Fälttävlan farlig?

Får ditt han tävla fälttävlan?

• Nej, det är farligt.

• Ja, om hen vill det.

• Ja, men inte så högt.

• Kanske, beror på ponnyn.

• Vet inte.

Resultat syns endast efter röstning.

Nenne45

Trådstartare
hej! "fälttävlan är världens farligaste sport" har man ju som fälttävlansryttare hört ett visst antal gånger. Som yngre så fick inte min kompis tävla det för sina föräldrar, medan jag fick det. Hade dock en väldigt snäll ponny, men jag behövde verkligen rida för att han skulle vara snäll. Men, skulle ni låta era barn tävla fälttävlan! (Om ni inte har barn, så svara bara vad du tycker).

hej! "fälttävlan är världens farligaste sport" har man ju som fälttävlansryttare hört ett visst antal gånger. Som yngre så fick inte min kompis tävla det för sina föräldrar, medan jag fick det. Hade dock en väldigt snäll ponny, men jag behövde verkligen rida för att han skulle vara snäll. Men, skulle ni låta era barn tävla fälttävlan! (Om ni inte har barn, så svara bara vad du tycker).

Fälttävlans terräng moment är precis samma som alla ungar ägnar sig åt i skogen med trädstammar och diken, skillnaden är att det går på tid ...

Så om ungen och hästen är "mogna" nog och har "tempo sinne" ser jag inget problem.

Fälttävlans terräng moment är precis samma som alla ungar ägnar sig åt i skogen med trädstammar och diken, skillnaden är att det går på tid ...

Så om ungen och hästen är "mogna" nog och har "tempo sinne" ser jag inget problem.

Det går på IDEALtid, faktiskt.... I alla fall i dom lägre klassarna, rider man för fort får man straffpoäng. ;)

Min dotter är 4,5 år gammal och hon har redan bestämt att hon ska rida fälttävlan när hon blir större. Det ser jag som självklart så länge hon har en lämplig ponny och har tränat ordentligt.
Hon har besökt tävlingar och träningar sen innan hon kunde gå. Debut som "domare" gjorde hon på internationell nivå som 3-åring :D

Beror nog på barnet skulle jag säga. (Och hästen såklart). Vissa har bättre koll på vad de kan klara av.

Tänker lite på min bror som var livsfarlig i skidbacken för han hade dålig koll på andra och när "vinnarinstinkten" tog över försvann allt omdöme.

Det är klart att det är farligt? Det är ju dumt att tro annat! Däremot finns det saker man kan göra som kan minimera riskerna som tex välja en klok häst som hoppar väl, träna terräng, lära sig rida fort i balans, inte ta onödiga chansningar osv osv.

Jag har inget barn själv, men en brorsdotter som just nu är hästtokig (fyra år). Jag är väl medveten om riskerna med fälttävlan, men skulle inte förvägra henne sporten om hon var mogen för det, hade tränat och satt på en säker ponny.

Jag tycker inte det är farligare än att köra bil bland alla stressade idioter dagligen.
Jag hade definitivt låtit ett barn på tävla om det barnet har kontroll på hästen och inte "flängrider". :)

Ja, men endast med en mycket klok ponny. Jag hade själv förmånen att rida fälttävlan på en ponny som var enormt rutinerad och hade stenkoll på hur hen skulle hoppa, och om mina framtida barn visar något intresse för sporten så kommer jag att köpa en så likadan det bara är möjligt. Med en "vanlig" ponny skulle jag säga nej, precis som mina föräldrar skulle ha gjort om inte ponnyn jag red hade varit så exceptionellt säker.

Nu har jag inget barn, så kan egentligen inte uttala mig om det. Hade jag ett så skulle jag givetvis inte förbjuda den att rida fälttävlan om det var något den gillade. Men allt ska ske utan fläng som tidigare nämnt.

Tycker fallet med den nyss avlidna 17-åringen är ett väldigt tragiskt exempel. Tjejen vet säkert med riskerna, och jag vet inte vad som hände vid just detta fall - men allt slutade väldigt olyckligt. Jag är tyvärr mer djurvän än vad jag är ridsportsvän (har ridit i 14 år och tävlat, så älskar ridsport missförstå mig inte). Alltså, jag bryr mig mer om djuren än våra begär ang ridsport. Nu dog faktiskt hästen, vilket jag finner oacceptabelt. Hur det kan ens få hända i en sport... Olycka, visst. Men vi människor kan göra val, hästar kan inte.

Svårt att veta vad jag tycker, men som sagt. Det är mycket tragiskt att det kan gå till en sådan gräns.

Alltså, jag bryr mig mer om djuren än våra begär ang ridsport. Nu dog faktiskt hästen, vilket jag finner oacceptabelt. Hur det kan ens få hända i en sport...

Mängder av djur dör varje dag för att människor vill äta kött. Det är i min bok ett långt mycket större problem jag som djurvän vill deala med än att enstaka hästar dör i olyckor under tävlingsmoment.

Det är lite farligare än övriga hästsporter i den bemärkelsen att hästen kan fastna på ett annat sätt som inte händer i andra grenar. Dock är det så tycker jag att det är den bästa av grenar nästan för hästen. Det är väldigt allround och inte så ensidig träning på det sättet. Antar att hästarna tränas på ett allsidigt sätt iallafall. Sen är det ju så, händer det något så händer det.

Sen är det alltid farligt att rida, hästar är stora djur med egna idéer och kan snubbla och ramla och allt möjligt.

Nu dog faktiskt hästen, vilket jag finner oacceptabelt. Hur det kan ens få hända i en sport... Olycka, visst. Men vi människor kan göra val, hästar kan inte.
Fast hästar dör i olyckor hela tiden, vi sätter ihop hästar med fel kompisar och dom blir sparkade, jag tex satte in min häst i en box, han hälsade på grannen och flängde fram benet och krossade kotan. Hade jag inte tagit beslutet att ställa in honom i boxen så hade han levt idag, vem kunde liksom tro att boxen är en sådan risk, hur många hästar sparkar inte i väggen liksom. Hur ofta hör man inte att det till och med är bättre att låta hästarna hälsa när dom är i boxarna innan ihopsläpp tex. Vi gör fel val ofta för hästarna som medför stora konsekvenser för dom.

Det dör fler hästar inom galopp- och travsport än inom FT...

Jag har inga barn men en liten "bonus". Det är självklart hen för mig skulle få rida FT om hen ville. (Svårt tro barnets far skulle förbjuda det heller, han åker offpist, klättrar i berg och andra sådana dumheter. Barnets mor är nog luttrad...)

Det är statistiskt större risk att dö i trafiken än under FT. Och ett barn som vill hoppa terränghinder kommer göra det i lönndom med kompisarna i skogen om det förbjuds göra det organiserat. Bättre då det görs under tränarinseende osv.

Min mamma ville aldrig jag skulle rida FT. Men hon skulle aldrig drömt om att förbjuda det. Hon ville inte brorsan skulle åka motocross heller för den delen. Knyppling och träsnideri hade hon nog sett som mer nervlugnande hobbys ;P

Fast hästar dör i olyckor hela tiden, vi sätter ihop hästar med fel kompisar och dom blir sparkade, jag tex satte in min häst i en box, han hälsade på grannen och flängde fram benet och krossade kotan. Hade jag inte tagit beslutet att ställa in honom i boxen så hade han levt idag, vem kunde liksom tro att boxen är en sådan risk, hur många hästar sparkar inte i väggen liksom. Hur ofta hör man inte att det till och med är bättre att låta hästarna hälsa när dom är i boxarna innan ihopsläpp tex. Vi gör fel val ofta för hästarna som medför stora konsekvenser för dom.

Det var lite det jag sa i mitt inlägg... Att visst händer det olyckor, men fälttävlan är en sport som man faktiskt kan försöka minska dessa olyckor i. Tycker att deras försök till detta är väldigt vaga, men vad vet jag. Det går alltid att säga "sånt händer ändå, titta bara här och där". Faktum är att ett ekipage har DÖTT. Jag tar det ganska allvarligt.

Mängder av djur dör varje dag för att människor vill äta kött. Det är i min bok ett långt mycket större problem jag som djurvän vill deala med än att enstaka hästar dör i olyckor under tävlingsmoment.

Jag har inte sagt emot att mängder av djur dör och inte heller att det är dåligt, så jag förstår inte riktigt argumentet som sådant. Jag är också vegetarian men det är en helt annan sak. Vi snackade om huruvida fälttävlan var farligt eller inte...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 377
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar