Fiorano

Trådstartare
Ja,ungefär så känns det. Fick mitt fullblod i juni förra året, då var han precis nyvaccinerad veckan innan, så jag tänkte inte mer på det... I dagarna kollade jag dock på vaccinationsintyget och det visade sig vara andra sprutan i en ny grundvaccinering han hade fått... Tydligen hade ägarna missat att vaccinera 2005 och därmed fått göra om proceduren... Detta missade jag när jag som hastigast kollade igenom det när jag fick papperna eftersom han från det att han var ett år (f-98) är vaccinerad en gång i halvåret, såg bara att det var många vaccineringar och kollade inte datumen... Suck.

Nu till frågan, måste man vaccinera fem månader efter andra "grundsprutan" med alla preparat? Eller kan det vara så bra att det räcker med en gång om året... (vet att jag griper halmstrån, men jag är så frustrerad över mig själv...)

Sv: Fan

Jag vet inte om jag förstår dig riktigt. Men jag missade att vaccinera min häst så har precis gjort om det.
Gav henne en spruta och sen fick man vänta 21 dagar och inte senare än 90 dagar typ. Nu är det klart så nu är det bara att vaccinera en gång om året igen..
/C*

Oki. Jag kollade nämligen på min andra hästs vaccintyg (fullblodets vaccineringar står i hans id-bok), där stod att efter det första två sprutorna (som ska ges med 4-6veckors mellanrum) ska hästen ha en spruta till efter ca 5 månader. Men det är kanske bara med det preparatet som använts på henne? Håller tummarna att det är så eftersom jag vill tävla om tre veckor...

En veterinär sa till mig ang spruta nr tre att det var något som var vanligt bland travfolk (kanske var det tom nödvändigt enl deras regler) men annars fanns det ingen anledning att ta trean. Iaf på islandshästar är det bara de två första som det är "tvång" på för tävling. Men kolla upp med reglementet för den gren du vill tävla i för säkerhetsskull. Jag tror inte att det beror på vilket preparat man använder iaf.

Den tredje sprutan räcker med att det är ett år efter den första men man brukar rekommendera 6 månader. Jag har också pga av slarv från min sida missat nån vaccination och fått ta om hela grundvaccinationen, då sa min vet att det räckte att ta den tredje inom ett år, för i o m att dom ändå har varit vaccinerade så ha man ändå fullgott skydd trots att man missat.

Delvis knapplån

Det handlar väl mer om att om man skall tävla så är de så noga med att hästen får vaccinationer i rätt tid, de kollar ibland i passet så att det är rätt.
Fick själv grundvaccinera den ena hästen en gång till nu härom veckan pga glömska :crazy:

Andra sprutan skall han ha med 4-6 veckors intervall... för hästens skull så har den skydd ändå.

Den andra av mina hästar fick samtidigt härom veckan medicin mot sin hosta och kunde således inte vaccineras, veterinären sa att jag kunde vänta och behövde inte grundvaccinera igen, men hästen förlorar inte sitt skydd enligt vetrinären.
Tävlar inte den andra hästen.

glömde at tillägga att jag tävlar med mina hästar och detta gäller för att få tävla.

Den tredje sprutan räcker med att det är ett år efter den första men man brukar rekommendera 6 månader. Jag har också pga av slarv från min sida missat nån vaccination och fått ta om hela grundvaccinationen, då sa min vet att det räckte att ta den tredje inom ett år, för i o m att dom ändå har varit vaccinerade så ha man ändå fullgott skydd trots att man missat.

Oj, vad bra :banana:
Då slipper jag oroa mig sönder och samman om det skulle ta lite mer än en vecka eller två, haha. Tack för inlägget :bow:

TR kräver ju 2 sprutor med 21 - 92 dagars mellanrum, och sen revaccinering senast 365 dagar efter senaste sprutan.

Så tävla kan du utan problem.

Däremot för optimalt skydd så ska man vaccinera tätare, jag revaccinerar med 8 månaders intervall efter grunden, som jag dock bara kör 2 sprutor i. Dvs 2 sprutor grundvacc, och sen var 8:e månad.

Mitt fbl är fd galoppör, och hon är vaccinerad var 6:e månad dock, men tillverkaren rek var 6:e månad fyra första åren (dvs unghästar). Nu tror jag just galoppen ändrat till vacc var 6:e månad, samma sak har ju FEI gjort. Så vill man vara helgarderad både regelmässigt för alla discipliner/grenar/nivåer, samt ha absolut maxskydd så kör på varje halvår. Men generellt för ridsporten och nationellt så två sprutor i grunden och sen årligen är fullt tillräckligt.

Och enligt tillverkaren och de flesta veterinärer så årsvis omvaccination ger ett bra skydd, men optimalt skydd har du med tätare omvacc. Vid ca 8 månader börjar effekten avta enligt både tillverkare och vet, därför jag valt att lägga mig just på 8 månader revaccination. Då har jag dels ingen risk att glömma vaccinera så det går mer än ett år, jag slipper vaccinera för ofta (inte så förtjust i det), men ger de ändå i princip optimalt skydd.

Du ska ge två sprutor som grundvaccination men 21-90 dagar emellan, sedan nästa spruta inom ett år om du ska följa de svenska regelerna, ska du däremot tävla utomlands så måste du ge inom ett halvår och sedan fortsätta vaccinera varje halvår.

Du ska ge två sprutor som grundvaccination men 21-90 dagar emellan, sedan nästa spruta inom ett år om du ska följa de svenska regelerna, ska du däremot tävla utomlands så måste du ge inom ett halvår och sedan fortsätta vaccinera varje halvår.

Jag trodde det avr ett halvår från andra sprutan. Stod det i min lilla folder.
Dock kanske du bara menade i tävlingssammanhang nu?!

Men alltså den tredje sprutan måste ni mena vara den som man alltid ger år ut och år in..? Om man inte missat förstås? för jag har nämligen inte hört ngt om en tredje? (Jag fick göra en "ny" vaccination nyss)
Isf om jag fattar det som ni menar så ska min häst få två sprutor nästa år?..är jag helt ute och cyklar nu eller..

Men alltså den tredje sprutan måste ni mena vara den som man alltid ger år ut och år in..? Om man inte missat förstås? för jag har nämligen inte hört ngt om en tredje? (Jag fick göra en "ny" vaccination nyss)
Isf om jag fattar det som ni menar så ska min häst få två sprutor nästa år?..är jag helt ute och cyklar nu eller..

TRedje sprutan är inte den årliga.

Utan enligt tillverkarna och många veterinärer så för optimalt skydd så är grundvaccinationen TRE sprutor. De två första är de 'vanliga', med vanligt intervall. Men sen den tredje ett halvår efter den andra. SEN revaccination årligen (eller gärna lite tidigare än så då).

Men TR kräver inte den där tredje sprutan i grunden. Utan vacc du för TR blir tredje sprutan den du ger ett år efter den andra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 668
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 650
Senast: Ramona
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: Minstral
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka