Fälttävlan i norrland?!

Sv: Fälttävlan i norrland?!

En tanke som slog mig är att de valda grenledare i fälttävlan som finns i distrikten borde kunna ta ett första initiativ i den här frågan.
Varför inte be dom om hjälp med att organisera träffar där intresserade kan träffas och utbyta tankar. Kanske en i varje distrikt skulle vara möjligt.
Om möjligt kanske även en utbildad tränare kunde finnas med för att beskriva vilka typer av hinder som krävs för att en träningsbana skulle kunna användas som underlag för att ta fälttävlanskortet.
Tror att det finns åtskilliga även i Norrland som gärna skulle vilja träna och kanske även tävla FT om möjlighet fanns.

Önskar dig AnnA all framgång i din strävan för ”mer FT i Norrland”
:banana:

Om det anordnades tävlingar i Mittsvenska tror jag att det skulle kunna komma folk från tex dalarna och gävle. Bodde i Sthlm tidigare och då åkte de till Bollnäs för att rida en debutant. Avstånden är ju inte som i hoppning typ 10 mil, utan folk åker längre sträckor för att kunna få tävla. Om jag inte fattat det fel!? Med en bra bana häromkring skulle det väl kunna bli en del starter om det anordnades träningar först så att deltagarna härifrån skulle bli fler. En bana med en debutant och en lätt klass kanske inte är en så dum start?

Tack för tipsen! Men jag tror ärligt att det kommer gå enklare att bara sätta igång att bygga en bana och köra igång! Jag tror att det är mycket lättare att få folk att åka 10 mil till terrängträning än att åka 10 mil för att gå på möte... ;)

Jag har redan FT-kort, och jag tror att JustInCase och lytesout95 har det också, så lite koll på vad som ingår har vi nog. Och så är det ju lätt att ringa nån av sina gamla tränare och få tips :)

FT-kort har jag faktiskt inte, men det beror helt och hållet på att jag bara inte varit intresserad av att tävla FT. Helt klart skulle intresset finnas nu när jag har en häst som passar bra till det. Har nog gjort själva terrängdelen 10 ggr om. Det är bara teorin som fattas. Finns det någon kurs inom rimligt avstånd skulle jag gärna gå den. DM går väl bara i debutant här uppe?

Jag försökte kolla på resultatlistan för DM... Det ser ut som att DM gick i Lätt klass, men där var det bara fyra startande - varav endast en från Mittsvenska! Så 2a och 3a i DM blev tydligen då de som lyckades bäst i Debutantklassen.

Så här står det på Åsarnas hemsida: http://www.asarnaridklubb.se/resultat060916.htm

Det är ju lite svårt att kunna rida lätt klass här uppe, med tanke på att det är 2 fälttävlan/år i distriktet. Tar ju ett tag då innan det blir några startande i de klasserna. Blir långa resvägar för att "bara" rida debutant.

Hittade precis den här tråden av en slump..
Vår klubb, Åsarna ridklubb har nämligen precis haft ett möte angående höstens fälttävlan som förmodligen blir av i mitten av september. Jag ser så klart fram emot att så många som möjligt från de här regionerna letar sig hit tills dess! Det är ju så kul och inte fullt så långt som till södra Sverige även om jag vet att det kanske är en liten tröst.. vi kommer även att köra lite träningar på terränghinder och möjlighet finns att ta fälttävlanskortet för klubbens egen tränare Uli Wieser som tävlat större klasser framgångsrikt trots de långa avstånden. Titta in på hemsidan och hör av er vet jag. www.asarnaridklubb.se

Jag har tittat på eran hemsida tidigare, men det är så långt att åka :(

Vad härligt att ni kommer ha en i år också! Då har jag hela FYRA tävlingar att åka på! :D

Uli kom till oss (bollnäs) flera gånger förra året. Pedagogisk och positiv tränare. Henne skulle jag gärna rida för fler gånger.
Ni har tur ni där uppe! ;)

När du säger fyra, räknar du då Bollnäs, Hofors, Bollnäs igen och Åsarna? Eller är det någon annan du har tänkt dig?

Nä precis det är de du skrev. Men jag vet inte om det bara blir tre, för den ena i bollnäs kommer ju ligga lite väl långt från min klass. Det skulle nog bli upp mot **, och jag tror inte att de kör en deb eller lätt då också. Jag missade mötet i helgen så jag har inte hört vad som snackas ännu! :D Men jag ska dit och svallra nån dag.

:idea: Skicka efter den utomordentligt bra foldern; Så Funkar Fälttävlan.Den hoppas jag att ALLA ridskolor redan har tillgänglig,för de som vet eller vill veta vad Fälttävlan faktiskt handlar om.
Det är en fantastisk gren som formar och fostrar barn och ungdomar, att bli balanserade och glada ryttare.Oavsett om de senare väljer ngt annat av allt kul som vi kan göra med våra 4-fotingar.:banana:

När jag red D-ponny hade vi ett lag från mittsvenska, Vi tränade på Frösö stallets bana, där finns hinder av olika typer, men man hoppar lite runt runt på anläggningen, men det funkar perfekt som träning.

Sen tror jag om jag inte missminner mig att vi hade Linda Algotsson som kom en gång och tränade oss där (jag tror det var hon :confused:

Terje tror jag är grenledare för mittsvenska när det gäller fälttävlan, men han bor i uppsala just nu, men om jag känner honom rätt skulle han bli jätte entusiastisk över att höra att det finns intresse för fälttävlan och träning.
Om det blir ett gäng kan ni säkrt gå ihop och fixa bra tränarledda träningar.

Jag tror sedan att jag var och tävlade i Härnösand på deras fälttävlansbana.

Sen finns ju självklart Åsarna och Uli som nämnts och hon är väll dom som tävlat mest häromkring vad jag vet, Eller så min gamla klubb kompis Cecilia som har en fälttävlans häst som hon tävlar och som red SM på gamla trotjänarn Silver, är det någon som vet vilka möjligheter det finns att träna och tävla fälttävlan här upp borde det nog vara hon. :bump:

Nu ljög jag upp tom *-igt bara.

Ska vi inte dra ihop alla bollnäs ekipage och åka till örebro eller enköping istället? :angel:
I år ska det tävlas!! :bump:

Ja här ska bannemej tävlas.
Jag kunde inte heller gå på mötet i helgen men har i alla fall anmält mitt deltagande som funktionär, när jag inte rider dvs.

Klart vi åker längre om det behövs, har du datumen i skallen?

Här är några som ligger ca 20 mil från oss.(Bollnäs)

Örebrotraktens RF 3/6 26/8 7/10
Baståsen 1/7
Enköping 11-12/8
Stockholms FK 22-23/9
Botkyrka 25-26/8
Hofors 4-5/8
Bollnäs 26-27/5 28-29/7

Egentligen borde jag ha tagit detta via PM, men detta var ju en Norrlands tråd, så den gäller ju alla norrlandsekipage! :idea: :D

Har inte Hofors en 9-10 juni också?

Kan vara bra att summera åt oss norrläningar, vi har ju inte så mycket att välja på.

Det kanske dom har, de här var bara de jag hade skrivit ned. Måste springa iväg och kika på tävlingstermin.

Ps.Det syns att det är en hästmännsika som är din bil, gick förbi den imorse :p :D

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 261
A
Ridning Av&an, har jag funderat på att börja tävla, men jag förmår mig inte att tävla dressyr, hoppning är kul och min starka sida, men har även...
Svar
9
· Visningar
4 052
Senast: Pancakes
·
G
Dressyr Jag erkänner glatt att jag rider som en kratta! :crazy: Jag kan hänga med i rörelserna, ramlar ytterst sällan av, kan rida hur fort som...
2
Svar
33
· Visningar
3 867
Senast: Daylight
·
Fälttävlan Hejsan. Jag har jätte fin häst som är nätt i typen, 164 cm/mkh Hon är pigg och älskar att hoppa (både på bana o i terräng). Går bra i...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama