Familjär hyperkolesterolemi

gammalek

Trådstartare
Min mamma har fått diagnosen familjär hyperkolesterolemi. I och med att det är ärftligt finns det risk att jag också har det. Det oroar mig såklart. Finns det någon här som har det?
 
Jag har det. Finns ingen anledning att fundera på det, utan gå och testa dina värden direkt istället. Har du helt normala värden lär du inte ha HF.

Är värdena höga kan du skriva en egenremiss till kardiolog, om inte din läkare har så bra kompetens inom HF. För vissa räcker normal statinbehandling, andra behöver tilläggsmedicinering.

Hos min kardiolog DNA-testar man gärna, men det är egentligen inte nödvändigt ur annat än ”avelssynpunkt” (har man barn kan det vara lämpligt att DNA-testa eftersom det är bättre att sätta in behandling innan det visar sig i form av katastrofala värden). De anser också att man ska ha ganska strikta behandlingsmål för HF-patienter, eftersom vi har gått med den här belastningen sedan unga år. Jag har fått ”LDL under 2,5” som riktlinje (självklart tittar man mer på andra faktorer än LDL, men det är ändå kopplat till varandra och testar man i andra sammanhang är det ju oftast totalkolesterol och LDL man får svar på).
 
Jag har det. Finns ingen anledning att fundera på det, utan gå och testa dina värden direkt istället. Har du helt normala värden lär du inte ha HF.

Är värdena höga kan du skriva en egenremiss till kardiolog, om inte din läkare har så bra kompetens inom HF. För vissa räcker normal statinbehandling, andra behöver tilläggsmedicinering.

Hos min kardiolog DNA-testar man gärna, men det är egentligen inte nödvändigt ur annat än ”avelssynpunkt” (har man barn kan det vara lämpligt att DNA-testa eftersom det är bättre att sätta in behandling innan det visar sig i form av katastrofala värden). De anser också att man ska ha ganska strikta behandlingsmål för HF-patienter, eftersom vi har gått med den här belastningen sedan unga år. Jag har fått ”LDL under 2,5” som riktlinje (självklart tittar man mer på andra faktorer än LDL, men det är ändå kopplat till varandra och testar man i andra sammanhang är det ju oftast totalkolesterol och LDL man får svar på).
Tack för svar! Testar man på vårdcentralen? Jag behöver helt klart läsa på för det här är helt nytt för mig.
 
Kan tillägga att jag äter Rosuvastatin (fick starta med tillägg av ezetib eftersom jag hade helt galna värden utan några ”livsstilsfaktorer” att jobba med men det räckte faktiskt med statiner ändå). Inga märkbara biverkningar efter insättning, och nu är det ett par år sedan jag fick diagnos.

Min pappa har HF och opererades efter infarkter i 40-års åldern. Har man familj med sådan historik finns all anledning att hålla koll på sina värden själv. Med HF behöver man ofta medicinera från 20-års åldern, och i vissa fall börjar man redan i skolåldern.
 
Tack för svar! Testar man på vårdcentralen? Jag behöver helt klart läsa på för det här är helt nytt för mig.

Ja, det kan man göra. Eller på vårdapotek om det är mer tillgängligt. (Men vårdcentral kan väl vara bättre om du aldrig har testat förut och eventuellt skulle behöva medicin. Åtminstone jag tyckte att väntan på att träffa läkare när jag visste att värdena var dåliga var ganska stressande, trots att den tiden gör noll skillnad i det långa perspektivet).

Det man ska ha med sig är att om man har HF hjälper inte ”livsstilsförändring” som enda behandling, även om det bara är måttligt förhöjda värden. Eller som min läkare utryckte det ”Man kan förvärra läget själv, men man kan inte göra det bra utan hjälp av medicin.” Det är inget man har sig själv att skylla för, utan andra förutsättningar helt enkelt.

Jag har en hel del infomaterial liggande på min dator, kan skicka över det om du vill ha?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 168
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 249
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
521
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp