Fång - Allt mer vanligt?

Sv: Fång - Allt mer vanligt?

Har en bekant vars ponny drabbades sommaren 06. De åkte till Skara och fick höra av veterinären där att de aldrig hade fått så många fånganfall som den sommaren.

Den sommaren minns jag,,, och det va inte bara Skara som upplevde det som ett explositions artat fång år.

delvis knapplån

kan det vara röd eller vitklöver som på något sätt gör hästen mer känslig och kan utlösa fång? :confused:

Alsikeklöver http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/trifo/trifhyb.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alsikeklöver

vet jag med bestämdhet att hästar är ytterst känsliga för.

Klassigt är att benen svullnar upp och blir som telefonstolpar,puls och ofta vätskebildning i kronranden med kronrandssprickor och spruckna ballar som secundär åkomma. Kan oxå bidra till fång.

Strö och då främst spån,, kan det vara en fångutlösande faktor???

JA,,, jag vet ett helt stall som slogs ut med fång och alla stod på spån... Ingen förklaring i foder,miljö,medicinering kunde påvisa detta.

Till slut upptäckte man att det spån som levererats från det lokala sågverket innehöll små mängder av valnöts trä.

Valnöt är extremt fångframkallande.

KL Finns här någon som statistiskt kan stödja hur mkt antalet verkligen har ökat?
En sån sak som internet gör tex att folk hör talas om många fler fall!
PL

Det finns ingen statistik som säger att fång har ökat, men ingen som säger att den inte har det heller.
En stor amerikansk studie visade att 13-17 % av alla anläggningar med hästverksamhet hade haft ngt fall med fång under ett år. OBS då att det fanns många hästar på varje anläggning.

En enkät i England visade att 7 % av tillfrågade 113000 hästar hade haft fång.

Ett år på 90talet hade 18 % av Przewalskihästarna i Schorfheidereservatet (Berlin) fång, men aldrig förr eller senare.
I min by finns det 2 fångfall (lätta) på över 500 hästobservationsår alltså 0,4 %.

Variationen är alltså väldigt stor så det är nog svårt att utforma sann statistik annan än gm under många år återkommande enkäter till en stor grupp.

Jag tycker det finns en sannolikhet för att fång skulle kunna ha ökat pga att fler hästar är feta idag än för 50 – 100 år sen. Men det återstår att visa.

Fetma är ju en alldeles säkert fastställd fångrisk. Att ngn klimatförändring skulle ha åstadkommit mer fång verkar osannolikt. HH

Inte omöjligt att hösilageutfodring ibland kan spela in(enorm skillnad mellan olika typer) det finns dock inget faktamässigt stöd för att hösilage skulle vara avgörande för en ev ökning.
Till de som kallar hösilage komat, det mesta hösilage som säljs till hästfoder har alldeles för låga värden för att passa till mjölkkor.
PL

Vädret påverkar näringsvärdet så visst bör en klimatförändring som gör vissa vädertyper vanligare kunna påverka. sen kan vi alltid diskutera vad som är klimat o vad som är årsmån.
PL

Tvärsäker och tvärsäker - jag tror på min veterinär!

...och så har jag länge funderat i de banorna själv.

För mig är det självklart att man ska lyssna på de som är utbildade inom det område det handlar om så jag förstår hur du tänker.
Nu är det ju inte så att alla ex veterinärer och andra har samma uppfattning. En av våra veterinärer där jag bor tex tror fortfarande att fång beror på för mkt proteiner trots att han är känd här omkring för att behandla fånghästar, Jag blir lite betänksam när jag hör sådant. Samtidigt inser jag att man kan inte kunna allt. Det kan i alla fall inte jag inom mitt yrke som inte har med hästar att göra. Det skulle vara en fullständig omöjlighet för mig att hålla mig uppdaterad med allt.
Men för att återgå till ensilage som orsak till fång eller ej så har det diskuterats tidigare i tråden. Jag förstår inte riktigt hur du efter att ha läst det fortfarande kan vara så övertygad. Det hade inte jag varit. Om du nu funderar i de banorna själv så är ett tips att läsa det som Cecilia Mûller mfl vid SLU har skrivit. Det är ett intressant arbete om man vill veta mer.

Senast ändrad:

Vädret påverkar näringsvärdet så visst bör en klimatförändring som gör vissa vädertyper vanligare kunna påverka. sen kan vi alltid diskutera vad som är klimat o vad som är årsmån.
PL

Jag är kanske fel på det men om vi får varmare klimat kan jag tycka att det borde bli mer som ex i England. Om det är så att det är vanligare i ex England med fång (vilket väl inte är visat) så finns det kanske ett samband?
Här nere har vi haft grönt gräs nästan hela tiden. Borde inte det vara bättre för en fånghäst med samma växtlighet hela tiden? Det har hela tiden denna vinter funnits gräs för dem att äta. Då borde övergången till mer bete bli lättare. Eller tänker jag fel?

Senast ändrad:

Hej Peter!
Vad anser du att man ska utfodra en fånghäst med? Vad ska man akta sig för etc. Jag har aldrig haft en fånghäst själv men det vore ändå intressant att veta!
Kan det inte ha med saken att göra att många som börjar ge hösilage ställer ut en bal i hagen bara för att det är enkelt och sen står där med smällfeta hästar?

Har heller ingen aning, jag har aldrig nånsin i hela mitt liv ens sett en fånghäst då jag aldrig haft nån så detta var mitt första fall. Veterinären sa det var fång och eftersom den kommit över all denna betfor så tog jag för givet att det berodde på det.

Fång har kommit mer och mer på stora hästar i samma takt som man fodrar mer och mer med hösilage.

Varenda ny bal du öppnar är olik den andra. Det räckre med att det har legat i solen en timme längre än en annan bal innan den blev packad på åkern.
Den kan ha växt mer i skuggan än en annan bal mm mm 1000 olika anledningar.

Grejen är den att det blir "foderbyte" varje gång du öppnar en ny bal... Vissa hästar tål det men många är känsliga för det.....

Jag har frågat forskare i grovfoder och det finns inget som tyder på att det är så och ingen forskning som visar det.

Var kommer dina uppgifter ifrån?

*knapplån*

Det går så många myter om hösilage så man blir mörkrädd. I vårat stall så tror folk att man kan byta från det ena hösilagepartiet till det andra utan någon som helst invänjningsperiod. För allt hösilage är samma hösilage (fråga mig inte var de har fått det ifrån, jag har dock eget hösilage) Dvs ena månaden kan man få från den ena bonden och den andra månaden från en annan bonde och de byter bara rakt av från den ena dagen till den andra.

Om man har en kunnig hösilagebonde så kommer denna att slå och plasta allt hösilage från ett parti på en och samma dag. Dvs när jag köper ett parti så är det från samma del av ängen, allt är slaget samma dag och allt är paketerat samma dag + att det har en egen analys. Har man 10 olika partier så finns det 10 olika analyser. Detta för att de balarna som hör till "mitt" parti skall vara så homogent som möjligt. Men det är klart att det blir lite dyrare för bonden och att man får betala lite mer.

Man är säkert bättre idag på att diagnosticera fång än man var förut + att andelen feta hästar ökar (precis som andelen feta människor ökar).

Mvh

Tora

Jag förstår inte riktigt hur du efter att ha läst det fortfarande kan vara så övertygad. Det hade inte jag varit. Om du nu funderar i de banorna själv så är ett tips att läsa det som Cecilia Mûller mfl vid SLU har skrivit. Det är ett intressant arbete om man vill veta mer.

Självklart finns det olika orsaker till fång, men jag tror fortfarande att det att man börjat ge hösilage till hästar har resulterat i ökningen av fånghästar.

Svarade innan jag läst hela tråden och har fortfarande inte läst alla inlägg, men det gör mig inte mindre tillåten att tro och tycka i ämnet.

Jag har själv en fånghäst och har alltså därmed också egna erfarenheter.

Självklart finns det olika orsaker till fång, men jag tror fortfarande att det att man börjat ge hösilage till hästar har resulterat i ökningen av fånghästar.

Svarade innan jag läst hela tråden och har fortfarande inte läst alla inlägg, men det gör mig inte mindre tillåten att tro och tycka i ämnet.

Jag har själv en fånghäst och har alltså därmed också egna erfarenheter.

Du får gärna tro och tycka vad du vill. Det viktiga i så fall tycker jag är att man talar om att det är något man bara tror själv. Annars är det lätt att alla som läser det tror att det är någonting att (ursäkta mig) ta mer på allvar. Jag menar att jag tycker att det är stor skillnad att påstå något som man kan styrka med referenser eller att påstå något man har kommit fram till själv.

Jag är inte expert på detta men har läst en del både här på forumet och i publicerade arbeten mm och har inte hittat något som med säkerhet talar för att ensilage kan orsaka fång.

Jag har också en fånghäst,därav mitt intresse för ämnet. När hon fick fång tvingades jag ganska snabbt efter det göra ett mkt snabbt byte till ensilage pga mögligt hö. det märktes inte på henne. Hon har ätit en hel del ensilage efter det att hon fått fång. Det är min personliga erfarenhet. Jag vet även andra hästar som gjort samma sak. Men jag vet också fånghästar som reagerar bara på höbyte.

Du får gärna tro och tycka vad du vill. Det viktiga i så fall tycker jag är att man talar om att det är något man bara tror själv. Annars är det lätt att alla som läser det tror att det är någonting att (ursäkta mig) ta mer på allvar. Jag menar att jag tycker att det är stor skillnad att påstå något som man kan styrka med referenser eller att påstå något man har kommit fram till själv.

Jag är inte expert på detta men har läst en del både här på forumet och i publicerade arbeten mm och har inte hittat något som med säkerhet talar för att ensilage kan orsaka fång.

Jag har också en fånghäst,därav mitt intresse för ämnet. När hon fick fång tvingades jag ganska snabbt efter det göra ett mkt snabbt byte till ensilage pga mögligt hö. det märktes inte på henne. Hon har ätit en hel del ensilage efter det att hon fått fång. Det är min personliga erfarenhet. Jag vet även andra hästar som gjort samma sak. Men jag vet också fånghästar som reagerar bara på höbyte.

Nu tycker jag du är lite onödigt sträng mot mig;) Många andra inlägg (läs; de flesta) handlar om egna spekulationer, erfarenheter och tankar. Jag skrev att det är min veterinärs tro samt mina egna funderingar.
Att skriva att hösilage är orsaken till fång lär knappast skada någon och dessutom skall man inte läsa allt på buke liksom man läser (om man läser) bibeln.

Amen;)

Jag har reagerat på flera andra påståenden på den här tråden.
Ditt var dock ett av de mer tvärsäkra!
Visst kan sådana här påstående göra skada, tex om ngn med en hosthäst skrämms tillbaka till torrhö.
Vi vet idag ett antal sätt att provocera fram fång på hästar o en del om vad som händer då.
Däremot vet vi väldigt lite om hur o varför hästar i praktiken får fång. Det finns inga stora epemiologiska studier gjorda.
PL

Jag har reagerat på flera andra påståenden på den här tråden.
Ditt var dock ett av de mer tvärsäkra!
Visst kan sådana här påstående göra skada, tex om ngn med en hosthäst skrämms tillbaka till torrhö.
Vi vet idag ett antal sätt att provocera fram fång på hästar o en del om vad som händer då.
Däremot vet vi väldigt lite om hur o varför hästar i praktiken får fång. Det finns inga stora epemiologiska studier gjorda.
PL

Ber om ursäkt om mitt inlägg har väckt förargelse och/eller missförstånd. Jag hade bråttom då jag skrev mitt första inlägg och utgick ifrån min häst och vad min veterinär sagt om fång. Han nämnde också en sak som är väsentligt med tanke på P_L´s inlägg här ovan att hosthästarna minskat i samband med att man börjat ge hösilage. Nämnde inte det tidigare för den här tråden handlar ju om fång.
Ber än en gång om ursäkt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010