Familjehem

Texaz

Trådstartare
Är på väg att försöka bli familjehem.

Har visserligen en del "erfarenhet" via närstående men tänkte försöka få en del input från Buke;)

Ni som gått in som nya, vad var det som var svårast? Hur ska man bäst lösa nya placeringar?

Svår fråga, jag vet,m eftersom alla placeringar är olika... Men finns det några tips för en "ny"???

Gärna även infallsvinklar från någon som varit placerad, vill att det ska bli så bra som det kan!!

Sv: Familjehem

Är familjehem men vill inte skriva om det här, så mkt. Jag vill inte att fel person läser om det vi uppfattar som bäst lr sämst. Pma om du vill ta det per telefon :-)

Upplever att ta del av andras erfarenhet är jättebra. Har hjälpt oss mkt!!!

Jag har bott i familjehem i 1 år när jag var i tonåren.

Få personen att känna sig välkommen!
Det är nummer ett. Resten flyter på bara personen trivs hos dig.

Min erfarenhet av att vara placerad är allt annat än bra men det har nog mer att göra med att jag kom till en familj som inte borde ha barn. Dom blev senare anmälda pga det jag sa till socialen.

Det kommer säkert in fler som kan berätta vad du kan göra för den placerade. Jag kan bara säga vad du inte borde göra. Tex föra dagbok över barnet. Så roligt är det inte att hitta en bok om sig själv där det står både det ena och det andra.

Innan jag hamnade där så bodde jag i ett jourhem i ett halvår och där var det toppen!
Dom fick mig att känna mig Välkommen. Dom var lätta att prata med och lyssnade och kom alltid med råd.
Dom var lättsamma. Kvinnan i familjen hade en dotter med självskadebeteende och det gjorde säkert att hon visste mer hur hon skulle vara mot oss som bodde hos henne. Vi var tre st. Dom stöttade mig med mitt intresse och lät mig vara i stallet hur länge jag ville. Gick knappt i skolan och dom ansåg att jag skulle göra det som var bra för mig. Behövde jag prata så fanns dom alltid där.

Senast ändrad:

Jag har inte själv varit familjehem, men jobbar med barn som varit/är placerade. Viktigast som familjehem tror jag är att vara en trygg vuxen som lyssnar och kan sätta gränser på ett bra och tydligt sätt. En person som finns kvar även när det "svajar", och som orkar jobba på att relationen ska bli god även om det kommer svackor.

Som familjehem måste man vara beredd på att också jobba med den svåra delen som är det placerade barnets närstående. Ta hjälp om det blir tufft skulle jag också vilja säga, hoppas att kommunen som ska placerar hos er har en utbyggd och bra handledning för sina familjehem.

Tur det finns familjer som vill och orkar vara familjehem! Lycka till :)

Tackar för tipsen!

Föra dagbok???:crazy: Nej det har jag knappast planer på, finns ingen anledning liksom....

Vara ett tryggt stöd och jobba för "mitt" barn är tanken. Van att tackla skola etc och brukar få det till elevens fördel. Har rätt brett kontaktnät inom skola, soc etc, vilket jag känner som en fördel.

Att barnet ska känna sig välkommet måste vara grunden, jag gör ju det här för att jag vill hjälpa/stötta utsatta barn/ungdomar....

Har ni som är familjehem fått någon utbildning? Tydligen kommer det att bli obligatoriskt framöver, vilket jag välkomnar! Har gått en del kurser tidigare men välkomnar fler:)

OK, nu börjar det bli skarpt läge!!:crazy:

Har fått godkänt och aktuell kommun undrar om det är ok för mig att har jour under julhelgen. Har sagt att det går bra, men nu börjar alla praktiska frågor komma...

Jag har ju erbjudit mig att ta emot alla åldrar, och de barn som kan tänkas komma vill jag såklart ska känna sig välkomna (för det är dom, verkligen!)

Håller på att fixa iordning det aktuella rummet, nymålat och ska nu möbleras. Har en del äldre madrasser, men de känns inte sådär jättefräscha (för att ge ett gott välkomnande, skulle dock själv kunna acceptera dem!)

Kan soc ställa upp med att bekosta nyare material?

Vill ju också att det ska finnas sysselsättning åt ev kommande barn, men sjukt svårt då jag inte har en aning om vilka åldrar som är aktuella....

Tips??

Ni som varit jourhem, hur går det till? Kommer någon hit med barnen, eller ska jag hämta?

Tusen frågor nu, och såklart fredag kväll:p

Vill mest ha lite input innan jag kan kontakta familjehemssekreteraren på måndag.

Blandade känslor för övrigt, önskar att alla barn fick ha en fin jul, ringer dom innebär det ju att några haft en fruktansvärd sådan:cry:

Har ingen egen erfarenhet, men du verkar verkligen vilja det här så jag är säker på att det kommer bli bra.
Där jag bor finns det en familj som är familjehem. Man vet inte vilka barn som är deras biologiska och vilka som är placerade, det kallar jag bra familjehem :)

När jag flyttade till jourhemmet så blev jag ditkörd. Även dom andra som kom efter mig.

Svårt med åldern men en tv funkar för dom flesta åldrar. Är det små barn så kan du ju ha några filmer i beredskap. Dom kan ni ju titta på tillsammans :)
Sällskapsspel som passar olika åldrar, böcker, små barn gillar att pyssla och måla. Pärla halsband och sånt. Det gör ni också tillsammans.
Går även att baka tex pepparkakor eller lussekatter. Mina älskar att vara med och baka (5 och 7 år).

Och så hoppas jag du inte behöver vara jour i jul utan att alla barn har det bra hemma i sina familjer!
Tycker det är jättefint av dig att vilja hjälpa!

En liten vänlig pekpinne bara, internet är ingen bra idé, du vet inte vem som letar efter dom och i vilket syfte och dom själva kan ju vara manipulerade att ta kontakt så var försiktig med det och mobiler mm.

MacG - vars närmsta granne är familjehem sen många år, och jag har råkat bli back-up om något händer.

Det behövs en hel del familjehem, så det är jättekul att du vill ställa upp :)

I övrigt håller jag med MacGyver, var försiktig med vad du skriver på internet!

Ett familjehem blir du placerad i och där kan du bo tills du är myndig om det är så.
Ett jourhem tar emot barn i det akuta skedet och får stanna där tills barnet antingen kan åka hem igen, eller ska placeras i ett familjehem.
Jag bodde ett halvår i jourhemmet innan jag blev placerad i ett familjehem.

I övrigt håller jag med MacGyver, var försiktig med vad du skriver på internet!
Det var inte riktigt så jag menade, utan var försiktig med vilka barnen ev. vill kontakta via nätet. Bästa kompisen från förra stället-hemifrån kan mycket väl vara språngbrädan som gör att barnet hittas av dom som absolut inte ska veta var det bor. Grannen hade ett tag begränsad internet för vissa av barnen och dom hade inte tillgång till mobiler eller telefon heller. Dom barnen kommer från kan ju vara sådana som inte drar sig för att göra allt för att ta tillbaks barnen, även med våld eller värre om det fordras.

OK, nu börjar det bli skarpt läge!!:crazy:

Har fått godkänt och aktuell kommun undrar om det är ok för mig att har jour under julhelgen. Har sagt att det går bra, men nu börjar alla praktiska frågor komma...

Jag har ju erbjudit mig att ta emot alla åldrar, och de barn som kan tänkas komma vill jag såklart ska känna sig välkomna (för det är dom, verkligen!)

Håller på att fixa iordning det aktuella rummet, nymålat och ska nu möbleras. Har en del äldre madrasser, men de känns inte sådär jättefräscha (för att ge ett gott välkomnande, skulle dock själv kunna acceptera dem!)

Kan soc ställa upp med att bekosta nyare material?

Vill ju också att det ska finnas sysselsättning åt ev kommande barn, men sjukt svårt då jag inte har en aning om vilka åldrar som är aktuella....

Tips??

Ni som varit jourhem, hur går det till? Kommer någon hit med barnen, eller ska jag hämta?

Tusen frågor nu, och såklart fredag kväll:p

Vill mest ha lite input innan jag kan kontakta familjehemssekreteraren på måndag.

Blandade känslor för övrigt, önskar att alla barn fick ha en fin jul, ringer dom innebär det ju att några haft en fruktansvärd sådan:cry:

Jour är jour, det innebär ett andningshål. För en del att få vara i fred. För en del att få känna att någon bryr sig. Jul är jul för oss, andra firar inte jul utan det akuta kan bara betyda att soc inte jobbar som vanligt.

Generellt, tänkt inte ihjäl dig. Var som du är. Är du bull-mamma så är du det, är du den lilla hushållsfascisten där diskmaskinen ska tömmas 12.30 så var det. Du är godkänd som den lekman du är.

Tack alla för input!!!

Vill ju verkligen att det ska bli bra, och ska prata med soc i veckan för att få reda på mer!

Hemlig, jag vet vilken familj du menar :) och mamman där ska vara ett av mina stöd, hon är helt FANTASTISK!!:love:

Självklart skulle jag aldrig skriva något OM mina placeringar, jag bara söker erfarenheter inför situationen.

MacGyver, bra att du pekade på internetanvändandet!

Ska gå igenom vinden, finns nog en del pysselgrejer kvar där, svårt när man inte vet ålder, men jag ska nog ha nåt som passar de flesta.

Böcker ja!!!

Som bokälskare så finns det nog en del att finna på vinden:D

Känns dock som att jag mest har "tjejiga" grejer, trots två söner... Nåja, lego finns en STOR låda, det brukar ju uppskattas av de flesta, oavsett kön eller ålder;)

Jag har varit familjehem för vuxna kriminella drogmissbrukare , och för mig var det viktigaste att dom skulle känna sig välkomna, + att jag var konsekvent -Alltid .

En annan sak som kan vara bra är att ha en nära granne som "livlina" om det skulle hända något oförutsett. Grannens familjehemsplacerade barn har alltid vetat att händer det nåt och inte vårdarna går att få tag på eller är och handlar så kan dom ringa mig eller komma hit så löser vi vad-det-nu-är tillsammans. Tryggheten i att veta att jag finns och ställer upp verkar dom uppskatta för allihop jag har träffat genom åren är jätterara ungar, men lite vilsna i tillvaron när dom först kommer, men det tar inte många dar innan dom vet att jag finns och vad jag står för. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV