Fång - Allt mer vanligt?

Sv: Fång - Allt mer vanligt?

Be inte om ursäkt för många gånger:)
Man får påstå saker men man får också vara beredd på mothugg.
PL

Nu tycker jag du är lite onödigt sträng mot mig;) Många andra inlägg (läs; de flesta) handlar om egna spekulationer, erfarenheter och tankar. Jag skrev att det är min veterinärs tro samt mina egna funderingar.

Jag tog nog i lite för mkt. Det kan jag hålla med om så det ber jag om ursäkt för. Jag kunde ha skrivit det på ett annat sätt. Jag är medveten om att jag nog tar i lite för mycket när det blir sådana här diskussioner.

Jag tog nog i lite för mkt. Det kan jag hålla med om så det ber jag om ursäkt för. Jag kunde ha skrivit det på ett annat sätt. Jag är medveten om att jag nog tar i lite för mycket när det blir sådana här diskussioner.

Du är väldigt förlåten :)

delvis knapplån

kan det vara röd eller vitklöver som på något sätt gör hästen mer känslig och kan utlösa fång? :confused:

Det tror jag...?

Har länge funderat på vad betet och hövallen har innehållit. Tog över marken från en mjölkbonde när vi flyttade hit. Fanns mycket både vit och rödklöver. Fick fång för första gången på en häst här. När vi senare skulle så om hövallen jagade jag information om hur jag skulle få vallen så "mager" som möjlig. Försöka få bort klövern. Vad jag fick till svar då på ev en foderexpert på ett av "de större företagen som säljer utsäde till lantbruk" var att marken i dag är mycket surare, lägre PH värde och det medför att klöver och vissa andra växter tar över och utarmar de grässorterna som jag ville få in. Så visst har klimatet/ miljöförändringarna påverkat jordarna så vallarna blir annorlunda idag.

Kan väl tillägga att jag hittade ett företag som har specilblandningar till vall för fånghästar...Vi sådde det i fjol och ser med spänning mot och ser hur det kommer att fungera. Med anledning av ovan så får vi väll så om oftare.

Det tror jag...?
Kan väl tillägga att jag hittade ett företag som har specilblandningar till vall för fånghästar...Vi sådde det i fjol och ser med spänning mot och ser hur det kommer att fungera. Med anledning av ovan så får vi väll så om oftare.

Hur ser denna blandning ut? det vore intressant att veta. Vilket företag är det som säjer denna blandning? Det vore jättesnällt om du kunde skicka PM till mig om detta! ( Vad jag INTE vill ha i mina vallar till hästar är rajgräs och klöver)

Hur ser denna blandning ut? det vore intressant att veta. Vilket företag är det som säjer denna blandning? Det vore jättesnällt om du kunde skicka PM till mig om detta! ( Vad jag INTE vill ha i mina vallar till hästar är rajgräs och klöver)

Jag vet en bonde som odlar vallfrö, köper till de sorter han inte odlar själv och kan blanda i de förhållanden du vill ha!

De hästar som jag har och alltid haft omkring mig sedan 35 år ( i "mitt" stall och bekantas olika stall) är bara fritidshästar och -ponnyer som motioneras medelmåttigt eller går i avel. De fodras ungefär som de alltid gjorts och går i samma slags hagar som förr och är inte heller fetare än förr. Inget jag kan se har ändrats, förutom på en punkt: de äter hösilage nu i st f hö!
Jag vet att många här säger att de givit hösilage i massor av år utan ökad fångfrekvens och det tror jag säkert. Men jag funderar på om inte det faktum att det är svårare att upptäcka att ensilaget har dålig hygiensik kvalitet? Oftas ställs ju en ensilagebal ut i hagen och inte springer folk dit och luktar i tid och otid. Även om man fodrar med ensilage inne i boxarna så känns väl inte dålig lukt lika bra? Och damm finns ju inte något som kan ge en vink om att ensilaget innehåller mögelsporer. Ger man hö så sitter det i ryggmärgen att sticka ner näsan och lukta och skaka upp kakorna. Då upptäcker man lättare en mögelluktande bal. Och gift kan ju framkalla fång. Många som börjat ta ensilage i st f hö vet kanske inte om att man inte kan slå lika lågt som när man slår för hö?

Såg just ännu en tråd om död mus i ensilaget. Sprider inte bakterier från död mus i balen sig snabbare om den är i en ensilagebal än i en höbal?

Men jag funderar på om inte det faktum att det är svårare att upptäcka att ensilaget har dålig hygiensik kvalitet? Oftas ställs ju en ensilagebal ut i hagen och inte springer folk dit och luktar i tid och otid. Även om man fodrar med ensilage inne i boxarna så känns väl inte dålig lukt lika bra? Och damm finns ju inte något som kan ge en vink om att ensilaget innehåller mögelsporer. Ger man hö så sitter det i ryggmärgen att sticka ner näsan och lukta och skaka upp kakorna. Då upptäcker man lättare en mögelluktande bal. Och gift kan ju framkalla fång. Många som börjat ta ensilage i st f hö vet kanske inte om att man inte kan slå lika lågt som när man slår för hö?

Människors slarv med hösilaget känns iaf som en mer logisk förklaring än själva värdena i hösilaget.
Med tanke på hur slarvigt det verkar vara med det rent generellt. Hur många håller sig inom det rekommenderade antal dagar innan balen ska kasseras och bytas? Hur många kasserar en ensilagebal för att den är LITE dålig, luktar lite illa t ex.? För att det varit lite för varmt ett tag?
Hur många rensar bort allt gammalt silage från backen tillräckligt regelbundet så hästarna inte äter av gammalt äckel-silage?

Fast människors slarv kan man knappast skylla på silaget i sig.?

Nej, det är det jag menar är orsaken att vissa personer kan fodra massor av hästar i många år utan att få fångfall. De är noga med den hygienska kvaliteten. Jag får formulera det som att med ökande ensilage-använding ökar också den totala risken för utfodring med grovfoder med dålig hygienisk kvalitet, generellt sett. ;) Har naturligtvis ingen fakta som stöder det mer än de hästar jag känner till och som det verkar stämma på. ;)

Jag har frågat forskare i grovfoder och det finns inget som tyder på att det är så och ingen forskning som visar det.

Var kommer dina uppgifter ifrån?

Egna erfarenheter... Av dom 5 fånghästar jag stött på så har alla fodrats med hösilage...

Sedan finns det ju hästar som fodras likadant som inte får fång också men därav att vissa hästar är känsligare än andra.
Särskilt halvblod som idag avlas för prestation (läs pengar), då glömmer man ta hänsyn till andra viktiga saker som hälsa och psyke.
Se och lär av fullblodsaveln (både engelska och arabiska) som idag är på väg tillbaka!
Det är ju inte bara magarna som är trasigt på halvbloden oftare idag än för 15-20 år sedan.. Läs trådarna här på buke och du hittar halvblod som åker in och ut på kliniker innan dom knappt blivit inridna ens!

Ursäkta jag gled off-topic nu... men halvblodsavel går det utför med...

Är det så?

Förr var det överviktiga grannens ponny som stod där på vårkanten, med ont i hovarna, nu finns det överallt!

Stora hästar drabbas ideligen, varför?

Våra egna hästar fick fånganfall bara solen började lysa och liiite gräs kom upp i den annars leriga hagen, sådant man aldrig behövt tänka på innan behöver nu uppmärksammas hela tiden.

Någon med samma funderingar eller ....... svar?

Vad gör ni för att förebygga?

Märker ni också att det blir i en alltmer aggressiv form? Hovarna deformeras snabbare, händelseförloppet skenar på ett sätt jag aldrig sett förr, eller har jag bara varit förskonad i alla år?

Jag har min första fånghäst på 22 år!

Är det Miljö? Foder? Vad?

Jag håller verkligen med dej, jag undrar också detta!! Mina hästar gick här hemma på bete hela sommaren och allt va bra. ingen har haft fång tidigare, sen i september fick plötsligt 4 av 5 hästar fång symtom,en del mindre andra mer. Min shettis blev riktigt dålig!! Varför kom detta så sent på säsongen????

Är det så?

Förr var det överviktiga grannens ponny som stod där på vårkanten, med ont i hovarna, nu finns det överallt!

Stora hästar drabbas ideligen, varför?

Våra egna hästar fick fånganfall bara solen började lysa och liiite gräs kom upp i den annars leriga hagen, sådant man aldrig behövt tänka på innan behöver nu uppmärksammas hela tiden.

Någon med samma funderingar eller ....... svar?

Vad gör ni för att förebygga?

Märker ni också att det blir i en alltmer aggressiv form? Hovarna deformeras snabbare, händelseförloppet skenar på ett sätt jag aldrig sett förr, eller har jag bara varit förskonad i alla år?

Jag har min första fånghäst på 22 år!

Är det Miljö? Foder? Vad?

Jag stöter på ett antal fånghästar per år och det är fortfarande så att de allra flesta är överviktiga ponnies. Frostbitet gräs är den enskilt lätt urskiljbara detalj som ger en puckel i antalet drabbade hästar. En och annan fånghäst av "fel" sort stöter man på men de är ganska lätträknade. Jag har inte sett att hästar som äter hösilage skulle vara överrepresenterade, snarare tvärtom.
Det som däremot förvånar mig är hur ofta som andra hovåkommor feldiagnostiseras som fång. Vissa veterinärer verkar ha fång som slaskdiagnos för allt som smärtar i hovarna.

Har inte kommit igenom hela tråden ännu men är hovbensrotation alltid ihopkopplat med fång?
Hur lång tid tar det för hästen att få hovbensrotation om fången inte upptäcktes?..

Hmm, detta kan man verkligen börja att fundera över. Jg kommer ihåg när man yngre o var i stallet o ngn liten fet ponny hade fått fång. Det känns som om att dagens hästar är mer känsliga i sig för detta. Fast forskare får ju fram bättre kvalite på allt foder, högre halter på alla värdena. Så det är nog mer vanligt att man överutfodrar i dagens läge. Om man då inte kan räkna ut en foderstat genom analyser. Bönderna ida producerar bättre och bättre hö/hösilage eftersom efterfrågan på detta blir bara högre o högre. Folke vet lite mer ida om alla dessa olika värdena. Min häst utvecklade fång o somras pga sin kot- och hovledsinflammation. Så hon har fått belastningsfånf nu. Blää för det där. Fång är så himla jobbigt, finns så mkt man måste tänka på när ens häst har fått detta. :(

Det var det jag tänkte på. Coari skrev sedan om det i inlägg 82.
Det finns andra här som kan mer om det än jag.

Jo jag såg att Coari skrev om det..men han nämde inget om att dom kan få som "solbrännesår" på vita tecken av det.

Jag vet hur det funkar men hinner inte gå in på det just nu.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010