Fång? Är det möjligt?

Sv: Fång? Är det möjligt?

Min erfarenhet av fånganfall som tack och lov, i praktiken, är starkt begränsad till ett enda anfall, är att det är svårt för veterinären att ställa diagnos. Min ponny hade ett mkt otäckt anfall men trots detta ville inte veterinären som kom ut till oss konstatera att det helt säkert var fång. Hon rörde sig som en fånghäst, hade varma ben, puls osv. Veterinären var traktens hästveterinär men han menade att det ändå trots allt kunde vara ngt annat, hovbensbrott tex. Men senare konstaterades ganska allvarliga hovbensförändringar.

Jag har hört om en del fånghästar och läst massor men jag har nog förstått det som att det är svårt att veta. Min ponny hade ett smygande anfall. Hon var dålig till och från i en hel vecka. Nu har jag lärt mig och behandlar allt som ett möjligt fånganfall. Fång är nog ngt av det värsta som kan drabba en häst och om man kan förhindra eller snarare dämpa ett anfall så bör man göra det. Samtidigt så kan man ju inte vara helt hysterisk och tex aldrig släppa hästar på bete pga fångrisken. Allting är ju inte fång.

Jo jag vet att nyslaget hösilage blir dåligt superfort men vi har småbalar så det går åt ett par om dagen.
Just nu får hon äta det för det finns inte något annat att ge henne.
Jag ska se om jag kan få tag på torrhö (fjolår).

Hur konstaterar en veterinär att det(om det är)är fång? Kan de det??

De fick ju gå i liten hage utan gräs idag men tydligen tyckte inte min hästs kompis att det var så kul så hon har mest vankat och även sprungit. :grin: Det var ju inte direkt planen...
Min häst knatade ju efter i något lugnare takt.

När jag skulle ta in så sprang de ner för en liten backe. Hon såg helt normal ut.
Men hon hade kraftig puls i alla fyra. Kändes ungefär som hon brukar göra efter ett lugnare ridpass. Då hade hon precis sprungit i hagen i och för sig.

Jag ströade även upp hennes bädd ännu mer så nu får hon stå där.

Veterinären kommer att ta anamnes (sjukdomshistoria), kolla hur hästen rör sig, belastar osv, inkl i den klassiska 'fångvändningen', samt känna på ben och hovar och kolla med visitertång. Ibland är en fångdiagnos solklar, ibland ställs den på avsaknad av andra rimliga diagnoser, och ibland vet inte ens veterinären. De flesta rek då att beh det som fång för säkerhets skull.

JAG litar INTE en enda sekund på att 'om de gör si kan det inte vara fång'. INte efter gammelponnyn, och ABSOLUT inte efter Lillens fånganfall vinter -10. Han var halt på ETT framben lite nu och då, pigg som en spigg etc. Två hovslagare, två veterinärer, en hältutredning på klinik - och alla kliade sig i huvudet. ALLA tänkte fång initialt - alla strök det för 'det kunde det ju inte vara eftersom'.

Jag - och han - hade tur som en TOKIG, för visst var det fång, på BF. Fångränderna som växte ner och lamellrandsblödningen som kom ner talade sitt tydliga språk.

När N hade fång så 'såg jag det i ögonen'. Ingen puls, ingen värme, vände fint, pigg och glad. Ohalt i skritt, trav och galopp på gräs, ohalt på grus men aniiiingens tassig fram på grus om man var petig. Likförbannat fång - som gav lägesförändringar på BF.

Gammelponnyn ringde pappa om och tyckte han var lite 'loj'. Han hade förlorat sin kompis några mån tidigare så tanken var han var lite deppig. Jag fick fångest (utan att ha haft en fångis) och sa 'ring vet'. Vet hittade INGENTING. Ponnyn fick en kompis, som körde samma lugna stuk. Sen slutade ponnyn självmant gå ur boxen. Gick villigt om man ledde men inte lös som annars. Vet ut igen, hittade inget, tänkte att han börjar väl bli gammal och 'egen' - är man 28 får det. Sen ville han inte utan övertalning gå ur boxen. Vet ut igen, hittade INGET, men valde att beh det som fång för säkerhets skull.

Jag var upp några v senare. Ponnyn stod pigg och glad i sin box, men man kunde studsat pingisbollar mot bakdelen, så spänd var den för han lät den ta vikten från fram. Han stod INTE i fångställning. Han hade INGEN puls. INGEN värme i hovarna. Han avlivades 3 dygn senare, han gick själv ut på gårdsplanen, lite stappligt men villigt och utan större besvär. Vet drog PG-beslagen på honom efter avlivning då hon var nyfiken hur det eg såg ut och om det VAR fång verkligen, tänkte göra liten dissektion. Det behövdes inte. Hovbenet hade perforerat sulan på ena fram, och var påväg genom sulan på andra fram. Jag begriper än idag INTE hur ponnyn kunde bita ihop så fruktansvärt och INTE känna/visa den extrema smärta det måste inneburit, och hur han INTE kunde vara varm och ha puls. Men där nånstans slutade jag 'tro på' det som står i böckerna om hur en fångis 'ska' vara.

Vi tog ut hästen för hand och under ryttare idag och hon var pigg och glad och tog för sig precis som vanligt. Inge kortare i fram och hon vände som 'hon skulle'.
Men jag kylde benen ordentligt igen och hon får stå kvar inne (fortfarande utan kraft, hon får ändå knappt nånting)tills veterinären kommer i morgon.

Skorpans mamma fick ju 'förmodad fång' när hon var högdräktig (med Skorp). Hon stod på box och behandlades som en fånghäst. Där visade det sig vara stengalla för det dök aldrig upp några tecken på fång i hovarna.

Det är min enda egna erfarenhet av fång och det är över åtta år sedan.

Jag är ju superkänslig när det gäller kamelen och det har hänt att jag har åkt in till klinik för att hon fällde. Hon kändes lite stel... Nu vet jag ju att hon kan kännas ojämn vid fällning.
I går när vi travade (på mjuk vall)så klev hon ju på som den älg hon är. Annars skrittade vi mest men hon hade inte lika bråttom hem som hon brukar.
Det jag har uppmärksammat kanske inte alla ens skulle tänka på. Det är nog mer en 'känsla'?
Jag hade nog inte ens själv stannat kvar vid tanken att det var nått som var fel om jag inte hade sett henne stå sådär 'fångigt'.

Ja jag har förstått att det är svårt även för vet att avgöra säkert att en häst har fång. Jag tror även att det blir extra svårt för en vet att bedöma min häst i dagsläget.
Pga brist på symptom så tog jag inte ut jourhavande veterinär idag då det inte var någon av de som jag brukar ha och som känner mig och min häst som hade jouren.

Självklart hoppas jag ju att hon Inte har fång utan det bara är jag som är nojig.
Men Är det det så känns det som att hon absolut inte kommer att få gå på gräs igen. Jag menar, klarar hon inte av nerbetad mager ängsmark så... :crazy:
Men jag brukar vara ganska krass och ändra mig vid eftertanke. Det här är ju bara min spontana reaktion nu.

Jag som var så Glad över att hon inte blivit smällfet i år. Annars har hon ju blivit det på somrarna även fast hon inte gått på bete. Nu är hon bara lite rund.

Hon "såg ledsen ut" och tassade lite men var ömfotad ändå, ingen värme, ingen puls, stod normalt. Flyttade till egen hage (det här var i mars) och jag tror hon fick sova inne också (det är tre år sedan nu så minnet sviker lite). Det var på typ onsdagen och på fredagen var hon fortfarande inte bättre men inte direkt sämre, det var lite mer än dags att sko och när hon togs ut ur boxen så nästan stapplade hon fram. Fortfarande ingen direkt värme eller puls.

Hovis tyckte dock att vi skulle ringa vet omedelbums och så gjordes.

Hon skoddes om utan problem, sa inte ett pip om att verkas, skos eller stå på tre ben och blev snarare bättre än sämre av att få snyggare fötter (inte så konstigt visserligen).

Vet trodde inte heller på fång, ingen reaktion på visitertång, vände hyffsat, såg stelare ut i bak än fram. Ställdes ändå på box med finadyne för misstänkt korsförlamning.

Till saken hör att hon var dräktig i åttonde månaden och det fanns eg ingen yttre orsak till fånget, inte fet osv.

Över helgen så blev hon sämre, fick rejält ont så det blev nytt besök och så bestämde vi oss för butta trots dräktigheten och känslig mage, kombinerades med gastroguard.

Hon var inne i runt 10 veckor, till slut baxade jag in henne i släpet och åkte och röntgade och då var det sänkt på ena fram och roterat på båda, inte jättemycket men hennes hovar växte inte = gick inte att fixa till. Gick heller inte att smärtlindra helt utan nervbedövning.

Så hon fick sluta sina dagar i maj.

Troligen utlöstes det av dräktigheten (hennes första). Hela hennes kropp betedde sig skummare och skummare, nästan som ngn form av cirkulatorisk kollaps till slut och hovarna växte som sagt inte. Hade hovis ute ungefär varannan vecka och vet några gånger till.

Usch vad hemskt! :(
Då blev det inget föl heller?

Nu har i alla fall vet varit ute och som jag misstänkte så fanns där inte ett enda fel på kusen. :)
Vände obehindrat, travade obehindrat, ingen värme/puls och allmänt glad.
Men skönt att få henne kollad i alla fall.

Så var där en känning så gick den över.
Självklart kommer jag att hålla superkoll på henne framöver.

Tack alla i tråden för visat engagemang.

Nä ingen fölis eller. Det var väl max 6 veckor kvar men det är låååååång tid när hästen inte är smärtstillad, boxvilan hade hon inget emot så hade bara hovarna vuxit hade hon fått vara kvar (och smärtstillad!).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 628
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka