@fio
Du har skrivit så här (
kursiverat nedan) i olika inlägg om dressyrfilmen från OS 1964
"
Jag är väl mest fascinerad över att det presenteras som så mkt bättre bara för att hästarna har nosen framför lod... Här är OS 64, nästan 40 minuter för den som härdar ut. Det var ju tur dom hade kandar på den tiden som dom kunde dra i.. Annars vet jag inte hur det hade gått, hästarna hade förmodligen stuckit all världens väg.
Bara tänk vilka ögonblicksbilder man kunnat få på den tiden "
"
Dessutom kunde dom uppenbarligen inte piaffera på den tiden heller inne på tävlingsbanan fastän hästarna aldrig gick bakom lod "
"
Om du tror det ska bli bättre än första ryttaren kommer du bli grymt besviken!
I alla diskussioner framöver där det klagas och gnälls på den moderna dressyren och deras dåliga piaffer och annat pga hästarna går bakom lod och att allt var så mkt bättre förr så ska denna film dras fram "
"
Vad säger du om filmen jag la in? OS 64? Den har varken du eller Brille sagt något om.. Är det det ni tycker är korrekt ridning enligt TR? För ni fattar väl att det är det Dadde tex hänvisar till som korrekt! Och givetvis även JÅ och hennes gelikar Så jag vill gärna höra vad ni ser på den filmen och vad som är så fantastiskt bra i era ögon."
Tack för filmen.
Du vill jämföra dagens proffs-ekipage med amatör-ekipage från OS 1964. På OS 1964 var endast amatörer (ej proffs eller sponsrade) tillåtna att delta i OS. Det förbudet togs bort på 1990-talet (källa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen ). I OS 1964 var det väl mest män med militär bakgrund som red. Det finns dessutom betydligt fler ryttare idag än 1964 och bättre ekonomi så det är mkt större möjligheter att hitta bra ryttare och bra hästar. De flesta OS-ryttarna idag har ridning som sitt yrke och/eller är sponsrade. Dessa bättre förutsättningar borde naturligtvis ge bättre resultat.
Nosen framför lod är ingen garanti för att allt blir bra, men det är en förutsättning.
Kandarets uppgift är att ge ryttaren möjlighet till kommunikation med hästen, fler olika kombinationer av signaler. Det är inte speciellt proffsigt att använda det som broms. (Vid risk för sken är det bättre att bara använda bara den ena tränstygeln för att få hästen att stanna. Det demonstrerades, fast med grimskaft eftersom man red på grimma, i filmen jag la upp isf BBs förklaring till begreppet "release".)
Jag håller inte med dig om att den första ryttaren är den bästa ("Om du tror det ska bli bättre än första ryttaren kommer du bli grymt besviken! ").
Varför tror du att Dadde ansåg alla ritterna på filmen var korrekt ridning? Ritterna är väldigt olika så alla kan inte vara korrekta i alla delar.
Vaddå fantastiskt bra dressyr OS 1964 i mina ögon?
Några kommentarer om ritterna
• Alla ekipagen visar en trav som är "mer" trav än den passage-artade trav som ofta visas i dag.
• De flesta visar ökningar som är riktiga ökningar, dvs längre/lång steglängd, med bra påskjut. Ett har mkt framben och knappast ngt påskjut.
• Någon visade en riktigt fin fri skritt - långa steg, lång hals, lugn häst.
• Några ryttare hade samma amatörproblem tex med att hålla överlivet stilla, med att luta sig bakåt, med kullagda händer som en del ryttare har idag.
• Någon piaff var usel - mkt aktivitet bak väldigt liten fram - trots att nosen var framför lod. Nosen framför lod är ingen garanti för att piaffen (eller något annat) blir OK. Det behövs mkt annat också.
• Ett ekipage visar riktigt bra piaff, bra lyft fram med lodrät framben, dvs fram- och bakben bildar inget "V", och samtidigt bra bak. Hästen kunde ha varit något mer rest/hög i sin framdel. Samma ekipage visar också bra passage.