Familjehund?

eldhroka

Trådstartare
Blev lite fundersam över vad andra läser in i detta ord efter att ha sett en annons på blocket. Personligen så tänker jag lite åt sällskapshundshållet, en hund som är enkel för en familj att jobba med och som inte kräver så mycket. En hund som även barnen kan klara av att gå ut med och hjälpa till att aktivera lite på olika sätt. Alltså allt annat än jag läste in i hundarna det gällde i annonsen. Dessa var blandning Alaskan malamute/Alaskan husky och Keeshond/Schäfer/BC :crazy: Som i så många andra annonser så stod det alltså "kommer att bli perfekta familjehundar".. Det är ju alltid svårt att sia om vilka egenskaper såna här korsningar kan få men någon lätt hund tvivlar jag på att det lär bli. Jag hoppas iallafall att de hamnar i aktiva hem annars är nog risken för omplacering ganska överhängande.

Sv: Familjehund?

Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på hur stor risk det är att dessa hundar blir missförstådda och att det sedan leder till avlivning. Jag undrar hur man skulle kunna informera okunniga personer om vikten av att stimulera sin hund med den mentala eller fysiska aktivering den behöver och att verkligen kolla upp vad det är för raser i hunden och inte bara, åååååhhhh vilken söööt valp...vi köper den :crazy:. Att de har mage att kalla en alaskan malamute/alaskan huskey blandning för familjehund. "Visst är det en familjehund, om den får dra x antal mil om dagen...", knappast så uppfödaren säger så. Usch, det är sorgligt, tänk hur stor risken är att dessa hundar får ett riktigt jobbigt liv.

Undra hur man skulle kunna få den oseriösa blandrasaveln att minska, samtidigt som ev. köpare skulle tänka till och kolla upp fakta på raserna innan de köper en viss blandning.

Senast ändrad:

Att de har mage att kalla en alaskan malamute/alaskan huskey blandning för familjehund. "Visst är det en familjehund, om den får dra x antal mil om dagen...", knappast så uppfödaren säger så. Usch, det är sorgligt, tänk hur stor risken är att dessa hundar får ett riktigt jobbigt liv.

Undra hur man skulle kunna få den oseriösa blandrasaveln att minska, samtidigt som ev. köpare skulle tänka till och kolla upp fakta på raserna innan de köper en viss blandning.

Ja, det var framförallt det jag också reagerade på. Har haft en malamute tidigare och har en även idag och de är underbara hundar om de får jobba på det sätt de behöver. Alaskan husky är ju dessutom, av den ringa erfarenhet jag har, ännu mer extrema jobbmaskiner. Min bror hade en sådan som jag brukade låna och köra med mina hundar och det var stor skillnad. Framförallt farten då :p Men han krävde även betydligt mer av dig som förare.

Och dessa valpar som ovanpå dessa draghundar även har schäfer och BC i sig.. :crazy: Den enda ras som jag tänker kan passera som familjehund i denna blandning är Keeshonden.

Jag håller tummar och tår för att dessa valpar hamnar i rätt händer, hos kunniga hundmänniskor..men det är nog få kunniga hundmänniskor som vill ha dessa blandingar..

Ja, vad ska man göra för att denna oseriösa blandrasavel ska upphöra? Det är en bra fråga. Det enda vore väl om det inte fanns köpare till valparna men samtidigt är det ju också sorgligt då det skulle innebära avlivning för hela kullar :(

Blev lite fundersam över vad andra läser in i detta ord efter att ha sett en annons på blocket. Personligen så tänker jag lite åt sällskapshundshållet, en hund som är enkel för en familj att jobba med och som inte kräver så mycket. En hund som även barnen kan klara av att gå ut med och hjälpa till att aktivera lite på olika sätt. Alltså allt annat än jag läste in i hundarna det gällde i annonsen. Dessa var blandning Alaskan malamute/Alaskan husky och Keeshond/Schäfer/BC :crazy: Som i så många andra annonser så stod det alltså "kommer att bli perfekta familjehundar".. Det är ju alltid svårt att sia om vilka egenskaper såna här korsningar kan få men någon lätt hund tvivlar jag på att det lär bli. Jag hoppas iallafall att de hamnar i aktiva hem annars är nog risken för omplacering ganska överhängande.

Tråkigt att det blir såhär, och den som drabbas till största del är hunden i fråga..!!

Kommer alltid finnas oseriösa säljare oavsätt vad du ska köpa . (tyvärr får man väl lov att säga.)
Därför är det ännu viktigare att köparen har läst på så mycket som möjligt innan han/hon ska köpa hund.!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 718
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 606
Senast: kolfinnur
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka