Fång - Allt mer vanligt?

Sv: Fång - Allt mer vanligt?

*kl*
Det är en knepig fråga. Jag har haft hästar hela luvet men fått fånghästar senaste året.

Hos oss har vi sammanlagt haft 3 st. En shettis , en Angloarab (fick mitt i vintern) samt en Nordis (fick då hon var borta för betäckning).

De stora hästarna reds regelbundet, gick ut i stora hagar många timmar per dag samt gick i första hand på groovfoder. Angloaraben had jag ägt i 8 år då han fick fång...

Sjäv undrar jag om det inte är klimatet so spelar in. Vi har haft stora klimatförändringar de senase åren. Varma vintrar och regniga somrar blandannat.

Miljö/hovvård. Om man tittar i gamla (30 år +) böcker hur hovarna såg ut och jämför med hur de ser ut idag, kan man se en tydlig skillnad: Höga trakter är idag något som betraktas som friskt och normalt.

Nått är det ju eftersom man kan rehabilitera hästar med "kronisk" fång genom att verka dem korrekt:cool:

/Migo
som sett många utdömda fånghästar få nytt liv och återgå till full hälsa och användbarhet.

Jag tror det beror på att de flesta hästar står med konstant proteinbrist, finnns inga gamla hästkarlar längre som vet hur man fodrar hästar. D blir det illa när de får i sig tex proteinrikt gräs.
De jag känner som får fånghästar ger för lite protein till vardags.

Inte för att jag gillar höga trakter men i "mitt" material är inte de höga trakterna överrepresenterade.
PL

Lite svårt att tro på att lågt protein skulle orsaka fång. Däremot försvåras säkert läkningen av att man svälter fånghästar på protein.
PL

Att hästens tarm står i centrum när det gäller fång kan väl de flesta hålla med om men det förklarar inte ditt påstående att det skulle vara klimatförändringarnas fel. Hur???
Nog kan skogsbete vara bra men i ditt fall blir resultatet avhängigt av vad du stödutfodrar med.
PL

Det är inte skogs-BETET jag är ute efter.
Jag är ute efter att ha stora strövområden, men slippa så mycket som möjligt av det gröna betet, och i skogen, ändå alltid lite att pyssla med för hästarna.
Jag har alltså plockat bort dem från grönt odlat bete.
Och jag vet vad jag stödfodrar med, eftersom jag känner och kommunicerar bra med bonden, och höet är analyserat.

Lite svårt att tro på att lågt protein skulle orsaka fång. Däremot försvåras säkert läkningen av att man svälter fånghästar på protein.
PL

Jag trodde också, att den gamla skrönan att protein från grovfoder skulle orsaka fång, var utrotad.

Att hästens tarm står i centrum när det gäller fång kan väl de flesta hålla med om men det förklarar inte ditt påstående att det skulle vara klimatförändringarnas fel. Hur???
Nog kan skogsbete vara bra men i ditt fall blir resultatet avhängigt av vad du stödutfodrar med.
PL

HUR klimatförändringarna påverkar växtligheten, och i sin tur våra Nordiskt levande djur, får jag väl be de forskande vännerna publicera en artikel om såsmåningom.
Det är biologernas och klimatforskarnas avdelning att förklara, så jag inte lägger fram några sakfel.
Det vore dumt av en lekman.
Sålänge, har jag vidtagit de åtgärder för mina egna djur, såsom jag finner bäst för dem.
Jag kan för övr. inte se en enda nackdel med att ha hästar på skog.
Bara fördelar.
Sedan får var och en prova sig fram på sitt sätt.

TACK!

Det blev en mkt intressant tråd det här, många inslag av fakta och funderingar, HH mkt intressant och tack för att du bidrager med din kunskap!

Mina hästar står på Hösilage sen flera år tillbaka, proteinet vare sig högt eller lågt, torrsubstansen däremot hög, samt att de får lucern, vitaminer och mineraler.

Korn är något jag ger sällan men ser funka ibland, jag tror att just kornet var boven i dramat till min häst, så det har jag uteslutit helt.

Jag försöker ge dem så få fodermedel som möjligt och se till att de har hö att knapra på mest hela tiden.

Missuppfatta mig inte:), jag tycker bara det är så fel att kolleger fortvarande rekomenderar proteinfattigt foder till fånghästar.
PL

Missuppfatta mig inte:), jag tycker bara det är så fel att kolleger fortvarande rekomenderar proteinfattigt foder till fånghästar.
PL

Ja märkligt är det...men som vanligt går den allmänna utvecklingen trögt, innan alla och envar har fattat galoppen ;)
Men sådana här forum, skulle jag vilja påstå, att det går lite fortare, för det får allas tankar att snurra, och det går fortare att ifrågasätta gamla förutfattningar.
Hästsverige, är märkligt segt konservativt tycker jag.
Allt ska vara på ett visst sätt, för att det alltid varit si eller så..:angel:
Förändring tar tid.
Men tyvärr går förutsättningarna klimatmässigt ganska snabbt!
Snabbare än vad de flesta vill förstå.
Jag har nära kontakt med folk som forskar på området, och deras fakta, är så man blir mörkrädd :eek:
Så Buke är bra! :)

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka