Men alltså ... Jag förstår inte vad en sån här kommentar/åsikt öht gör här ? Tror du verkligen på riktigt att dina erfarenheter är applicerbara på dressyrelitryttare? Eller ens applicerbara på 90% av övriga dressyrryttare som tävlar och tränar ...?
Jag blir så förundrad. Samtidigt som
Jag inte egentligen orkar /beskar med att "diskutera" utifrån nivån på "diskussionen" .... Sett posterna under dagen och inte orkat men gör ett ryck ändå nu ...
Nej du förstår inte
@Waco s begrepp ang att rida ut näsan trots att det är fantastiskt väl förklarat och underbyggt och baserat på precis sån fin ridning man alltid vill åt och stävjar efter som dressyrryttare . "Rida ut näsan" är helt naturligt logiskt och handlar inte om dragande öht... Man kan helt enkelt, med fina små hjälper i sits och balans och oberoende hjälper, påverka hästens resning, balans, samling och aktion ytterligare när man får till att den jobbar rätt med kroppen bakifrån och fram via bukmuskulaturen främst i grunden. Små små justeringar när de grundläggande pusselbitarna och förutsättningarna satts på plats . När du jobbar med de grundstenarna och får dem på plats, är det så små korrigeringar det handlar om att det kan liknas med att "passa in en nyckel i ett nyckelhål" . Så finstämt är det, gällande en bog som behöver rättas en cm, ett bakben en cm , en uppsamling via ett bakben, en mjuk tillsittning för ett sittben. Osv. Inget av detta är ens möjligt med en dragande forcerande hand ! En sådan hand omöjliggör dessa möjligheter ! Det är en basic naturlag att det är så , och alla som tränar och tävlar dressyr bortom ens den mest basala basic nivå har fattat detta. Att sen ryttare på basic basic nivå kan tävla för den skull lätta klasser är ju självklart och det är ju inte värre än att folk sitter hemma och rider halvilla dagligen dags liksom .
Din ridning du beskriver har inget med detta att göra alls. Den motsätter inte det Waco skriver men den är ren basal grundbasic och handlar inte om det waco och många här försökt förklara för dig en million gånger.
Däremot ger jag dig rätt i att denna diskussion inte har något med fulridning på Falsterbo klippen att göra i sak alls. Tråden utifrån diskussionen från början är så långt ifrån det ämnet vid detta laget så det blir svårt utifrån det att ens erinra sig /förstå vad olika kommentarer avser egentligen . Men eftersom du svarat som du gjort enligt det jag citerat måste jag utgå från att du nu som sagt inte diskuterar Falsterboklippen utan ren och skär basic grundridning /alternativt diskuterar en ridning på högre nivå du tolkat på ett sätt andra har svårt att relatera till.
Tack för mig nu ska jag återgå till att inte orka med denna bisarra tråd sen den sen länge blivit helt absurd bortom ämnet .