Fälttävlan farlig?

Får ditt han tävla fälttävlan?

• Nej, det är farligt.

• Ja, om hen vill det.

• Ja, men inte så högt.

• Kanske, beror på ponnyn.

• Vet inte.

Resultat syns endast efter röstning.
Jag har inte sagt emot att mängder av djur dör och inte heller att det är dåligt, så jag förstår inte riktigt argumentet som sådant. Jag är också vegetarian men det är en helt annan sak. Vi snackade om huruvida fälttävlan var farligt eller inte...
Och jag anser att det inte är särskilt djurovänligt att ett fåtal hästar blir inblandade i olyckor med dödlig utgång. Det är antagligen fler som blir så illa skadade i hagen att de måste avlivas än som dör på tävling. Mycket få vänder sig emot att hästarna ska få gå ute i rejäla naturhagar i flock.

Och jag anser att det inte är särskilt djurovänligt att ett fåtal hästar blir inblandade i olyckor med dödlig utgång. Det är antagligen fler som blir så illa skadade i hagen att de måste avlivas än som dör på tävling. Mycket få vänder sig emot att hästarna ska få gå ute i rejäla naturhagar i flock.

Nej, så är det säkert. Men det finns det rätt så naturlig anledning till. Jag menar som sagt inte att fälttävlan ska förbjudas, jag var rätt tydlig med det i mitt inlägg i och med att jag skrev att jag inte ens skulle förbjuda mina framtida barn att rida fälttävlan. Däremot tycker jag att det är riktigt OLYCKLIGT att det fortfarande sker så många olyckor till sådan stor grad i en sport som fälttävlan. Vill inte bli missförstådd. Jag är givetvis medveten om att olyckor händer på andra ställen än i sportmomenten, MEN nu var ju frågan som diskuterades om huruvida fälttävlan är en "farlig" sport eller inte. Därav mitt inlägg. :)

Men det finns det rätt så naturlig anledning till. Jag menar som sagt inte att fälttävlan ska förbjudas, jag var rätt tydlig med det i mitt inlägg

Jag tycker inte du var tydlig, jag vet fortfarande inte vad du tycker mer än att det för dig är oacceptabelt att djur dör på tävling?

Vad ska man göra åt det? Hur undviker man till 100% att olyckor (vilket du menar på att detta är) sker? Om det är oacceptabelt, kan man ändå fortsätta hålla tävlingar i grenen?

Högst hypotetiskt svar men: ja om hen vill det. (Tänker svara på varenda tråd, här ska ses på aktivitet på FT-forumet) Tror allvarligt att jag var i mer fara flängandes på stan drickandes import "saft" från en baklucka en jag var på en terrängbana. Tur att jag tävlade med hästarna 3 av 4 helger i månaden och således inte hade så mycket tid för sådant.

Tror dessutom att det är säkrare att tillåta och hålla under kontroll en att testa i smyg själv. Blir mina barn något som mig ät INTE mer en utmaning. Fick jag gjorde jag det ansvarsfullt eftersom jag ville visa uppskattning och att jag klarade av det.

Nej, så är det säkert. Men det finns det rätt så naturlig anledning till. Jag menar som sagt inte att fälttävlan ska förbjudas, jag var rätt tydlig med det i mitt inlägg i och med att jag skrev att jag inte ens skulle förbjuda mina framtida barn att rida fälttävlan. Däremot tycker jag att det är riktigt OLYCKLIGT att det fortfarande sker så många olyckor till sådan stor grad i en sport som fälttävlan. Vill inte bli missförstådd. Jag är givetvis medveten om att olyckor händer på andra ställen än i sportmomenten, MEN nu var ju frågan som diskuterades om huruvida fälttävlan är en "farlig" sport eller inte. Därav mitt inlägg. :)
Jag ser en poäng i vad du skriver - i förlängningen är det naturligtvis inte acceptabelt att djur dör för att vi vill utöva vår idrott och jag personligen tror faktiskt inte att djur som sportredskap kommer vara något man pysslar med om säg 100-200 år.

Däremot så tycker jag nog ändå att vinsterna i varierat arbete för en fälttävlanshäst förhoppningsvis uppväger risken att dö i olycksfall jämfört med att många hästar helt enkelt slits ut av monotont arbete i andra grenar som till syvende og sidst också leder till döden.

Jag ser en poäng i vad du skriver - i förlängningen är det naturligtvis inte acceptabelt att djur dör för att vi vill utöva vår idrott och jag personligen tror faktiskt inte att djur som sportredskap kommer vara något man pysslar med om säg 100-200 år.

Däremot så tycker jag nog ändå att vinsterna i varierat arbete för en fälttävlanshäst förhoppningsvis uppväger risken att dö i olycksfall jämfört med att många hästar helt enkelt slits ut av monotont arbete i andra grenar som till syvende og sidst också leder till döden.

Det har du absolut rätt i. Finns sidor av allt så att säga. Intressant tanke det där med vad som händer med ridsporten i framtiden! Det kan kanske få bli en egen tråd i sig någon gång :)

Varje gång jag går ut i terrängen är mina hästar som lyckligast. Så länge de springer ut där glada så gör jag det med bra samvete. De har även mindre risk för förslitningsskador för att de tränas såpass varierat. Ja, det finns en risk, men jag tror att risken för att något akut händer är ungefär lika stor som att de flesta slitet ut sina hästar i hoppning och dressyr. För min del så är jag ju liksom vuxen och vet om riskerna... Svårt att missa.

Till säkerheten så tror jag absolut att det är viktigt med säkra hinder, men det måste nog läggas mycket mer arbete på ryttar och hästutbildning. Allt från hur hästarna ska tränas till själva tävlingsridningen. Man måste våga ge ut varningar/gula kort.

Det var lite det jag sa i mitt inlägg... Att visst händer det olyckor, men fälttävlan är en sport som man faktiskt kan försöka minska dessa olyckor i. Tycker att deras försök till detta är väldigt vaga, men vad vet jag. Det går alltid att säga "sånt händer ändå, titta bara här och där". Faktum är att ett ekipage har DÖTT. Jag tar det ganska allvarligt.
Du får gärna utveckla det här, jag tycker att man jobbar med säkerheten hela tiden.

Bra banbyggare, bra tränare (som inte bara utbildar häst och ryttare i terrängridning, utan även utbildar ryttarna i vilka hästar som är lämpliga för terräng. Och vilka som inte är det...)

/Lady_S

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 377
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Målbilder för trubbnosar.