Mot bättre vetande måste jag ändå fråga dig
@Brille om du har egen häst/ hästar och vilken nivå du rider på? Anledningen att jag undrar är inte för att jag vill "sätta åt dig" och säga att du är på för låg nivå för att kritisera-för jag är helt klart av åsikten att vi gräsrötter måste få lov att kritisera de Stora Ryttarna även om inte vi själva rider GP.
Vad menar du med inledningen till ditt inlägg "Mot bättre vetande ..."? Den inger inte något förtroende. Jag är inte övertygad om att du vill veta. Jag har skrivit ganska utförligt om min erfarenhet i tidigare inlägg. Tyvärr har reaktionen blivit mest påhopp och spydigheter.
Jag har haft häst, fullblod, i många år. En köpt från banan, utbildad och tävlad med gott resultat till LA, övriga egen uppfödning. En utbildad av mig till korrekt piaff, passage påbörjad. Alla inkörda. Dessutom har jag ridit hingstar i alla gångarter och rörelser i Sverige och/eller utomlands.
Men jag är nyfiken på hur du lägger upp träningen rent formmässigt, hur du personligen löser att hästen dippar in näsan-eller om det är ett problem som du kanske aldrig får pga hur du rider och tränar dina hästar? Det jag är ute efter är alltså din personliga erfarenhet av hästutbildning och inte vad du läst i en bok/artikel av någon av dina förebilder. Jag tycker att den personliga praktiska erfarenheten när det kommer till just hästars utbildning är av ganska stor betydelse i diskussionen, för det är så myket svårare än vad det är att läsa i en bok.
Jag har inte tänkt på att lägga upp träningen utifrån att hästen ska vara i någon speciell form (ditt uttryck "formmässigt"). "Nosen framför lod" är inte en form-fråga för mig. Det är en förutsättning för att hästen ska kunna arbeta korrekt på ett för hästen så skonsamt sätt som möjligt OCH för en bra kommunikation mellan ryttarens hand och hästens mun. Alltid så lätt kontakt som är möjlig. Viktigt är att variera ridningen på alla sätt men också att i en halt på långa tyglar och utan att ge några signaler/impulser ge hästen möjlighet att "tänka efter". Det ger också träning i att lugnt stå stilla.
Det krävs i de flesta fall teoretisk kunskap för att lyckas praktiskt. Det är svårare att beskriva hur tex en rörelse ska utföras än att utföra den, i alla fall tycker jag det. Därför hänvisar jag till de texter som redan finns.
Gör rätt från början så blir det färre problem att rätta till, tex jag tillåter mig inte att rida så att hästen går med nosen bakom lod. Det är svårt att rätta till. P Karl har en övning för det som kallas action-reaction. Den fungerar på de flesta hästar men kräver att hästen är förberedd så att den förstår ryttarens signaler. Den kräver också känsla och timing från ryttaren.
Jag har praktisk erfarenhet av de rid- och hanteringsfilosofier som P Karl, J-C Racinet, C Stevens, E Dabney, mfl lär ut. Jag vet att de fungerar.
Jag är bra på att analysera och på kommunikation med häst, både på marken och uppsuttet. En framgångsfaktor är att vara så tydlig som situationen kräver. Det innebär vid ridning tex att händerna inte alltid måste vara placerade i närheten av hästens manke. Jag placerar dem där de gör störst nytta - högt, brett i sär eller vid manken - det avgörs av situationen. På tävling ska man visa att man kan rida med små hjälper, att man har en bra kommunikation, då gäller ryttarens tävlingsform och händerna ska de vara på anvisad plats OCH följa hästens rörelser.
Det är liksom inte så att det finns universallösning 1.0 till varje specifikt problem som dyker upp under utbildningens gång som en bara kan leta upp i en bok, lösa enkelt och sen gå vidare. Utan den egna praktiska erfarenheten-även om den är rätt liten blir det som att någon som aldrig har seglat ska mästra en erfaren seglare på hur det går till trots att denne aldrig varit ute på havet-men som har läst en massa böcker i ämnet. Det är inte samma sak.
Men det är många på buke som uttrycker sig mästrande om personer vars kunskap de inte har en aning om.
Den praktiska erfarenheten säger mig
- att jag inte ska skapa problem som jag sedan måste rätta till, att jag ska göra rätt från början (tex nosen framför lod och att träna så att rätt muskler/ rörelsemönster/ vanor utvecklas hos häst OCH ryttare).
- att jag ska ta hand om orsaken till (inte symptomen på) ett problem.
@Fiador får också gärna berätta om sitt upplägg. Och jag ber er båda att förstå att jag är INTE ute efter ett personangrepp i detta, jag är nyfiken och tycker det är relevant i diskussionen
.