Fan vad duktiga syrierna är!

Piek

Trådstartare
I tider där det känns som att hatet sprids mer och mer känner jag att jag vill lyfta hur imponerad jag är av flyktingarna!
Här där jag bor har det öppnat ett boende där jag tror det bor runt 3-400 nyanlända i en liten by med knappt någon tidigare invandring alls så visst märks det att de har kommit. Men inte alls på något negativt sätt alls vad jag har märkt.

Jag jobbar i en liten butik som är väldigt inriktad på att sälja en viss typ av produkter och det är väl egentligen bara på jobbet som jag träffar de här människorna. Och fy fan vad de är duktiga, trevliga och glada!
Trots att de inte kan språket och i många fall inte engelska heller så lyckas de göra sig förstådda. De gestikulerar, visar och drar synonymer till ord de inte kan. De få gånger som kommunikationen misslyckas så är de fortfarande glada och tackar för hjälpen.

Igår var det in en ung kille och berättade på svenska(!) att han varit i Sverige i 25 dagar, tycker att det är ett underbart land och att svenskarna är så trevliga. Nu ville han lära sig språket så att han kunde få ett jobb. Allt sa han med ett leende på läpparna och han vart så glad när han förstod vad jag sa när jag svarade på svenska.

Jag hoppas att alla som kommer hit ska trivas och att de traumatiserade ska kunna återhämta sig. Från min sida är de så välkomna :)

Min bästa vän jobbar heltid på nyöppnat flyktingboende i närheten, där de flesta kommer från Afghanistan och hon trivs superbra. Hon har bara positiva saker att berätta om flyktingarna, de gör verkligen sitt bästa fastän de har haft det så oerhört svårt i livet så länge.

Däremot finns det mycket negativt att säga om svenskarna som bor i samma by, angående deras paranoida reaktioner på de nyanlända flyktingarna. Riktigt, riktigt hemska saker slänger de ur sig, gärna i närheten av sina egna barn. Grrr :(

För länet du bor i är det en överlevnadsfråga att lyckats med att få syrianerna att stanna och hitta jobb. Inom de närmaste 20 åren ska (via pensionsavgångar) 15000 färre arbetande försörja 10 000 fler över 80år(alltså de mest vårdkrävande). Vi får hålla tummarna att det går!

För länet du bor i är det en överlevnadsfråga att lyckats med att få syrianerna att stanna och hitta jobb. Inom de närmaste 20 åren ska (via pensionsavgångar) 15000 färre arbetande försörja 10 000 fler över 80år(alltså de mest vårdkrävande). Vi får hålla tummarna att det går!

Jag vill inte märka ord men då jag notera att du skrev syrianer vill jag bara förtydliga att det är skillnad mellan syrier och syrianer. Förenklat så kallas människor som bor/ kommer från Syrien för syrier. Syrianer däremot är en kristen folkgrupp med rötter i flera olika länder i Mellanöstern. Vill bara nämna detta då många syrier jag träffar felaktigt blir kallade för syrianer och tyyvärr används även begreppen ibland felaktigt i media.

Jag träffar dagligen i mitt arbete människor från Syrien men även andra länder och förvånas ständigt av vilken vilja och drivkraft de har. Speciellt förvånad blir jag efter att man fått tagit del utan deras levnadshistoria och hur de kom hit.

Jag träffar dagligen i mitt arbete människor från Syrien men även andra länder och förvånas ständigt av vilken vilja och drivkraft de har. Speciellt förvånad blir jag efter att man fått tagit del utan deras levnadshistoria och hur de kom hit.
Jag har jobbat med invandrare och språk i några år nu och himmel så roligt jobb jag har och så många fantastiska människor jag möter.

Undrar hur många gånger jag och kollegan tittat på varann och utbrustit att vi älskar våra elever!

Ja jag hoppas de vill stanna här uppe! Framför allt att politikerna tar vara på dem och ser deras potential för samhället. Jag kan inte förstå varför någon som bidrar till det svenska samhället ska behöva utvisas.

Jag hade en sån härlig kund idag. Utan ett enda ord på svenska lyckades han reklamera, få fram vad felet var och få hjälp med att få igång sin nya produkt utan ett enda ord på svenska eller engelska :D han var tålmodig med mig kan jag säga haha!

Så fint. :love:

I min håla där jag bor har det anlänt ett gäng ensamkommande flyktingbarn, pojkar som (dömt från deras utseende) verkar vara mellan 15-17 år. Jag tycker uppriktigt synd om dom som placerats här ute, med flera mil ens till närmsta matvarubutik och extremt få åretruntboende (varav de flesta nog bemött nykomlingarna med skepsis och misstänksamhet). Vad får de för stimulans på sina boenden? Vad kan man själv bidra med? Vart vänder man sig för att se om de behöver något? Kanske inte så lämpligt att bara knacka på dörren i dagens läge med hot och så som florerar kring flyktingboendena.

Sorry för halvt trådkap. :D

I min håla där jag bor har det anlänt ett gäng ensamkommande flyktingbarn, pojkar som (dömt från deras utseende) verkar vara mellan 15-17 år. Jag tycker uppriktigt synd om dom som placerats här ute, med flera mil ens till närmsta matvarubutik och extremt få åretruntboende (varav de flesta nog bemött nykomlingarna med skepsis och misstänksamhet). Vad får de för stimulans på sina boenden? Vad kan man själv bidra med? Vart vänder man sig för att se om de behöver något? Kanske inte så lämpligt att bara knacka på dörren i dagens läge med hot och så som florerar kring flyktingboendena.

Tänker att du kan vända dig till kommunen? För att bli hänvisad vidare.,,

Här har det startats en volontärgrupp via den lokala intresseföreningen (tyvärr går de via Facebook men jag har snackat med en som är med i gruppen så jag får info ändå :D). Nu har de precis lagt ner boendena här (inte helt lämpliga lokaler) men det skulle inte förvåna mig om de öppnar igen om det blir hårt tryck.

I min håla där jag bor har det anlänt ett gäng ensamkommande flyktingbarn,
/.../
Vart vänder man sig för att se om de behöver något? Kanske inte så lämpligt att bara knacka på dörren i dagens läge med hot och så som florerar kring flyktingboendena.

johodå! :)

Jag är helt övertygad om att du bara kan knacka på. Är övertygad om att de blir glada. Ett vänligt ansikte och en glad hjälpsam person tas emot med öppna armar överallt.

Fråga vad de har, fråga vad de inte har. I mina byar samlade grannarna in vinterkläder och de fixade cyklar och sportutrustning. En skruttig cykel är bättre än ingen cykel.

Här har vi ett par riktiga eldsjälar som sköter insamlingar. De brukar skriva meddelanden på facebook vad som behövs. Tidigare när boendet precis öppnat var det stora insamlingar numera får man lämna till de här personerna och de lämnar vidare till boendet. Väldigt enkelt att ta kontakt med dem om man har något att undvara :)

Det är väl klart att det bara är att knacka på. Hur i helskotta ska de annars få någon någorlunda givande vardag om de måste sitta isolerade medan myndighetskvarnarna mal. Det värsta för dem är ju enligt uppgift isoleringskänslan och det eviga väntandet. En fika eller en fotbollsmatch med några bybor tror jag ger både flyktingarna en helt annan möjlighet att komma in i någon sorts rutiner och ordning på livet.
En nära anhörig till mig har nu fyra nyanlända boende hos sig. Han får inte betalt, men de får ca 60 kr om dagen så de kan klara hygienen och lite mat och så. Jag tror dessa nyanlända definitivt lättare kommer förstå sig på systemet och känna sig delaktiga än de som sitter på asylboenden utan kontakt med svenskar.

Kan bara hålla med.
Vi har många nyanlända som åker med våra tåg och nästan alla är så himla trevliga, de är öppna och glada och vill verkligen lära sig språket. Jag får dagligen frågor om hur ord ska uttalas och i vilken ordföljd det ska vara i olika meningar.
Behöver jag tolkhjälp om någon pratar varken svenska eller engelska är det alltid många som erbjuder sig.

Jag bor utomlands (EU) och hit kommer två män och mockar ca 20 boxar och fodrar hästarna på morgonen. Riktigt noggranna, glada och duktiga som dessutom pratar tyska, till skillnad från mig.Jag träffade även några flyktingar på tåget som visade mig hur biljettsystemet fungerade och hjälpte mig hitta dit jag skulle. Riktigt skakande historier. Pojkarna på tåget var mellan 15 och 19 år.

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 857
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
940
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama