Rider man LDR på rätt sätt så har man rätt kontakt eftersom den ingår i det "rätta sättet" , vet inte hur ofta ryttare checkar av det genom att ta fram nosen - jag gör det ibland, men jag är inte så duktig så jag behöver väl göra det o sedan tycker jag det är kul- men funkar det så rider inte jag arbetande träning så och där finns det ju på tävlingar ryttare som klarar av att visa detta bra, säkert de som misslyckas också.Så har du aldrig sett det får du väl sätta dig på en tävling- igen.
Och att de som rider LDF som du kallar det på heltid kommer självklart inte till LDR nåt särdeles om jag generaliserar, då de hästarna inte är tillräckligt eftergivna o mjuka i nacken-(vilket beror på att de inte får med bakbenen) de rids ju alltid med en form -faktiskt- av stelhet och faktum är att där har jag sett få sådana hästar ridas med rätt kontakt fast nosen är framme, det är god ridning som ger god kontakt- inte var ryttaren håller hästens nos.
Det blir ju väldigt lätt för ryttare som inte kan rida så bra att tro att kontakten och kommunikationen blir bra bara nosen är framme när det istället bara ger en styv nacke som är ogymnastiserad och hästen ligger i sin "form" p g a brist på eftergift.Lite genväg där, för att slippa lära sig rida.