Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

Sv: Fanfanfanfan !!!!!!!!!!!!

Far min är inne precis i en målaraffär, jag ringde och skrek :
DET SKA VARA KEMISKT RENT .
Nu ska jag gå och kyla ner hans ( Hästens )hovar med kyllera !
Tack för tips

Hej från hambo

.....men om jag förstått det hyfsat rätt så nu när det inte är något solsken så bildas inget nytt fruktan=bra
& mängden "bete" är ju begränsat då det i stort sett inte är så mycket kvar att äta-liten mängd=bra

Sen snurrade jag lite i fångtråden häromdan att det är fruset & kallt kanske i sig inte är bra för magen,
fast då är det kanske kolikrisken i första hand.....vad tror du?

Men om solen lyser på detta så bildas nytt fruktan & lagras=inte bra då gräset ej växer men då mängden
också spelar roll så är förhoppningsvis inte risken så stor iallafall ??????!!!!

Det där får du fråga experten om- Forrest Gump... menar Forest Autumn:angel:

Nu är du rolig axel. Jag är inte ngn expert på detta. Men måste bara svara ändå nu när vi äntligen efter 11 dagar är tillbaka i civilisationen hemifrån!! (ursäkta ts)

Allvarligt talat så tror inte jag att det går att säga så mkt om fruktanhalten (vild gissning). Men hemma hos oss växer gräset fortfarande. Det är helt grönt på sina ställen. Det har ju varit soligt så man bör nog inte utesluta risken.

Jag är på forests sida.
Gräset växer, lite sol i dag variigt frostigt i natt= Fångrisk stor
Jag menar han HAR ju redan fång och är på bättringsvägen....
Troligtvis därför han blivit så pass pigg att han tagit sig ut.
Under mina 12 år med honom så har han inte gjort nåt liknande
Men jag har kylt hans fossingar och han ska få kvällsmat.
Han äter redan nu Finadyne, så det hjälper kanske ett nytt anfall

Hej från hambo

Jag antar att Finadyne är ngn motsvarighet till butta? Det kan väl i så fall hjälpa till lite att avstyra det om jag har förstått det rätt. Jag hade kylt benen så mkt som möjligt. Det var väl inte så länge sedan den hade fång - minns din tråd om det?
(Jag kommer att låta min fånghäst stå inne tills hon inte äter butta längre dvs drygt två veckor till. Jag tycker inte om att ha hästar stående på stall. Men i detta fallet så släpper jag inte ut henne så länge hon äter smärtlindrande medicin. Men jag har förstått att det finns olika sätt. Många jag har pratat med tror att hon går i hagen igen)

Kylning(isvatten!) är det ända sättet man kunnat visa har en förebyggande effekt.
PL

Jag trodde att antiinfl (hmmmm kan inte stava till det) men jag menar de mediciner som man ger ändå har en viss effekt även om de mest är smärtstillande- Men jag kan naturligtvis ha missuppfattat ngt.

Detta med kylning skulle jag gärna vilja ha bra tips om. Jag har förstått att hästen helst ska stå hela tiden i isvatten - hur lyckas man med det?

Hoppas att det går bra för er.........
Har precis ätit årets första semla...mmmm:d...måste bara skryta me de!!!

......mer undringar........växer verkligen gräset bara för att det är plusgrader,
det är väl vid 8 + !!!????

Men jag förstår om det är sol som sagt & bildas å lagras = inte bra
- så det var väl det som är risken för er idag då!

Men vad tror ni om teorin med att det frysta gräset i sig inte är bra för magen
inte bara fruktanet....eller är jag helt ute å cyklar nu??
Upplever det som fler hästar i södra sverige drabbas av fång??
...kanske bara just för att vädret "inte bestämmer sig"...plus å minus - hit å dit - så magarna inte får ro??

hinkar med vatten och is. om hästen finner sig i det. annars kyla med kallt vatten lääänge. eller lägga ispåsar runt hovarna.

kyllera lär nog inte ha någon större effekt, det måste vara riktigt kallt och det blir det tyvärr inte under leran.

lyckan; jag tror nog att kombinationen av fruset+fruktan gör det värre, magen mår dåligt av fruset gräs och om hästen då är känslig för fruktan så blir det fång. är den bara känslig i magen blir resultatet kolik eller magont.
gräset växer inte vid några plusgrader, men däremot produceras fruktan.

jag tror också att det växlande vädret har betydelse!

jag har en liter ståande, just in case.

Jag har 6 liter.. Vill vara säker på att jag har den gången det behövs så jag drog till lite extra vid beställningen.. :o Har ingen aning om när jag ska bli av med allt.. Men hellre ha än inte ha den dagen det verkligen behövs!

.....för å nackdelar....för man på köpet när man bor på västkusten:crazy::D
är nog bara att gilla läget & hoppas på det bästa.

Ska kolla upp det här med olika grässorter vi har i våra hagar framöver,
då ex. Rajgräs innehöll mer fruktan, om jag kommer ihåg rätt.

Isspray & isbalsam....några erfarenheter av det ????
Går det lika bra med det??? - smidigt om inte annat !

hinkar med vatten och is. om hästen finner sig i det. annars kyla med kallt vatten lääänge. eller lägga ispåsar runt hovarna.

ispåsar har jag tänkt på men det blir kanske för kallt? Det måst ju bli minusgrader till skillnad mot isvatten?

Jag spolade med vatten men vill ha ngt mer effektivt i beredskap om det nu kommer att behövas ngn gång.

Efter vad jag förstått i en tidigare tråd med någon förståsigpåare så har inte antiinflammatoriskt någon bevisad påverkan mer än smärtstillande. Även om det kan ha påverkan i realiteten.

När jag googlade hittade jag uppgifter om att gräser slutar växa när det är under 10 grader. Detta hittade jag också

När temperaturen är för låg kan gräset inte växa. Finns ändå tillräckligt med solljus, bildas det fruktan som lagras tills temperaturen är tillräckligt hög igen. När temperaturen då når en viss gräns, förbrukas fruktanet.

Jag har också läst det i andra trådar här men samtidigt verkar det som om de veterinärer jag har pratat med tror ngt annat. Egentligen kan jag förstå tanken för om de motverkar inflammationer så borde det kanske hjälpa lite grand även om det inte förhindrar ett anfall.

Men det är antagligen ett önsketänkande för jag vet att jag samtidigt har läst överallt att det inte finns ngt som hjälper mot denna hemska sjukdom (utom att kyla).

´Det känns som jag inte kan göra mer i kväll.
Kommer gå upp väldigt tidigt i morgonbitti och ta in honom ( Det gör jag iof varje morgon ) och kyla benen samt låta honom stå inne en stund .
Han är dammallergiker och får inte stå inne, för då börjar han hosta.
Hans " fånghage" består av en gummiflispaddock på dagarna tillsammans med sin kompis .
Tack för alla era råd !
Hej från en tacksam Hambo

Och kyla endast i initialskedet väl? Och dessvärre har många vet jag talat med inte verkat ha så stor kunskap om detta. Många är ute och famlar fortfarande med fjolårshö, jada, jada....

Jag håller tummarna för att allt går bra! Vet hur det är med fånghästar.. Vi har själv en fånghäst som är rymmarexpert, och så hade vi en till men den har avlivats idag.. Det är en fördel med att bo i norra Norrbotten - vi har inte ett grässtå framme, allt är täckt av metervis med snö..

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka