Fälttävlans-läger

Red_Chili

Trådstartare
Jag och min kompis har bestämt oss för att prova på fälttävlan. Därför har vi anmält oss till ett fälttävlansläger nästa sommar på Baståsen. Nån som varit där som kan berätta lite?

Oavsett allt jag skrivit, vilka klasser finns det i fälttävlan?
Jag har bara hört talas om debutant-klass men vet inget om vad det betyder...
Sen undrar jag även i vilken ordning man rider i. Alltså om man hoppar först, eller rider dressyren först osv. :confused:

Kan väl tillägga att jag inte vet så mkt för att jag nästan bara ridit dressyr och först för en månad sedan upptäckt att fälttävlan verkar skoj. :o

Sv: Fälttävlans-läger

Jag har bara varit på baståsen och tävlat, men jag tycker att de har en trevlig bana.

Klasserna i fälttävlan är för häst i Sverige:
90 (fd. debutant)
100 (fd. lätt klass)
CNC*
CNC**
CNC***

Lägre klasser går oftast som 1- el 2-dagarstävlingar. Då rids dressyren först, start i hoppn inom 30 min efter avslutad dressyr. Terrängen rids sist, på eftermiddag vid endags och dag 2 vid tvådagars.
Högre klasser kan även ridas som tredagars, då rids dressyr dag 1, terräng dag 2 och hoppning dag 3.

Och du, fälttävlan ÄR skoj! :bump:

Tack för svaret! Nu förstår jag lite mer :)

När jag var mindre (7år :angel: ) hade jag bestämt mej för att tävla fälttävlan.. *hehe* Men så blev jag hopprädd..
Nu har jag äntligen blivit av med hopprädslan, så nu e de full fart framåt igen :p
Konstigt nog så har jag alltid älskat att hoppa fasta hinder ute i skogen osv. men det var just bommarna i ridhuset som var läskiga :crazy:

Det är faktiskt ganska många som tycker att banhoppning är äckligare än terräng...

Det borde egentligen vara tvärt om.. Tycker jag iallafall. Fasta hinder är ju farligare om man rider fel på dom. :crazy:

Precis, många tycker att banhoppning är läskigare, jag har en kompis som förklarade det med att på fasta hinder kan hästen oftast slå i rätt rejält och ändå "glida" över, medans på banhoppningshinder kan hästen få med sig bommen mellan benen och gå omkull.

Jag tycker helt enkelt att det känns naturligare med terränghoppning, man kommer i galopp på en skogsväg, det dyker upp en kullfallen tall och man hoppar över den. No big deal.

...och både häst och ryttare är mer skärpta i terrängen...hästen slarvar inte eftersom den inte vill slå sig....

Fideli skrev:
Jag tycker helt enkelt att det känns naturligare med terränghoppning, man kommer i galopp på en skogsväg, det dyker upp en kullfallen tall och man hoppar över den. No big deal.

Och efter tallen har du ett galoppsprång till en djuplandning i vattnet 2 meter ner , 2 galoppsprång upp på en bank och studs över ett räcke till en ny djuplandning i vattnet, 3 galoppsprång och ut över ett smalhinder som inte är bredare än en stol. No big deal......... :angel: :D

baståsen verkar super tycker jag, jag och min kompis funderar också på att åka dit men först måste vi fixa lite pengar.... :smirk:

Jag och min kompis ska osså iväg på fälttävlansläger nu i sommar!
Tänkte först åka till Baståsen jag med, men då det var vääälädigt långt dit (skåning...) tittade vi efter annat, och nu e jag istället inbokad på Bränntomt! :D Skall bli askul, har längtat efter riktiga fälttävlanshinder hur länge som helst!

Akta så att denna tråden inte blir reklam, den balanserar på gränsen. Har låtit den ligga kvar tidigare eftersom diskussionen drog åt andra håll än olika läger och kurser men inriktar den sig på det nu kommer jag att var tvungen att ta bort den

Med vänliga hälsningar
Moderator

Rufsan. skrev:
Och efter tallen har du ett galoppsprång till en djuplandning i vattnet 2 meter ner , 2 galoppsprång upp på en bank och studs över ett räcke till en ny djuplandning i vattnet, 3 galoppsprång och ut över ett smalhinder som inte är bredare än en stol. No big deal......... :angel: :D

:rofl: :rofl: :rofl:

Men jag håller med de ovan, jag tycker det är mkt läskigare med bommar på ridbanan än terränghinder! Himla konstigt egentligen... :crazy: Men det är mer flyt ute i terrängen på nåt sätt. Och så är det lättare att komma rätt på hindren när man har större galoppsprång. Jag är jättedålig på att bedöma avstånd och sånt på ridbanan, men i terrängen löser det sig bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 769
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar