Fälttävlan i norrland?!

Anna_

Trådstartare
Är det verkligen bara i Östersund det finns några terrängbanor? Är intresset så litet, eller vad beror det på?

Finns det marknad för nya terrängbanor här (Ö-vikstrakten)? FINNS det terrängbanor här som jag inte har hittat? Jag vet att det har ordnats terränghoppning/fälttävlan i Härnösand och Sollefteå för sådär 10-20 år sen, finns de banorna kvar och hur ser de ut nu? Finns inget alls i Umeå?

Jag har lite lösa planer på att bygga en egen bana så småningom, men jag törs ju inte hoppa utan tränare. Tror ni att man kan anlita en "vanlig hopptränare" i så fall eller hur gör man :confused: Det blir ju dyrt om tränaren bor alltför långt bort...

Jag börjar redan bli lite desperat - jag har nyss flyttat från stockholm och har varit bortskämd med många fina banor i närheten... Det är ju så ROLIGT att hoppa terräng :)

Sv: Fälttävlan i norrland?!

Det ska finnas 1 eller 2 banor i Härnösand vad jag har hört. Våran ridklubb anordnade en träning där för tränare i våras och jag hade åkt om jag hade haft något annat än dressyrsadel till hästen :crazy:

Personligen skulle jag tycka det var jätteroligt att åtminstone starta en debutantklass eller så och träna på låg nivå för tränare.

Men det verkar vara väldigt tunnt med sånt här i våra trakter. Jag bor mellan Övik och Kramfors.

Det finns 2 banor i Härnösand men de är inte underhållna sedan en tid tillbaka.

Jag skulle också önska fler intresserade så banorna kan rustas upp och vi kan hålla tävlingar här igen :bow:

Eldsjälarna lever kvar men vill gärna ha lite hjälp ;)

Åh vad glad jag blir att höra att det finns fler intresserade härikring!

Och ännu gladare blev jag nu när jag läste fler inlägg av dig och tycker mig känna igen en gammal bekant?! Jag tror minsann att vi har ridit i samma ridgrupp en gång i tiden :)

Är det banorna i Smitingen och i Lockeby ni tänker på? Det vore jättekul om de går att använda! Brukar det hållas träningar där? Vilka tränare finns det här i trakterna? Vem ska jag prata med? Jag hjälper gärna till att rusta upp banor :)

Jag är också intresserad av debutantklass-höjder (eller lägre :o ) Är inte så tävlingsintresserad, utan vill mest träna!

Det hölls en debutant fälttävlan i Umeå -96, tror jag. Så vitt jag vet är dom flesta hinderna kvar. Varför det inte anordnas något mer vet jag inte.

Ja, det är dessa banor som finns att välja på, flera av hindren på Smitingen ligger på ponnyhöjd så allt ligger inte på debutantnivå :D

Tränare är det tunt med, den enda jag känner till finns på Frösön....

Hehe, ponnyhöjd låter bra :D

Men används banorna alls nu, eller hur ser det ut? Vem ansvarar för dem? Vems mark är det?
Förut var det ju terrängtävling i smitingen varje sommar, när slutade det? Var väl säkert 15 år sen jag hoppade där :eek: Vad är det för höjder i Lockeby? Jag har tävlat ponny där en gång i tiden, men det kan ju ha byggts om sen dess...

Zuzzi - vilken bana var det din klubb tränade på och vilken tränare?

Tyvärr minns jag inte men jag ska se om jag hittar åt någon från klubben så var dit med sin häst.

Återkommer

I Sollefteå arrangerades väl terrängritter, med "rivbara" hinder och på tid? Utan dressyr och hoppning?

Jag TROR det i alla fall! Tävlingarna arrangerades på ett militärområde, där finns idag inga hinder kvar.

Hos Ridklubben Östjämten (Hammarstrand) finns en mycket intresserad familj som byggt en egen enklare bana (debutant) där det arrangerades tävlingar i höstas.
Åsarna har en bana också väl?

Jag kommer faktiskt inte ihåg några detaljer, jag vet bara att jag nån gång för länge sen (sent 80-tal?) varit i Sollefteå och tittat på nån form av terrängtävling... Jag tror att det var precis bakom ridskolan, eller väldigt nära i alla fall.

Det var ju synd att det inte finns något där nu.

Åsarna och Östjämten har jag hört talas om, men jag tycker att det är för långt att åka...

Jag bor oxå i Övik o tycker absolut att det är alldeles för lite fälttävlan, jag skulle gärna vara med som funktionär och deltagare själv :) Det här måste ju styras upp tycker jag :D

Vad kul att det finns fler intresserade härikring! Jag blev så inspirerad att jag dammade av hoppsadeln (som inte använts på ett halvår!!) och tog mig över några hinder ikväll. Om vi ska vara i form innan sommaren så får man ju sätta igång :D

lytesout95 har gett mig lite hopp om att det kan gå att sparka liv i någon bana i Härnösand, vi kanske kan börja försöka med det! Sen vill jag bygga en egen här hemma, när jag är klar med alla andra renoveringsprojekt. Men det dröjer nog några år innan dess är jag rädd...

All fälttävlan norr om Dalälven måste vi bara uppmuntra.
Själv är jag överlycklig att Bollnäs ska köra två nästa säsong, kanske även Hofors...

Kan bara hålla med! ;)

Skönt med hela TRE tävlingar här uppe! :bump:

Skönt med hela TRE tävlingar här uppe!

Ja, jag såg att det skulle vara några tävlingar "där uppe". Jätteroligt, men för mig är det låååångt söderut :mad:

Men det verkar ju faktiskt finnas en del intresse här i mina trakter (jag har hittat några ytterligare IRL också), så något måste vi väl kunna få till! När det blir vår så får vi dra igång något :bump:

Har försökt få tag på nån angående den där träningen men typ ingen verkar inte ens komma ihåg den :crazy: Får prata med min intruktör på onsdag, återkommer :angel:

Jag var med på en veckas träningsläger utanför Nordingrå, typ 95, men vi hade en "hemmabyggd" bana. Vi tränade för Uffe Johansson och det blev inte så farligt dyrt vad jag minns. Skulle gärna vara med och träna om det fanns en bana och då helst för honom. Tycker att det är bra för hopphästarna också.

Ja hos Uffe har jag och Svarten varit på läger, honom tränar jag gärna för igen! Vi måste ju se till att få igång en bana nånstans :)

När det gäller fälttävlan i Norrland så finns det en del problem som kanske inte alla tänker på. Först är det bristen på fälttävlansbanor. Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland och Medelpad saknar väl helt tävlingsbanor. I Jämtland finns några men eftersom antalet tävlande vid deras tävlingar är så få blir arrangemangen säkert en stor förlustaffär.
I TR finns fastställt vilka fuktionärer som ska finnas vid tävlingar och dessa (teknisk delegat, banbyggare, överdomare, veterinär och läkare) gör att kostnaden för att arrangera en tävling med kanske 20-25 deltagare blir en stor minuspost i klubbens bokslut. Vad som gör att kostnaden drar iväg beror ju också på att en del av de funktionärer som ska tjänstgöra bara finns i mellan eller södra Sverige.
Ska sporten få ett lyft måste fler träningsbanor till där fälttävlanskortet går att ta, framförallt i kustområdet. Fler tränare med behörighet att skriva ut ft-kort är också ett måste särskilt i Väster- och Norrbotten. Kan det även utbildas överdomare, banbyggare och TD boende i Norrland skulle mycket vara vunnet. Den dag vi har minst ett 50-tal aktiva fälttävlansryttare i Norrland så kanske också fler klubbar skulle vilja satsa på sporten och det därigenom skulle kunna bli fler tävlingsbanor även i Norrland. Finns bara viljan så går det säkert att få till lite enklare debutantbanor utan allt för stora kostnader. En artikel i tidningen Ridsport i höstas om hur Rk Östjämten på ett framgångsrikt sätt hade lyckats få till en debutanttävling är ett bevis på detta.
Vad gäller avstånden till tävlingar får man nog räkna med att åka kanske en 20- 30 mil enkel väg i början tills fler banor har kommit till,(kanske 40-50 mil för vissa). Till alla intresserade är det bara att önska lycka till med sina blivande fälttävlansplaner. Sporten är fantastiskt kul både för hästar och ryttare och på debutantnivå ej heller så farlig som många vill göra gällande.

Bra inlägg, jag håller helt med.

Men man måste ju börja nånstans! Det jag är ute efter är framför allt trevliga träningsbanor på låg nivå, upp till debutanthöjd ungefär. Kan man få igång en sån bana här ute vid kusten nånstans och "transportera hit" någon tränare någorlunda regelbundet så är ju det en bra start!

Sedan får man hoppas att intresset växer och att det byggs fler banor lite här och var, när fler har fått möjlighet att prova på! Och vips så finns det massor med fälttävlansryttare som vill ut och tävla :banana:

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 261
A
Ridning Av&an, har jag funderat på att börja tävla, men jag förmår mig inte att tävla dressyr, hoppning är kul och min starka sida, men har även...
Svar
9
· Visningar
4 052
Senast: Pancakes
·
G
Dressyr Jag erkänner glatt att jag rider som en kratta! :crazy: Jag kan hänga med i rörelserna, ramlar ytterst sällan av, kan rida hur fort som...
2
Svar
33
· Visningar
3 867
Senast: Daylight
·
Fälttävlan Hejsan. Jag har jätte fin häst som är nätt i typen, 164 cm/mkh Hon är pigg och älskar att hoppa (både på bana o i terräng). Går bra i...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama