fälttävlanssadel

M

Montgomery

Vart finns dom fälttävlanssadlarna, som är liksom platta med bossor fram o bak? hoppas ni fattar vad jag menarxD. men det finns ju ett antal fälttävlansryttare som har sånna i terrängen, men jag har aldrig sett dom ute på marknaden:confused:.
är dom sköna?

Sv: fälttävlanssadel

Jag är rookie inom ft, så vet inte riktigt vad det är för sadel du syftar på... Har du någon bild?

inte riktigt sån jag menar. men nästan...

Butet monoflap är en mycket vanlig terrängsadel

01190060.jpg

De flesta sadelmärken brukar ha en modell med en kåpa, brukar heta single- eller monoflap. Man får fråga efter dem när man beställer sadel.
De är ju inte så vanliga om man inte rider fälttävlan så det är väl därför affärerna inte har de som visningssadlar.

Jag tycker iaf. de är väldigt sköna, man kommer nära hästen och de är bra att stå upp i. Går också bra att banhoppa och trimma lite i, även om man kanske hellre rider dressyr i dressyrsadeln ;)
Jag skulle beställa ny hoppsadel till min häst och modellen som passade fanns med en kåpa och var inte betydligt dyrare så jag tog den.
Ska komma när som helst nu :)

Amerigo Vega :)
http://www.menetsattel.ch/deutsch/vega/images/vega-monoflap-gr.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Absolut, den är ju som en helt vanlig hoppsadel bara att man har tagit bort övre kåpan.
Jag har faktiskt sett en del vanliga hoppryttare med sånna sadlar också nu senaste tiden.

Ja, jar har har en lånad vanlig Vega sadel nu och den är super. Den ligger helt perfekt på min häst och även på flera andra hästar :)

Aha okej! Då är det alltså bättre att köpa en sådan istälelt för en vanlig flat ifall man ska satsa på FT? Hur mycket skiljer sig de i pris från hoppsadlar? Självfallet beror det på märke också, men om man jämför två sadlar inom samma märke?

Det beror ju helt på vad du gillar att rida i. Det är många som rider terräng i vanliga hoppsadlar också, de allra flesta egentligen i Sverige iaf. även om de börjar komma mer.
Jag betalade 2000 extra för min sadel än vad en vanlig kostade. De är nog mest de lite dyrare sadelmärkena som har sånna sadlar vad jag har sett iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Leasa eller köpa bil
  • Autistisk bror