Fan oxå :(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cheeky_nicke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 315
C

Cheeky_nicke

Ja vad gör man?

Hovslagaren var här några dagar innan jul och skodde alla hästarna, Jag hade tänkt ungefär en vecka innan att dom MÅSTE ha snösulor nu om de blir snö. Men kommer på nu att jag helt glömt bort de, Så mina hästar går utan sulor och de snöar hela tider.

Fan också. Kramsnö är de också. Jag som ska hålla igång alla hästarna hela vintern, (Som jag gjort nästan varje år). Men nu går de inte.
Har ingen möjlighet att slå på snösulor heller, annars hade de ju vatt lätt.

Så... Finns de når man ska smörja i hovarna så att INTE snön fasnar ? :confused:

J*vligt jobbigt att hoppa av hela tiden och försöka ta bort all snö :(

Snälla nån som har tips ?? :cry:

Sv: Fan oxå :(

Klipp ut ovaler ur t.ex. glasslock och trä inuti hoven så att de fäster på insidan av skon. Dessa funkar lite hjälpligt när man inte har sulor. Klipper man dem tillräckligt bra så brukar de sitta jättebra och det lossnar mycket mer snö än om man inte har några.

Har provat glasslocken, funkade inte för mig... De trillade ur direkt.

Det finns snösulor som man skrivar fast med hjälp av tåbrodden:idea: kommer inte på vad de heter dock...

Du kan prova gnugga in skorna och speciellt insidorna av dem med stearinljus.

Smörj med lite vasselin inne i hoven, det hjälper en stund iallafall :D
"Isstyltorna" fastnar inte lika lätt då, har själv ridit i den nya kramsnön idag och det funkade rätt bra.

Teflon spray har jag hört ska fungera inget jag provat dock...

Själv har jag hela sulor fram på min pärla.

siliconspray bör fungera..eller hmm :angel:eller glidmedel kanske :D..
jaja man kan ha det till många olika saker.

tänkte såna där siliconstift som man tar på listerna runt dörrarna på bilen kanske hjälper??eller matolja...haha ja man får nog testa sig fram..själv ska ja få på snösulor nästa vecka :banana:

Tack så jätte mycket ALLA som svarat :D Ska ut och testa allt i morgon, Återkommer med reslutart :)

Men de där med Polarpad stänger inte de in hoven?
Annars värkar de himla bra.

Aja Tack alla :D

Det bästa är om man tar lite styvare plast. Tex plastdunkar (kanske ni har någon dunk liggandes trasig?)
Man klipper till några mm större än innermåttet på skon. Och sen "viker" man ihop den lilla plastbiten och trär i från trakten. Och den ska sitta lite i spänn mellan hoven och skon. Den är så tunn så oftast blir det inga problem. Får man dit den ordenkligt så sitter det garanterat. En billig tillfällig lösning. Lycka till!

Hade polarpads till våra hästar en vinter, men det var ett himla skruvande i och ur med broddar!!! Nu tror jag det var så att man kunde ha sulorna max tre dagar sen var man tvungen att ta bort dem och s.a.s lufta hovarna. Det gick att kratsa hjälpligt med sulorna på.

http://www.joursulan.se/index.html

Har inte testat det själv men principen är väl den samma som med glasslockssulor.
Glasslockssulor funkar men det är lättare att få dom att sitta på en häst som har runda hovar. Min häst som har lite avlånga hovar gled gärna locken bak lite men de satt dock ändå kvar och inga klampar blev det. Använde det bara vid ridning. I hagen fick hon gå med stylter men nu har hon fått i riktiga sulor.

Varför inte ringa hovslagaren och säga som det är.

Hade det varit min hovslagare hade han varit här omgående och tagit av skor och lagt dit snösua och satt på skorna igen. Går ju jättefort när det inte behöver verkas eller riktas skor eller annat.

/M

Varför inte ringa hovslagaren och säga som det är.

Hade det varit min hovslagare hade han varit här omgående och tagit av skor och lagt dit snösua och satt på skorna igen. Går ju jättefort när det inte behöver verkas eller riktas skor eller annat.

/M

Så kan man ju göra, Men de är ju inte gratis... :mad:

Men ska kolla med en butikchef om hon kan beställa hem något annat som man kan sätta dit själv :)

Tack så mkt, ska kolla den hemsidan:D

http://www.joursulan.se/index.html

Har inte testat det själv men principen är väl den samma som med glasslockssulor.
Glasslockssulor funkar men det är lättare att få dom att sitta på en häst som har runda hovar. Min häst som har lite avlånga hovar gled gärna locken bak lite men de satt dock ändå kvar och inga klampar blev det. Använde det bara vid ridning. I hagen fick hon gå med stylter men nu har hon fått i riktiga sulor.

gör som jag :D rider även om hästen ahr styltor han snubblar till ibland och det är när styltorna lossnar men om de blir för höga tar jag bort dem rid så fort som möjligt dvss. trava/galoppera mkt då fastnar itne snön :)

Och har du tänkt på risken att hästen kan halka, vricka sig mm. är ganska stor?

Visst är det trevligt?

Har samma problem här...och problemet är att det har varit så gott som snöfritt, efter att den första snön smälte bort. Dock har alla vägar varit som skridskobanor med glansis och dessutom knöliga som sjutton.
Nu har det snöat ett fint lager på de där vägarna....och det är OMÖJLIGT att ta sig någonstans utan snösulor. Det fastnar direkt, och springa är uteslutet då det knappt går att få fäste på de knöliga vägarna.

Ringde hovis i går, och han hade inte ens snösulor kvar, så nu måste jag ge mig ut på jakt efter sånna också...

e det riktigt kris så kan du smörja hovens sula med lite såpa så fastnar inte snön lika lätt!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 326
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 048
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter