Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

Sv: Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

Och dessvärre har många vet jag talat med inte verkat ha så stor kunskap om detta. Många är ute och famlar fortfarande med fjolårshö, jada, jada....

Om du visste hur många veterinärer jag nästan blivit osams med den senaste tiden. Jag orkar inte höra en gång till att min häst inte ska äta proteiner.

Men alla är inte likadana. Veterinären på kliniken var mkt trevlig. Hon pratade också om näringsfattigt hö men höll med mig när jag tyckte att det var kolhydraterna man skulle se upp med.

Jo, jag har förstått att ni har haft en del meningsutbyten. Min veterinär såg helchockad ut när jag berättade att fångisen äter cirka 8 kilo torrhö per dag. Oh, sa hon, var mycket försiktig när han äter så mycket så han inte får ett återfall. Men vad jag sett så blir det bättre och bättre. Peppar, peppar.

När jag tog in honom i Morse för att ge honom frukost+Medecin, så hade han lite puls vf .
Jag kylde hans ben samt satte på kyllera, jag tog ut honom med hans fästmö
Till " fånghagen" och för första gången på 1 månader började han springa och skutta !!!
Inte mycket , men dock !
Jag vet att fånganfall kan komma upp till 48 timmar efter, så jag blåser inte faran över än !

Till dig som avlivade en fångis igår :
Det går ju till en viss gräns, sen ser man ju att det är kört en dag .
Jag avlivade min andra fångis för 3 veckor sedan, så jag vet hur det känns

Hej från hambo

*kl*

Ang kylning, jag brukar linda benet med en tunn linda sedan sätter jag en upp-o-ner-vänd gummiboots ovanför karleden eller över kotan och fyller den med is (lindan skyddar då kotan/skenan från direkt is-kontakt) isen smälter långsamt ner över hoven och sen är det bara att fylla på is efter behov!

detta går lika bra att göra om man behöver kyla högra upp, bara trä bootsen upp mot knäet o ha en linda/handduk mot huden vid knäet!

.......vad fiffigt:idea:....det ska jag prova vid behov :D !!!

Var det ingen som hade isspay/isbalsam erfarenheter ?????

Det var smart !
Jag tror dock inte att det är någon fara !
Han hade fortfarande puls vf men hovslagaren har varit här i dag och tyckte
han verkade ok, han ska käka finadyne lite till, sen får vi se..
Tack för alla goda råd kompisar !!
Hej från hambo

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka