Fälttävlansdressyr - annan bedömning??

S

San Q

Jag har funderat över en sak... När jag red fälttävlan för några år sedan blev jag väldigt konfunderad över hur dressyrdommarna dömde. Jag hade då en väldigt söt valack med rätt mycket fullblod i. Han var brun med bläs och två vita strumpor bak och såg väldigt trevlig ut i modellen. Urtypen av en fälttävlanshäst i mina ögon. Hur som helst, han var vädigt "lättkrökt" om man får säga så. Född i form s a s. Han var väldigt bekväm att rida, lätt att sitta ner på o s v. Men han gick och ljög!! Ville helst inte jobba med ryggen och slappna av, utan var lite hög i nacken och blev spänd och kort i steget ofta. När det var dax för travökningar så sprätte han med frambenen, men oftast kom de inte bakifrån ett dugg. Fick massor av skäll av min dressyrtränare att han hade svårt att jobba i rätt form o s v. Men som sagt, han var väldigt trevlig att se på, stod stilla i halterna, taktade inte i skritten o s v.

De gångerna jag red fälttävlan hamnade han oftast bland de fem-tio bästa med jättefina poäng. Kommentarer som "bra form", "trevliga gångarter" etc. Oftast 7or rakt igenom blandat med en del 8or. Han fick t o m 8or på gångarterna och jag kan säga att han hade INTE 8-mässiga gångarter!!!! Visst blev jag glad över poängen, det säger jag inget om, men jag blev ju väldigt förvånad när jag sen åkte ut och tävlade dressyr på LB-LA-nivå och inte alls fick samma positiva kommentarer....

Jag vet att man inte kan jämföra fälttävlansdressyr med "vanlig" dressyr, men dommarna måste väl ändå använda samma skala?? Korrekt form måste ju innebära korrekt form oavsett??? Man kunde ju även se andra hästar på fälttävlansdressyren som fick väldigt höga poäng som inte egentligen var "värda" de poängen (missförstå mig rätt...). Jag tycker i a f att det nästan verkar som om en del dommare plötsligt blir snälla bara för att det är fälttävlan.

Sv: Fälttävlansdressyr - annan bedömning??

Japp du har så rätt så.

Min häst är lika dan. Böjer på nacken men blir hög och jobbar inte med ryggen. Jag har däremot alltid fått kommentarer och lägre poäng när hon går så.
Då det beror nog lite på vad det är för domare, men visst de dömer väldigt snällt när det är debutant fälttävlan. Precis som om de är förvånad över att hästarna går på tygeln över huvudtaget:crazy:

Stämmer kanske?
Men på min dotter stämmer det inte. Hon ligger på ungefär samma % i fälttävlan som i LB-LA dressyr. Ofta är det samma domare också...

Nyrelski skrev:
Min häst är lika dan. Böjer på nacken men blir hög och jobbar inte med ryggen. Jag har däremot alltid fått kommentarer och lägre poäng när hon går så.
Då det beror nog lite på vad det är för domare, men visst de dömer väldigt snällt när det är debutant fälttävlan. Precis som om de är förvånad över att hästarna går på tygeln över huvudtaget:crazy:
Men visst är det så att ryttarna "vågar" eller "är tvingade" ta ut sina hästar mycket tidigare på deb fälttävlan än vad ren dressyrryttare gör... Eftersom man måste starta i deb och lätt kan man ju inte göra som rena hopp- och dressyrryttare träna upp dem till reg nivå hemma.

Jag brukar också ligga på ungefär samma.

Fast min häst tycker bättre om fälttävlansdressyren än den vanliga:smirk:

men skulle hästen spänna till vilket hon gör ibland så blir det avdrag direkt.:( :p vilket är riktigt:cool:

Det är nog inte så att ryttarna tänker mest på att rida bäst i dressyren i ft utan mer på att få rutin i terrängen, dressyr kan man ju tävla/träna i oändligheter ändå.

hi,hi, Ni har nog rätt. Jag fick riktigt hyffsade poäng i min första deb trots att lilla pållen inte ens gick på tygeln ännu mindre satte under sig....

Delvis tror jag att det handlar om konkurrensen också, även om ett betyf ska betyda samma sak så är ju domarna inte mer än människor heller och med sämre konkurrens blir då antagligen poängen lite högre än vad den hade blivit med tuffare konkurrens.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 793
Senast: MML
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 280
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur