Falsterbodressyren, debattinlägg

Det (hjorten utan mage) är ju inte hela hans förklaring till varför det är andra muskler än bukmusklerna som ...
Tror du att det är bukmusklerna som bär ryttaren?
Nix.
Men jag tror absolut på att bukmusklerna hjälper till att få hela hästen att hålla ihop. Vilket frigör ryggen som kan bära ryttaren på ett annat vis
 
[QUOTE="Brille, post: 17723401, member: 126421]

Åtgärden "rida ut näsan" är en korrigering inte utbildning/träning. Om man behöver "rida ut näsan" har någon (ofrivilligt/ omedvetet) dragit in näsan.

Med knyck vid 2-3 halskotan kommer ryggen aldrig att bli bra. Så tillfället att "rida ut näsan" när ryggen är bra kommer inte att komma.[/QUOTE]

Om man är det minsta familjär med hästens förutsättningar biomekaniskt och under ryttare förstår man att hästens ryggrad dvs ryggen och hela vägen upp fram till öronen är sammankopplade. Och att tyngd /inverkan på hästens bakparti som under ryttare inkluderar bakdel och magmuskulaturen i kombo med rätt avvägda hjälper som helhet, får effekten att halsen fungerar ungefär som en dammsugarslang ... Dvs halsen/slangen påverkas av hur den primära tyngden/påverkan är och hästens hals /huvud kommer som effekt trilla på plats utan "knyckar" på halskota x och y när det primära stämmer.

Så du har rätt gravt motsagt dig själv utifrån dina anklagelser mot folk när du själv fokuserar så otroligt på det du tror ang framdelen på hästarna.
 
[QUOTE="Brille, post: 17723401, member: 126421]


Om man är det minsta familjär med hästens förutsättningar biomekaniskt och under ryttare förstår man att hästens ryggrad dvs ryggen och hela vägen upp fram till öronen är sammankopplade. Och att tyngd /inverkan på hästens bakparti som under ryttare inkluderar bakdel och magmuskulaturen i kombo med rätt avvägda hjälper som helhet, får effekten att halsen fungerar ungefär som en dammsugarslang ... Dvs halsen/slangen påverkas av hur den primära tyngden/påverkan är och hästens hals /huvud kommer som effekt trilla på plats utan "knyckar" på halskota x och y när det primära stämmer.

Så du har rätt gravt motsagt dig själv utifrån dina anklagelser mot folk när du själv fokuserar så otroligt på det du tror ang framdelen på hästarna.

Fast mackan, det är ju det vi försöker säga hela tiden, om det "primära stämmer" så hamnar inte nosen bakom lod. Så varför detta enorma fokus på nosen? Så mycket så att man måste "rida fram den"? Man behöver ju inte det om den redan är framme?

Delvis kl
Konstruktionen som såda fungerar ju som en pilbåge. Bukmusklerna spänner bågen och vinklar bäckenet så att hästen kan "sätta mer under sig" och därmed "balansera mer vikt bak", och påverkar ju inte nosens placering direkt. Nackens placering ja, men inte nosen. Huvudet (när det "primära stämmer") "hänger" i konstruktionen och beroende på vart framdelen är och hur upprest hästen är framtill (tack vare bukmusklerna och bakdelens bärkraft), så balanseras huvudet närmare och närmare lod och halsen kortas för att "balansera upp" hela konstruktionen så att den då som HELHET hamnar i balans. Även ryggen håller emot, precis som med en pilbåge.

Så om det "primära" stämmer (oavsett nivå) hamnar inte nosen bakom lod av sig själv och behöver då inte "ridas fram".

Men varför ser vi då så många "välutbildade" tävlingshäsar som går med just huvudet bakom lod? Även i dom mest samlande övningarna/rörelserna? På tävling? Jo, min absoluta övertygelse är att det beror just på att så många grundrider sina hästar bakom lod. Det man övar på blir man bra på. Och diskussionen den handlar ju om hur detta påverkar resultatet och förmågan till finstämd mjuk kontakt som är helt beroende av hur ryttaren hanterar tyglarna. Det är ju ETT av skälen (det finns säkert fler) till att det blir sån "fulridning" på Falsterbo. Denna finstämdhet har man tappart bort (kanske tom glömt bort), för det får ju inte någon konsekvens i bedömningen. Detta gäller ju förstås även om man rider hästen för mycket "över" lod, men det döms ju bort snabbt och tidigt så det ser man inte mycket av. Men bakom lod kan man dölja mycket spänning. Tyvärr.

Det är det här domarna och ryttarn måste bli mer observanta på. Att bakom lod är ett tecken på att viktiga grunder saknas. Att där finns spänning, precis som vi är observanta på att för mycket "över" lod är ett tecken på spänning.

Och spänning, om den inte åtgärdas, leder till hårdhänt ridning. Hästar i motstånd, som blir svårare och svårare att manövrera och behöver mer och mer "teknik" för att prestera (skarpa bett, hackande sporrar, hårt spända nosgrimmor, osv). Det är INTE dressyr i mina ögon, för dressyr ska vara precis det motsatta, dressyrarbetet ska leda till att det ska bli lättare och lättare och mindre och mindre hjälper.
 
Nix.
Men jag tror absolut på att bukmusklerna hjälper till att få hela hästen att hålla ihop. Vilket frigör ryggen som kan bära ryttaren på ett annat vis
Jag tror att bukmusklerna "spänner bågen" och att ryggen håller emot (väldigt förenklat). Den blir därmed inte "frigjord", den måste vara i någon slags spänning. Och det är denna "spänning" i rygg och bukmuskulatur (samt även hals) vi måste hitta balansen på.

Det är det som är att "spänna bågen". Alla som skjutit med en pilbåge vet att om "ryggen" (som ska hålla emot) är "knäckt" och eller "svampig" så går det inte att spänna bågen och pilen den kommer ingen vart.
 
Men @Fiador du rider ju inte ens i närheten på samma sätt? Jag eller Waco eller vem som helt kan rida på längre tygel med näsan och halsen ut men vi vill inte det för det finns ingen ihopkoppling i kroppen eller gymnastisk nytta för dressyren med den ridningen. Du fattar ju inte detta?
Men fio, det är du som inte fattar, att länga hals och rygg handlar inte om gymnastiken, det är bara lite avslappning och stretching MELLAN arbetsmomenten (gymnastiken). Gymnastiken handlar ju inte om nosens placering så varför behöver man då rida fram den?
 
Fast mackan, det är ju det vi försöker säga hela tiden, om det "primära stämmer" så hamnar inte nosen bakom lod. Så varför detta enorma fokus på nosen? Så mycket så att man måste "rida fram den"? Man behöver ju inte det om den redan är framme?

Delvis kl
Konstruktionen som såda fungerar ju som en pilbåge. Bukmusklerna spänner bågen och vinklar bäckenet så att hästen kan "sätta mer under sig" och därmed "balansera mer vikt bak", och påverkar ju inte nosens placering direkt. Nackens placering ja, men inte nosen. Huvudet (när det "primära stämmer") "hänger" i konstruktionen och beroende på vart framdelen är och hur upprest hästen är framtill (tack vare bukmusklerna och bakdelens bärkraft), så balanseras huvudet närmare och närmare lod och halsen kortas för att "balansera upp" hela konstruktionen så att den då som HELHET hamnar i balans. Även ryggen håller emot, precis som med en pilbåge.

Så om det "primära" stämmer (oavsett nivå) hamnar inte nosen bakom lod av sig själv och behöver då inte "ridas fram".

Men varför ser vi då så många "välutbildade" tävlingshäsar som går med just huvudet bakom lod? Även i dom mest samlande övningarna/rörelserna? På tävling? Jo, min absoluta övertygelse är att det beror just på att så många grundrider sina hästar bakom lod. Det man övar på blir man bra på. Och diskussionen den handlar ju om hur detta påverkar resultatet och förmågan till finstämd mjuk kontakt som är helt beroende av hur ryttaren hanterar tyglarna. Det är ju ETT av skälen (det finns säkert fler) till att det blir sån "fulridning" på Falsterbo. Denna finstämdhet har man tappart bort (kanske tom glömt bort), för det får ju inte någon konsekvens i bedömningen. Detta gäller ju förstås även om man rider hästen för mycket "över" lod, men det döms ju bort snabbt och tidigt så det ser man inte mycket av. Men bakom lod kan man dölja mycket spänning. Tyvärr.

Det är det här domarna och ryttarn måste bli mer observanta på. Att bakom lod är ett tecken på att viktiga grunder saknas. Att där finns spänning, precis som vi är observanta på att för mycket "över" lod är ett tecken på spänning.

Och spänning, om den inte åtgärdas, leder till hårdhänt ridning. Hästar i motstånd, som blir svårare och svårare att manövrera och behöver mer och mer "teknik" för att prestera (skarpa bett, hackande sporrar, hårt spända nosgrimmor, osv). Det är INTE dressyr i mina ögon, för dressyr ska vara precis det motsatta, dressyrarbetet ska leda till att det ska bli lättare och lättare och mindre och mindre hjälper.

Jag tror absolut vi ser en del bakom lod och ej nacke högst pga för mkt tryck i handen. Och det gör en del medvetet för att ha mer spelrum. Dvs man får inte lika lätt missar då hästen kastar sig eller stampar till och tappar takten.
Man får dock trista bakben om än flashiga framben.

Men att rida bakom lod i utbildningsstadie innebär inte att det är svårt att rida i lod sen när man vill.

Varför man väljer bakom lid kan tex vara för att få upp underhalsen och med det få mer lyft i gången.
Sen rider man ut näbben med bibehållen uppsugen underhals och bibehållen luft i gången.
 
Jag tror absolut vi ser en del bakom lod och ej nacke högst pga för mkt tryck i handen. Och det gör en del medvetet för att ha mer spelrum. Dvs man får inte lika lätt missar då hästen kastar sig eller stampar till och tappar takten.
Man får dock trista bakben om än flashiga framben.

Jo men det är inte dressyr då (tror inte att du tycker det heller), vad som helst, men inte dressyr. Dressyrarbetet ska leda till att hästen känner sig fri, det är enda vägen till harmoni och samspel, annars blir det bara en "herre slav" relation. Det är därför det är så viktigt att "våga" släppa den fri redan från början, att som Buck säger, ge 100% eftergift. Sedan kan man, när man övat sig succesivt på att ge mindre och mindre tydlig eftergift utan att hästen känner sig begränsad, hålla en mycket snäv ram utan att förlora harmonin. Men man måste alltid var beredd att gå tillbaks till 100% så fort hästen känner sig begränsad. Inte hitta på knep för att "hålla den kvar" för att förhindra missar, missar som förmodligen beror på att hästen känner sig just begränsad.

Men att rida bakom lod i utbildningsstadie innebär inte att det är svårt att rida i lod sen när man vill.

Varför man väljer bakom lid kan tex vara för att få upp underhalsen och med det få mer lyft i gången.
Sen rider man ut näbben med bibehållen uppsugen underhals och bibehållen luft i gången.

Det är möjligt men inget jag skulle anamma för jag ser inte behovet av det. Man gör det bara svårt för sig själv och hästen om man först övar på en postion och sen måste "rida fram" en annan. Men så klart, det kanske inte är svårare än något annat man ska lära sig och hästen. Bara onödigt som jag ser det.
 
Jag tror att bukmusklerna "spänner bågen" och att ryggen håller emot (väldigt förenklat). Den blir därmed inte "frigjord", den måste vara i någon slags spänning. Och det är denna "spänning" i rygg och bukmuskulatur (samt även hals) vi måste hitta balansen på.

Det är det som är att "spänna bågen". Alla som skjutit med en pilbåge vet att om "ryggen" (som ska hålla emot) är "knäckt" och eller "svampig" så går det inte att spänna bågen och pilen den kommer ingen vart.
Det är viktigt med svikt i ryggen. Annars blir det stum rygg och rörelsen går inte igenom kroppen. Men jag håller med om att det är detta vi låste hålla balansen på.
Skillnaden är nog det där med elasticitet.
 
Jo men det är inte dressyr då (tror inte att du tycker det heller), vad som helst, men inte dressyr. Dressyrarbetet ska leda till att hästen känner sig fri, det är enda vägen till harmoni och samspel, annars blir det bara en "herre slav" relation. Det är därför det är så viktigt att "våga" släppa den fri redan från början, att som Buck säger, ge 100% eftergift. Sedan kan man, när man övat sig succesivt på att ge mindre och mindre tydlig eftergift utan att hästen känner sig begränsad, hålla en mycket snäv ram utan att förlora harmonin. Men man måste alltid var beredd att gå tillbaks till 100% så fort hästen känner sig begränsad. Inte hitta på knep för att "hålla den kvar" för att förhindra missar, missar som förmodligen beror på att hästen känner sig just begränsad.



Det är möjligt men inget jag skulle anamma för jag ser inte behovet av det. Man gör det bara svårt för sig själv och hästen om man först övar på en postion och sen måste "rida fram" en annan. Men så klart, det kanske inte är svårare än något annat man ska lära sig och hästen. Bara onödigt som jag ser det.

Ang 100 release så fort hästen blir minsta obekväm är vi oense.
Jag ger inte den releasen till elever heller. Man pushar dem milt förbi sin comfortzon och får ökat självförtroende då de lär sig att de kan mer än de tror.

Ang bakom lod så är det inte det minsta svårt.
Hästen ska följa hjälperna. Och den är inte dummare än att den fattar skillnaden.
Den finns idag gott om hästar som inte håller för att gå med underhalsen spänd. De har ofta lärt sig gå med den som balansbräda och fått skador.
Man undviker att skapa fler såna genom att lära dem av med spänningar i underhalsen.
Utöver att det sen behövs vid piaff och bra övergångar.
 
Jag tror att bukmusklerna "spänner bågen" och att ryggen håller emot (väldigt förenklat). Den blir därmed inte "frigjord", den måste vara i någon slags spänning. Och det är denna "spänning" i rygg och bukmuskulatur (samt även hals) vi måste hitta balansen på.

Det är det som är att "spänna bågen". Alla som skjutit med en pilbåge vet att om "ryggen" (som ska hålla emot) är "knäckt" och eller "svampig" så går det inte att spänna bågen och pilen den kommer ingen vart.

När du spänner pilbågen vill du ha en urladdning från den spänningen. Det är ju inte vad vad man normalt vill ha ut av ridningen.

Min tanke om spänna bågen på hästspråk är att aktivera muskler (rätt muskler för det man vill uppnå) och få en kedja av aktiverade och arbetande muskler som håller ihop.

Det betyder inte att musklerna är statiska för det är för mig spänning och inte arbete. De ska "spela" i sin aktivitet, inte vara låsta.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men fio, det är du som inte fattar, att länga hals och rygg handlar inte om gymnastiken, det är bara lite avslappning och stretching MELLAN arbetsmomenten (gymnastiken). Gymnastiken handlar ju inte om nosens placering så varför behöver man då rida fram den?

Är det inte märkligt att det bara är alla vi andra här som inte fattar vad vi själva menar? Tanken har inte slagit dig någongång att det faktiskt är Du som inte fattar vad vi andra talar om.
Vi andra fattar precis vad du menar men vi håller inte med och vi vill inte utbilda våra hästar på det viset, varför fattar du aldrig det? Du kommer nog aldrig förstå varför man väljer att rida hästen rundare i vissa rörelser så varför ens förlänga den diskussionen med ytterligare 5 år?

Vad säger du om filmen jag la in? OS 64? Den har varken du eller Brille sagt något om.. Är det det ni tycker är korrekt ridning enligt TR? För ni fattar väl att det är det Dadde tex hänvisar till som korrekt! Och givetvis även JÅ och hennes gelikar Så jag vill gärna höra vad ni ser på den filmen och vad som är så fantastiskt bra i era ögon.
 
Varför man väljer bakom lid kan tex vara för att få upp underhalsen och med det få mer lyft i gången.
Sen rider man ut näbben med bibehållen uppsugen underhals och bibehållen luft i gången.

I det här inlägget skriver du "bibehållen uppsugen underhals ".
Du använder ett uttryck som få andra använder, hästen ska "suga upp underhalsen". Vilka muskler använder hästen för att göra detta? Vilken del av halsen pratar du om? Är det underkanten på halsen du menar eller är de nedre halskotorna?

I nästa inlägg skriver du att man ska lära hästen av med spänningar i underhalsen, dvs tvärtemot (?!) det du skriver i det här inlägget. Kan hästen "suga upp underhalsen" utan att spänna den?
 
När du spänner pilbågen vill du ha en urladdning från den spänningen. Det är ju inte vad vad man normalt vill ha ut av ridningen.

Min tanke om spänna bågen på hästspråk är att aktivera muskler (rätt muskler för det man vill uppnå) och få en kedja av aktiverade och arbetande muskler som håller ihop.

Det betyder inte att musklerna är statiska för det är för mig spänning och inte arbete. De ska "spela" i sin aktivitet, inte vara låsta.
Nej, musklerna är behöver inte vara statiska eller låsta för att dom är i spänning och håller emot, pilbågen är ju inte statisk heller, du spänner bara bågen utifrån hur långt du vill skjuta pilen.

Jämförelsen med pilbågen är ju för att det är en liknande mekanism vi vill åt, fast vi skjuter inga pilar, vi får hästen att "lyfta" med den kraft som bågen medger. Och så klart när bågen är spänd då är det spänning. Det är därför det är viktigt att variera ofta.

Sen rörelsemusklerna uppe på ryggen, dom är just rörelsemuskler och håller hästens ben i rörelse. Dom arbetar växelvis under hela processen så länge hästen är i rörelse, och är inte låsta eller statiska bara för att bågen spänns.

Men blir dom musklerna "spända" som i att hästen blir spänd pga oro, rädsla, frustrering, då slutar dom fungera optimalt och hästen tappar takt och elacticiet, väldigt förenklat förklarat. Så ser jag det. Dom muskler och ligament som i huvudsak ingår i "pilbågen" dom sitter djupare och är just hållningsmuskler som är till för att "hålla" ihop hästen.

Det var det jag ville få fram, att ryggen är inte (kan inte vara) avslappnad när bågen är spänd.
 
Är det inte märkligt att det bara är alla vi andra här som inte fattar vad vi själva menar? Tanken har inte slagit dig någongång att det faktiskt är Du som inte fattar vad vi andra talar om.
Vi andra fattar precis vad du menar men vi håller inte med och vi vill inte utbilda våra hästar på det viset, varför fattar du aldrig det? Du kommer nog aldrig förstå varför man väljer att rida hästen rundare i vissa rörelser så varför ens förlänga den diskussionen med ytterligare 5 år?

Vad säger du om filmen jag la in? OS 64? Den har varken du eller Brille sagt något om.. Är det det ni tycker är korrekt ridning enligt TR? För ni fattar väl att det är det Dadde tex hänvisar till som korrekt! Och givetvis även JÅ och hennes gelikar Så jag vill gärna höra vad ni ser på den filmen och vad som är så fantastiskt bra i era ögon.
Nej fio, men du behöver ju inte kommenter mina inlägg till andra i tråden då heller.

Jag har inte haft tid att titta på filmen ännu, kollade lite som hastigast i början när den lades ut och den första ryttaren såg inte så trevlig ut. Men jag vill gärna se fler ritter innan jag uttalar mig mer.
 
Ang 100 release så fort hästen blir minsta obekväm är vi oense.
Jag ger inte den releasen till elever heller. Man pushar dem milt förbi sin comfortzon och får ökat självförtroende då de lär sig att de kan mer än de tror.

Ang bakom lod så är det inte det minsta svårt.
Hästen ska följa hjälperna. Och den är inte dummare än att den fattar skillnaden.
Den finns idag gott om hästar som inte håller för att gå med underhalsen spänd. De har ofta lärt sig gå med den som balansbräda och fått skador.
Man undviker att skapa fler såna genom att lära dem av med spänningar i underhalsen.
Utöver att det sen behövs vid piaff och bra övergångar.
Nej då har du missförstått. Jag ger aldrig eftergift till en häst som är obekväm, inte ens om den är jätteobekväm, då lär sig ju hästen att det är spänning den ska söka upp. Men det måste alltid finnas en öppen dörr, en lösning på problemet som inte är för svår att komma på. Antar att du tänker lika med dina elever, ger dom lätta uppgifter i början så att dom "lär sig att lyckas", sen kan man höja ribban succesivt. När hästen/eleven känner sig obekväm då har man ju redan passerat comfortzon.
 
Samtidigt påstod Waco att det vara svårt att rida (och hålla balansen) i momenten (dom svåra) utan tryck i tyglarna. Hur hänger det ihop med du skriver? Det du skriver hänger mer ihop med det jag HELA tiden försökt säga, nämligen att hållande och dragande har inget med finstämd dressyrridning att göra.

Det är FAKTISKT inte svårt, man låter bara bli helt enkelt.

Klarar man inte det (fast man rider avvancerade rörelser/moment) då har något väldigt basic falerat. Och det var hela min poäng med basic-pratet, att man nog då bör gå tillbaks dit rätta till problemet INNAN man utsätter sig för dom rörelserna och momenten igen, dvs om man anser att det är dressyr a la "lätthet och elegans" man ägnar sig åt.

Det gäller ALLA nivåer.

Detta hänger väldigt väl ihop med Falsterbo-problematiken för det var ett fasligt hållande och dragande och bankande på "välutbildade" hästar på den framridningen. DET är inte dressyr i mina ögon och inget jag skulle överse med bara för att det är "svårt att rida svåra rörelser/moment".

Tillägg: om nosen redan är "framme" så behöver man inte "rida fram den". Så vart är nosen då om man måste rida fram den kan man undra. Om ni hade menat "rida upp" framdelen så hade jag förstått det hela bättre...
Nu är jag inte ens i närheten av att rida dressyr själv och jag tycker Falsterbo-filmen är avskyvärd, men jag måste ändå säga att det är skillnad på att ha tryck i tygeln (inget jag personligen strävar efter) och på att hålla och dra i tygeln.
Håller i tyglarna antar jag att de flesta gör och jag kan faktiskt inte sätta likhetstecken mellan att dra i tyglarna och att ha tryck (vilket jag tolkar som att tygeln går från ryttarens hand till hästens mun utan glapp och inte mycket mer).
 
Nu är jag inte ens i närheten av att rida dressyr själv och jag tycker Falsterbo-filmen är avskyvärd, men jag måste ändå säga att det är skillnad på att ha tryck i tygeln (inget jag personligen strävar efter) och på att hålla och dra i tygeln.
Håller i tyglarna antar jag att de flesta gör och jag kan faktiskt inte sätta likhetstecken mellan att dra i tyglarna och att ha tryck (vilket jag tolkar som att tygeln går från ryttarens hand till hästens mun utan glapp och inte mycket mer).
Jag menar förstås att man håller i hästen (=tryck i tygeln). Otydligt av mig. Hålla i tygeln gör ju alla :D på ett eller annat sätt...
 
Nej, musklerna är behöver inte vara statiska eller låsta för att dom är i spänning och håller emot, pilbågen är ju inte statisk heller, du spänner bara bågen utifrån hur långt du vill skjuta pilen.

Jämförelsen med pilbågen är ju för att det är en liknande mekanism vi vill åt, fast vi skjuter inga pilar, vi får hästen att "lyfta" med den kraft som bågen medger. Och så klart när bågen är spänd då är det spänning. Det är därför det är viktigt att variera ofta.

Sen rörelsemusklerna uppe på ryggen, dom är just rörelsemuskler och håller hästens ben i rörelse. Dom arbetar växelvis under hela processen så länge hästen är i rörelse, och är inte låsta eller statiska bara för att bågen spänns.

Men blir dom musklerna "spända" som i att hästen blir spänd pga oro, rädsla, frustrering, då slutar dom fungera optimalt och hästen tappar takt och elacticiet, väldigt förenklat förklarat. Så ser jag det. Dom muskler och ligament som i huvudsak ingår i "pilbågen" dom sitter djupare och är just hållningsmuskler som är till för att "hålla" ihop hästen.

Det var det jag ville få fram, att ryggen är inte (kan inte vara) avslappnad när bågen är spänd.
Nej musklerna behöver Inte vara statiska men de blir lätt det.
Titta på filmerna fio lade in.
Om ryggen kan arbeta dynamiskt istället för statiskt fungerar blodcirkulationen bättre och varför det är viktigt vet vi nog redan.
 
Nej fio, men du behöver ju inte kommenter mina inlägg till andra i tråden då heller.

Jag har inte haft tid att titta på filmen ännu, kollade lite som hastigast i början när den lades ut och den första ryttaren såg inte så trevlig ut. Men jag vill gärna se fler ritter innan jag uttalar mig mer.

Om du tror det ska bli bättre än första ryttaren kommer du bli grymt besviken!
I alla diskussioner framöver där det klagas och gnälls på den moderna dressyren och deras dåliga piaffer och annat pga hästarna går bakom lod och att allt var så mkt bättre förr så ska denna film dras fram :sneaky:
 
@fio
Du har skrivit så här (kursiverat nedan) i olika inlägg om dressyrfilmen från OS 1964
"Jag är väl mest fascinerad över att det presenteras som så mkt bättre bara för att hästarna har nosen framför lod... Här är OS 64, nästan 40 minuter för den som härdar ut. Det var ju tur dom hade kandar på den tiden som dom kunde dra i.. Annars vet jag inte hur det hade gått, hästarna hade förmodligen stuckit all världens väg.
Bara tänk vilka ögonblicksbilder man kunnat få på den tiden "

"Dessutom kunde dom uppenbarligen inte piaffera på den tiden heller inne på tävlingsbanan fastän hästarna aldrig gick bakom lod "
"Om du tror det ska bli bättre än första ryttaren kommer du bli grymt besviken!
I alla diskussioner framöver där det klagas och gnälls på den moderna dressyren och deras dåliga piaffer och annat pga hästarna går bakom lod och att allt var så mkt bättre förr så ska denna film dras fram
"
"Vad säger du om filmen jag la in? OS 64? Den har varken du eller Brille sagt något om.. Är det det ni tycker är korrekt ridning enligt TR? För ni fattar väl att det är det Dadde tex hänvisar till som korrekt! Och givetvis även JÅ och hennes gelikar Så jag vill gärna höra vad ni ser på den filmen och vad som är så fantastiskt bra i era ögon."

Tack för filmen.
Du vill jämföra dagens proffs-ekipage med amatör-ekipage från OS 1964. På OS 1964 var endast amatörer (ej proffs eller sponsrade) tillåtna att delta i OS. Det förbudet togs bort på 1990-talet (källa https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen ). I OS 1964 var det väl mest män med militär bakgrund som red. Det finns dessutom betydligt fler ryttare idag än 1964 och bättre ekonomi så det är mkt större möjligheter att hitta bra ryttare och bra hästar. De flesta OS-ryttarna idag har ridning som sitt yrke och/eller är sponsrade. Dessa bättre förutsättningar borde naturligtvis ge bättre resultat.

Nosen framför lod är ingen garanti för att allt blir bra, men det är en förutsättning.

Kandarets uppgift är att ge ryttaren möjlighet till kommunikation med hästen, fler olika kombinationer av signaler. Det är inte speciellt proffsigt att använda det som broms. (Vid risk för sken är det bättre att bara använda bara den ena tränstygeln för att få hästen att stanna. Det demonstrerades, fast med grimskaft eftersom man red på grimma, i filmen jag la upp isf BBs förklaring till begreppet "release".)

Jag håller inte med dig om att den första ryttaren är den bästa ("Om du tror det ska bli bättre än första ryttaren kommer du bli grymt besviken! ").

Varför tror du att Dadde ansåg alla ritterna på filmen var korrekt ridning? Ritterna är väldigt olika så alla kan inte vara korrekta i alla delar.

Vaddå fantastiskt bra dressyr OS 1964 i mina ögon?

Några kommentarer om ritterna
• Alla ekipagen visar en trav som är "mer" trav än den passage-artade trav som ofta visas i dag.
• De flesta visar ökningar som är riktiga ökningar, dvs längre/lång steglängd, med bra påskjut. Ett har mkt framben och knappast ngt påskjut.
• Någon visade en riktigt fin fri skritt - långa steg, lång hals, lugn häst.
• Några ryttare hade samma amatörproblem tex med att hålla överlivet stilla, med att luta sig bakåt, med kullagda händer som en del ryttare har idag.
• Någon piaff var usel - mkt aktivitet bak väldigt liten fram - trots att nosen var framför lod. Nosen framför lod är ingen garanti för att piaffen (eller något annat) blir OK. Det behövs mkt annat också.
• Ett ekipage visar riktigt bra piaff, bra lyft fram med lodrät framben, dvs fram- och bakben bildar inget "V", och samtidigt bra bak. Hästen kunde ha varit något mer rest/hög i sin framdel. Samma ekipage visar också bra passage.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp