O
oopsie
Sv: Hur blir man en bra dressyrryttare?
Kyras bok som heter något på ABC, den ger dej grunder. Jag rider fullblod och Kyras sätt stämmer bra för mej i alla fall.
Sen fattar jag inte riktigt hur du kan vara så främmande att du måste börja från grunden efter att har ridit allt det du skriver? Även i alla grundläggande böcker om hoppning har du mycket om markarbete och hoppdressyr vilket är samma grunder som i dressyr. Läs tex Berthalan de NEmethys Hopplära så har du alla grunder, dvs rakriktning, framåtbjudning,mm, första avsnittet heter något med grunder inom ridkonsten. Har du missat allt det? Låter inte trovärdigt. (Eller förskräckligt)
Det du inte kan är väl att sitta ner i lodrät sits i trav och samtidigt inverka, det brukar man slarva med som hoppryttare. Kan säkert vara skämmigt, men det kan du ju träna hemma på genom att låta någon longera dej utan stigbyglar o tyglar. Eller lägg helt enkelt upp stigbyglarna ändå så har du inget att resa dej i...
Sån nybörjare är du nog inte ändå, så svälj stoltheten och ta och boka tid med någon tränare. Bättre sent än aldrig. Tränaren har säkert träffat fler som ansett sig kunna skippa dressyren för "jag är ju hopprytttare". Du är inte den första på jorden som hoppats att man tar sig till stjärnorna utan att skaffa dressyrsadel. (Min dotter bla som länge hoppades att de skulle vara möjligt)
Gisburne skrev:Tack! Ska fundera på det...
Har just nu hästen i Gottröra, och där verkar det inte finnas så många dressyrtränare. Och hästen är under igångsättning efter en tids vila, så det är dessvärre inte aktuellt med lektion just NU, men framöver vill jag jättegärna börja på allvar med dressyren. Det är ungefär 15 år "för sent", men skam den som ger sig! Jag får väl skylla på att jag gick på en dålig ridskola, som inte lärde ut hur man egentligen rider dressyr, utan bara olika ridvägar och på sin höjd skänkelvikning. Och efter ridskoletiden red jag mycket i skogen och hopptävlade, samt red jakt. (Parallellt med galoppträningsbiten.) Och de senaste åren har jag mest ridit i skogen, ridit tornerspel och några hubertusjakter. Provade på akademisk ridning ett tag, men fick inte tag på någon bra instruktör i det heller, förutom Bent Branderup, men jag vägrade rida för honom som total nybörjare! Piiiinigt!
Så dressyren har liksom fallit i glömska... Självklart kräver jakt och hoppning sina dressyrtimmar också, men inte på samma sätt som träning inför dressyrtävling. (En häst som är lugn och följsam på hoppbanan behöver ju för den sakens skull inte få höga poäng i dressyren, det är det jag menar.)
Har du något boktips? Är Bo Tibblins bok "Ridlära" bra för en nybörjare som mig?
Kyras bok som heter något på ABC, den ger dej grunder. Jag rider fullblod och Kyras sätt stämmer bra för mej i alla fall.
Sen fattar jag inte riktigt hur du kan vara så främmande att du måste börja från grunden efter att har ridit allt det du skriver? Även i alla grundläggande böcker om hoppning har du mycket om markarbete och hoppdressyr vilket är samma grunder som i dressyr. Läs tex Berthalan de NEmethys Hopplära så har du alla grunder, dvs rakriktning, framåtbjudning,mm, första avsnittet heter något med grunder inom ridkonsten. Har du missat allt det? Låter inte trovärdigt. (Eller förskräckligt)
Det du inte kan är väl att sitta ner i lodrät sits i trav och samtidigt inverka, det brukar man slarva med som hoppryttare. Kan säkert vara skämmigt, men det kan du ju träna hemma på genom att låta någon longera dej utan stigbyglar o tyglar. Eller lägg helt enkelt upp stigbyglarna ändå så har du inget att resa dej i...
Sån nybörjare är du nog inte ändå, så svälj stoltheten och ta och boka tid med någon tränare. Bättre sent än aldrig. Tränaren har säkert träffat fler som ansett sig kunna skippa dressyren för "jag är ju hopprytttare". Du är inte den första på jorden som hoppats att man tar sig till stjärnorna utan att skaffa dressyrsadel. (Min dotter bla som länge hoppades att de skulle vara möjligt)
Senast ändrad av en moderator: