Jag är inte bättre än någon annan, jag gör fel och måste göra om eller "backa bandet" som du uttrycker det. Det är inte alltid det lyckas.
Det gäller i detta som överallt att om man vill bli bättre/ göra mer rätt från början krävs (enligt min mening) att man tänker efter och söker information och kunskap där det är störst chans att hitta den. Här är det inte antalet "gilla" som räknas utan personer med stor och lång dokumenterad erfarenhet och i vetenskapen. Där tror/hoppas jag verkligen att du har fel, tex när det gäller respekt för hästen som levande och tänkande varelse. Men också för de som avser att tävla dressyr om 5-10 år. Motståndet mot LDR ökar eftersom allt fler inser vad det medför. När tom BT (har vänt kappan ... ? och) skriver att förändring behövs.
Men många inlägg handlar om mina tillkortakommanden. Att det aldrig blir koncensus i den frågan är naturligt när ena parten inte vet. Det är i väldigt liten utsträckning som ridning diskuteras. I ett inlägg nyligen la jag upp en länk till en relativt färsk studie om "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande ". Ingen har kommenterat den studien överhuvud taget.
Där har du alldeles fel. Jag hävdar inte MITT sätt. Det finns inget MITT sätt, bara accepterande av andras sätt. Jag respekterar andras kunskap och erfarenhet men naturligtvis väljer jag vem/vilka jag ska lita på. Avgörande är då vad de presterat i kommunikation med hästen och om det de säger hänger ihop och verkar stämma. Om någon säger att man ska rida så att hästen drar upp underhalsen har jag lite svårt att tro/ lita på den personen om denne inte kan förklara vilka muskler hästen använder för att göra detta.
Varför vill du vara openminded mot oss? Det är mot hästen och verklig kunskap om häst och ridning du ska vara openminded (tycker jag). Ta dig bortom alla klyschor och buzzwords om ridning och se verkligheten bakom. Hur rör sig hästen, vilka muskler använder den, när, hur, vilket resultat kan en viss muskelspänning ge etc?
Varför gör vi det svårt för dig att vara openminded mot oss? Det förstår jag inte alls. På vilket sätt då?
@Fiador är bra på att förklara och skriva och visar stor kunskap och förståelse för hästen och kommunikationen mellan häst och ryttare.