller som komplikation till infektioner eller förgiftningar.

Men vissa raser och vissa familjer har en ärftlig benägenhet att få fång. Sannolikt är det som ärvs egenskaper som har att göra med omsättningen av glukos i kroppen. Det är visat av den nyligen avlidna forskaren David Kronfelds grupp i USA. HH

Precis min uppfattning. Av de hästar jag känt under mitt liv, finns det enstaka exempel där jag följt 4 generationer i följd, och de har samtliga haft grava problem med fång, och slutligen fått avlivas i förtid, då minsta cm grönt utlöst ett nytt fånganfall.
Just dessa, har varit svåra att hålla i hull mot slutet, och haft väldiga problem med magen.

Menar du omsättningen av just glukos eller kolhydrater överhuvudtaget?

Det finns mer och mer som tyder på att insulinresistens är stor orsak till fånganfall. Det borde betyda att ärftliga anlag har stor betydelse.
Tyvärr känner jag inte till hur det är på min hästs stamtavla.

Läs gärna denna nya undersökning http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10256

Det finns mer och mer som tyder på att insulinresistens är stor orsak till fånganfall. Det borde betyda att ärftliga anlag har stor betydelse.
Tyvärr känner jag inte till hur det är på min hästs stamtavla.

Läs gärna denna nya undersökning http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10256

Det var en intressant artikel. När jag läste om den andra undersökningen som HH beskriver här i tråden undrade jag om den hade något med insulinresistens att göra, eftersom det handlade om problem med omsättningen av glukos.
Jag antar att det finns många anledningar till fång. Hoppas att inte alla fånghästar utvecklar IR. Det verkar besvärligt att ha en sådan häst. De tycks inte kunna äta något över huvudtaget. Min häst verkar inte reagera speciellt på socker.

När jag läste om den andra undersökningen som HH beskriver här i tråden undrade jag om den hade något med insulinresistens att göra, eftersom det handlade om problem med omsättningen av glukos.
Jag antar att det finns många anledningar till fång. Hoppas att inte alla fånghästar utvecklar IR. .

Det var 3 mätbara aspekter av glukosomsättningen som pekade ut de hästar som skulle få fång i Kronfeld usk. Det var triglycerider i plasma, insulinkänslighet och de insulinproducerande cellernas svar på glukos. Ärftligheten tycktes vara dominant.

Det är inte så att fånghästar utvecklar IR utan tvärtom. Hästar med IR har lättare att få fång. HH

Det var 3 mätbara aspekter av glukosomsättningen som pekade ut de hästar som skulle få fång i Kronfeld usk. Det var triglycerider i plasma, insulinkänslighet och de insulinproducerande cellernas svar på glukos. Ärftligheten tycktes vara dominant.

Det är inte så att fånghästar utvecklar IR utan tvärtom. Hästar med IR har lättare att få fång. HH

Tack för svaren.
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget ovan men vill gärna veta. Det som du beskriver ovan, är det tecken på IR eller på något annat?

Så här var det: Kronfelds grupp studerade en flock hästar med mkt fång. De fann att benägenheten att få fång anhopades familjevis i ett mönster som stämde med dominant nedärvning.

Vid blodprov på vintern kunde man förutsäga vilka som skulle få fång på sommaren utifrån värden på de 3 prov jag nämnde ovan. Insulinkänsligheten var i gmsnitt lägre hos de som sen fick fång jämfört med de som inte fick det = mer eller mindre insulinresistent. HH

Så här var det: Kronfelds grupp studerade en flock hästar med mkt fång. De fann att benägenheten att få fång anhopades familjevis i ett mönster som stämde med dominant nedärvning.

Vid blodprov på vintern kunde man förutsäga vilka som skulle få fång på sommaren utifrån värden på de 3 prov jag nämnde ovan. Insulinkänsligheten var i gmsnitt lägre hos de som sen fick fång jämfört med de som inte fick det = mer eller mindre insulinresistent. HH

Tack för svaret. Jag tycker att det är viktigt att veta så mycket som möjligt om fång för att kunna ta hand om min häst på bästa sätt. Därav mina frågor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 098
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023