Fång? Är det möjligt?

Corax

Trådstartare
Idag var min häst inte riktigt sig själv. Hon kändes lite stel och inte alls lika framåt.
För två dagar sedan såg jag henne stå med frambenen framför sin tyngdpunkt men jag tänkte att det var en tillfällighet. Hon kändes ju inte alls konstig eller så att rida (hoppa)och hon ställde sig inte så igen.

Idag stod hon så igen. Det är inte mycket och bara väldigt kort stund men i kombination med att hon kändes lite konstig så fick jag ont i magen. Hon hade ingen temp att tala om i den här värmen men hon hade puls i båda fram. Detta är inget konstigt då jag lyckas känna puls på alla hästar, friska som sjuka. Jag kanske gör fel??

Hästen är inte fet men definitivt inte smal. Hon är åtta år, svenskt varmblod, och har inte gått på bete sedan hon var fyra. Nu fick hon gå på får-betad mager mark och det har gått jättebra (gått där en månad eller mer). Hon går ut 7 på morgonen och kommer in 16.
Förra helgen fick hon en kompis så rutinen i hagen förändrades. Kan detta ha utlöst en fångkänning?

Och vad tror ni? ÄR det en fångkänning?
Och vad gör jag?

Jag har aldrig haft fånghäst och jag har knappt varit i närheten av en heller.
Men min plan är nu att åka ut till stallet, kolla henne och ställa fötterna i vattenbad. I morgon får hon ingen kraft och de får gå i kuperad sandhage.
Eller bör jag låta henne stå inne??
Hon är inte halt, utan glad och pigg men inte lika pigg som vanligt. Det Kan vara betet, med alla flugor och bromsar, men jag Vet ju inte...

Vi har bara nyslaget hösilage på småbal just nu. Kan man ge det? Vad är bäst? Torrhö?

Usch. Jag har lite småpanik...
Alla tips och tankar hitåt tack!

Sv: Fång? Är det möjligt?

om man nu ska våga tro ngt om denna sjukdom

Alla hästar tycks inte få fång, tror inte varmbloden tillhör dem som ofta får det.
Men det finns i alla raser.

Jag tror inte att en kompis utlöser ett anfall.
Däremot en fet häst som har gått på bete ett tag....

om det nu är ett fånganfall på gång så är det antagligen bäst att ställa hästen i box, om den står någotsånär still. Jag hade gett den lite hö och resten halm och bakjäst. Jag hade inte låtit den beta.

Men det kan ju vara ngt annat, ont i ryggen tex?

Ursäkta dåligt svar - men vem vet?
Hoppas det är ngt annat!

Birka har väldigt tydlig puls, har hon haft sen föltiden och man blir ju trots det alltid lite nojjig.

Jag tycker att om man bortser från puls och att hon ställer frambenet framför sin tyngdpunkt, så är det ofta en mimimalt tassig rörelse eller en ngt kortare steglängd som får min fångtentakler att skrika högt.

De kan avlasta senor, annan muskulatur eller om någon söm känns just på det sättet du beskriver.

Ibland kan Birka ställe fram ett framben så där när hon vilar bak och jag fixar i gången med henne, men aldrig ute eller i boxen i vilande position.

Nu blev du inte klokare, men var försiktig några dagar och kolla framförallt hur hon rör sig. Och om pulsen varierar eller känns tydligt hela tiden.

Ett svar är väl bättre än inget? :)

Nu på kvällen så var hästen sval i alla fyra. Så hon kanske bara är stel och trött pga insekterna och så?
Fast det kan ju vara vad sjutton som helst.

Det känns som att hon i alla fall borde vara varm i hovarna om det är en fångkänning?

Betet är 'bortplockat' i morgon. Nu står hon ju inne och sover men i morgon får hon och kompisen som sagt gå ut i mindre hage utan gräs. Eller ja, hage helt utan gräs finns inte just nu. Det är ju lite grönt överallt känns det som.
Om det är dumt eller inte återstår att se.

Testa och snurra runt hästen i en minicirkel. Fånghästar har svårt för det. de vänder på ett sätt som jag har svårt att beskriva.

När min ponny fick fång kom det mkt sakta smygande. Därmed menar jag inte alls att din häst har fång.

Ja det kan ju vara att hon är lite tröttare just nu. Stampat mycket kanske? Hon blir ju lätt öm i fram. Men jag har aldrig sett henne stå så. Vad jag minns. Eller så tänkte jag på det just bara för att hon går på bete och jag är nojighetens mästarinna.

Jag å tränaren ska kolla henne ordentligt i morgon så får vi se.

Ja det är också en grej som fick mig att tänka på fång.
När jag tog ut henne från boxen i dag så måste hon göra en 90graderssväng och jag tyckte hon såg lite... hackig ut. Liksom lite robot-aktig.

Men hon kan ju ha träningsvärk. Vi hopptränade för första gången på lääänge i torsdags.

Ja man kan ju spekulera tills man blir blå...

Jag skulle ta ut vet.

Min hade väldigt otydliga symptom till att börja med. Inte ens vet (eller hovis) trodde att det var fång men vi ställde henne på box och gav smärtstillande och efter mkt om och men visade det sig att hon var roterad på båda fram och sänkt på den ena. Inte särskilt varm om fötterna och ingen jättepuls heller.

Jag håller med Lill-sis, ta ut en veterinär. Om det är fång så är det viktigt att din häst behandlas omgående. Behandling är butta och absolut boxvila.

Drar du ut på det och det är fång blir prognosen för framtida brukbarhet dålig, speciellt om det är ett halvblod. Stora hästar har överlag sämre fångprognos eftersom de är tyngre och rotation och sänkning av hovbenet blir kraftigare.

Ring veterinär, det finns ingen anledning att vänta. Visar det sig att det inte är fång, glädj dig.

Håller med till 100% . Ring vet. JAG tycker det låter som fång på din beskrivning.

Hej från Hambo

*KL*

Jag skulle behandla det som fång. Dvs boxa hästen på mjukt, fast underlag, stryp allt ev kraftfoder. Skulle inte ge silaget om det är nyslaget (dessutom blir det dåligt apfort när man öppnar balen då) utan hö och halm. Kyl, kyl och kyl ben och hovar - från carpus/has och hela vägen ner, så ofta du kan och orkar.

Och ringa vet - och hovslagaren.

Tyvärr kan fång komma mycket smygande, de kan tyvärr ha fång UTAN klassiska symptomen med fångställning, puls och värme - men dessutom så innan Lillen fick sitt fånganfall var han 'trött och loj' några dagar innan. Jag trodde det var värmen och betet osv, han var helt ren osv. Men i backspegeln har jag insett vad det berodde på.

OM du nu ställer hästen på boxvila, glöm inte att tänka på förstoppningsrisken! nu har ju inte din gått ute dygnet runt, men hon är ändå van att röra sig flera timmar om dagen.. Jag satte min fångshettis i en väldigt begränsad sandhage där hon kunde röra sig men den var ändå inte så stor. Vet tyckte det var toppenbra! Små små portioner torrt hö flera ggr om dagen. Medicinen blandade jag i rivna morötter, men hon gillade buttan så det slank ner i vad som helst :D

Om det är fång kan det vara svårt att konstatera ibland, jag vet, jag har kämpat med denna sjukdom i två år. Man kan få hovbensrotation vid fång, men hästen behöver inte alls få det. För hästen behöver det inte alls vara en dödsdom att få fång. Det allra viktigaste vid fång är att se till att hålla hovarna ordentligt verkade så att hovkapseln inte deformeras p ga för stora brytkrafter.

Att kyla hästens ben vid hjälper föga. Och ska man i så fall kyla ska man bara kyla en bit ovan hoven i så fall.

Att kyla hästens ben vid hjälper föga. Och ska man i så fall kyla ska man bara kyla en bit ovan hoven i så fall.

Kyla hjälper inte i meningen bota, om det inte görs under den första delen av anfallet - fast det är den delen innan hästen visar symptom.

Däremot lindrar kylning. Och för att få kylan dit man vill, så hjälper kyla hovväggen inte så mkt som det gör att kyla de stora blodkärlen. Därav kyla hela vägen från carpus/has och hela vägen ner till hoven.

Det finns forskning på just det med kylning/cryoterapi, dels att det då kan häva fång under den första fasen. Hjälper inte mkt i realiteten då när vi ser första symptom är första fasen redan över - men om hästen ätit upp en halv tunna havre t ex kan det ha värde. Det krävs dock massiv cryoterapi för att häva. Men dels då på hur du får bäst kyleffekt, och det får du genom att kyla hela benet från has/carpus och ner. Idealiskt i isvatten men det är lite svårt för hemmahästägaren att få till isvatten så högt. Men genom att kyla kärlen hela vägen ner får man mångt bättre kyleffekt än att kyla hovväggen. Bara att kyla digitaliskärlen på sidan av kotan ger mer effekt än 'bara' hovväggskyla.

Kan vara bra att veta =)

Varför då?

Strömsholms hästsjukhus säger:

"Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren."

Ale djurklinik:

"I väntan på veterinär kyl hovarna för det lindrar smärtan. Om hästen har förätit sig på kraftfoder men ännu inte utvecklat några fångsymtom är det ännu viktigare att kyla hovarna . Man har i experiment visat att man genom att kyla benen och hovarna kan hindra utvecklingen av fång."

Agria:

"Se även till att kyla hästens ben med kallt vatten för att minska risken för skador i hovarna."

Jo jag vet att nyslaget hösilage blir dåligt superfort men vi har småbalar så det går åt ett par om dagen.
Just nu får hon äta det för det finns inte något annat att ge henne.
Jag ska se om jag kan få tag på torrhö (fjolår).

Hur konstaterar en veterinär att det(om det är)är fång? Kan de det??

De fick ju gå i liten hage utan gräs idag men tydligen tyckte inte min hästs kompis att det var så kul så hon har mest vankat och även sprungit. :grin: Det var ju inte direkt planen...
Min häst knatade ju efter i något lugnare takt.

När jag skulle ta in så sprang de ner för en liten backe. Hon såg helt normal ut.
Men hon hade kraftig puls i alla fyra. Kändes ungefär som hon brukar göra efter ett lugnare ridpass. Då hade hon precis sprungit i hagen i och för sig.

Jag ströade även upp hennes bädd ännu mer så nu får hon stå där.

Vänta inte med veterinär, omgående medicinering behövs OM det är fång. Strikt boxvila och att stå så stilla som möjligt allt för att undvika hovbenssänkning-rotation ( hovbenssänkning kan redan ha skett i ett fånganfall ) vad jag hört!
Om du misstänker fång är det inte lämpligt att hon är ute och skuttar i en hage???? Du säger att hon har kraftig puls, jag skulle inte vänta en dag....
Foder att ge är endast fjolårshö!

Sök t ex på Google på Fång och läs. Det finns också många studier att söka.

Det var inte riktigt så att jag trodde att hon skulle skutta omkring i hagen. Hon brukar vara högst beskedlig och mest stå å sova.
Visst, så här i efterhand hade jag hellre haft henne inne, men jag kan just inte göra nått åt saken nu.

Och den där kraftiga pulsen har hon efter varje ridpass. Varenda dag kan jag gå å känna puls i min hästs ben. Det är inget fel på henne för det. Hon är sån.

Har du överhuvudtaget ens kontaktat veterinär och ställt dina funderingar dit??? Att du "alltid" känner puls betyder inte att det inte kan vara ett fånganfall på gång. Ställ inte frågorna här utan låt en veterinär avgöra om det är nåt allvarligt eller ej...:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 628
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka