Familjerätt

Linna

Trådstartare
Jag har en fundering och tänkte att här är nog rätt forum att ställa frågan! Det jag undrar är vid vilken ålder får barn till föräldrar som inte bor ihop välja hos vilken förälder dom vill bo?
Finns det någonstans där man kan läsa om detta?

Sv: Familjerätt

Det finns ingen speciell åldersgräns, utan man tar hänsyn till barnets önskemål efter hur moget barnet är.

kl

Och det kan man utläsa ur Föräldrabalken 6 kap. 2 a §:

Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.
Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.
Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

Senast ändrad av en moderator:

Jag pratade faktiskt med min advokat idag och vi kom in på det. Då sa han att det sägs att det är 12 år, men det stämmer inte egentligen. För man tar hänsyn till barnets mognad och önskningar.

Lagen sa tidigare att man skulle lyssna på ett barns vilja om det fyllt tolv år men den ändrades 1 juli 2006. Nu gäller att man ska ta hänsyn till ålder och mognad.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 720
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka