N

ninni

Var med som groom under helgen, men blev grymt besviken på hela arrangemanget. Värdelöst reiningunderlag, hemska förhållanden runt boxar m.m.Publiken svek också arrangemanget, den ryttare jag groomade åt tyckte det kändes tröstlöst att rida en så "stor"tävling för en så liten publik.
Var nån mer där och tittade?

Nej tacka vet jag High Chaparall och Hjo Ko det är grejor det :idea:

Monke :)

Förstår din ironi, men du som arrangör måste väl hålla med om att flera tävlingar i rad med dåliga förhållanden inte är bra för vår sport?

Hallå... dåliga förhållanden? Hur var det på High Chaparall då? Där kan du snacka om urusla förhållanden. Jag tyckte tävlingarna på Falsterbo var bra med tanke på förutsättningarna. Banan verkade ju hålla ok. Hur kul tror du det var för dressyr-ryttarna i spöregnet. Vädret kan man ju inte riktigt rå på. Här fick man ju iallafall se bra ritter utifrån förhållandena. Hur bra var det på High Chaparall? Ytterst få av de eikpagen nådde upp till den standard som var på Falsterbo. Hade du velat ha de ryttarna som var på High Chaparall på Falsterbo?
C

Svar till både Cherrie och i viss mån Monke.

Menar ni att trådskaparen ska tycka att det var ok på Falsterbo bara för att det var dåligt på en annan svensk tävling?? Hur får ni samman de två helt olika tävlingarna Falsterbo Horse Show och Ranch Horse Classic???
:confused: :confused: :confused: :confused:

/Roper

Nej, du har rätt. Jag uttryckte mig luddigt och kunde missförstås. Blev väl lite upprörd.
Vad jag ville ha sagt var att jag tyckte det var bra på Falsterbo. Det var bra ekipage och utifrån förutsättningarna mycket bra ritter.
Synd att publiken svek och det får kanske arrangörerna ta på sig, men i övrigt så tyckte jag det var bra. Med tanke på hur mycket det regnat var banan bra, riktigt bra. Det var den banan som klarade sig bäst på hela Falsterbo.
Vad jag menade var att även när dressyr-ryttarna satt och red och då handlade det om en OS:biljett så strilade regnet och banan var tung, men alla förstår ju att förutsättningarna inte är de bästa och dömer inte ryttarna utifrån det.
Det var synd både för Falsterbo och High Chaparall att regnet kom, men att nämna de båda tävlingarna på samma dag tycker jag är illa. Jag var på båda och jag tyckte inte High Chaparall var kul ridmässigt eller på så många andra sätt. Jo, att publiken kom, det var kul.
Kvaliten var annars överlag låg och jag håller med de andra som klagade om bemötande osv.
På Falsterbo var kvaliten över lag bra eller rättare sagt den var bra, mycket bra till och med. Såg du inte Fredriks ritter eller Peters när hann vann på lördagen?
Tänk så bra det hade blivit om inte regnet ställt till det, men regnet ställde till det för alla, oavsett om man red dressyr eller reining. Det jag däremot tyckte var intressant var hur himla mycket bättre Fredrik var, än de andra. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor.
Hoppas jag uttryckt mig mer begripligt nu.
C

Jag förstår delvis vad du menar. Det jag inte förstår är varför du försvara Falsterbo med att ryttarna var bättre, trådskaparen nämner inget om att de inte skulle ha varit det? Dessutom vore det själva f*n om inte reiningeliten höll högre klass än ryttarna på en B-tävling.......
Ska försöka ställa en fråga som är just en fråga, det är ingen dold kritik eller annat gömmt i den.
Varför sviker publiken reiningtävlingarna och vallfärdar till B-tävlingarna? Åsikterna här på Buke är samma varje gång, B-tävlingarna har dålig klass på ryttarna och reining tävlingarna håller världsklass. Trotts detta väljer publiken den kvalitetsmässigt sämre tävlingen?
Varför??
Tänk om reiningen fick publik och den generella nivån höjdes, vilket lyft för sporten.
/Roper

Jag försvarar Falsterbo därför att jag tyckte att det var något som jag själv som westernryttare kan stå för. Jag står som jag skrivit förr, i ett halvblodstall och får så ofta försvara westernridningen och det är kanske därför jag är lite känslig på den punkten. High chaparall var inget jag önskar att mina stallkamrater fick se, då hade de fått vatten på sin kvarn. Mycket ryck och slit och folk som ibland knappt satt kvar i sadeln. Jodå, det fanns duktigare ryttare också så klart, ,men överlag var det bedrövligt. Ridningen på Falsterbo var däremot av annan klass. Självklart ska reiningeliten bjuda på bättre ridning än en b:tävling så där har du rätt. Att publiken kom på det ena stället och inte det andra... Tja, vad jag förstår delades det ut MYCKET gratisbiljetter till High Chaparall och High Chaparall som sådant drar nog folk. Både westerintresserade och sådana som bara kom för att festa och ha kul.
Men visst är det tänkvärt, för visst vill vi väl ha folk på våra tävlingar, men när folket kommer vill vi väl också visa upp något bra?
Jag vet inte om det genrellt brukar vara massor av folk på B.tävlingar. De jag har varit på har det varit väldigt blandat.High Chaparall var väl lite unikt, med gratisbiljetter och High Chaparall som sådant. Vad jag vet brukar det ju vara hyfsat med folk på tex quarter-paint:SM, men visst finns dte mycket att göra på den fronten. Nu tror jag ju att kossegrenar och tidsgrenarna drar folk också. De är roliga att titta på och lätta att förstå även för dem som inte kan häst.
C

Det är klart att själva Chaparral drog lite extra för familjer etc. Men även Hjo Ko, West Stars tävlingar för några år sedan, dra/drog väldigt mycket folk till läktaren. Även rasföreningarnas SM har bra med folk som du skriver. Jag tror det beror på att bredden. Publiken vill se olika grenar och självklart tror jag att boskapsgrenarna dra en del. Varför lägger man inte de "fina" reiningtävlingarna tillsammans med en B-tävling? Man kunde uppnå en synergieffekt i att den ena fick mer publik, den andra får på sikt en publik som kräver bättre standard för att bli nöjd. Även ryttarna i sig skulle dras med i att förbättra sig och sin standard. Nu var ju reiningen på Chaparral ett Globenkval men i stort uteblev reiningeliten. Varför? Nu är ju ett gemensamt SM på gång vilket jag tror är mycket positivt. Hela westernsverige lider av en för låg nivå. B-tävlingar borde ha en bättre standard, kanske den som reiningeliten har idag, och reiningeliten borde vara långt mycket bättre än vad den är. Jag är fast övertygad att fler tävlingar likt den på Chaparral som försökte blanda in toppklassig reining tillsammans med övriga grenar och i ett stort format är rätt väg att gå. Istället för att försöka få komma in i de fina engelska salongerna med reiningen och hålla till i Falsterbo etc. så skulle det arrangeras ett eget Western- Falsterbo/Scandinavium/Globen. DÅ kommer publiken!

/Roper

Jag tycker det du skriver är intressant, för visst är det roligt med publik för de tävlande och publiken är lika med inkomster för arrangörerna. Jag tror att många klubbar är dåliga på att marknadsföra sina arrangemang, det spelar roll för hur mycket folk som kommer. West Star vet jag gjorde ett jättejobb med marknadsföringen - och publiken kom. Att dela ut gratisbiljetter som på High Chaparall är ett bra sätt att skapa intresse. Att reiningeliten inte kom till High Chaparall kan väl bero på flera saker, dels låg det ganska nära tävlingen i Falsterbo och dels så snackades det ju redan innan mycket om hur de lagt upp tävlingen, dvs det skulle först inte vara mer än några få boxar och redan tidigt stod det ju klart att underlaget inte skulle bli bra. Varför riskera sin häst när mycket talade för att det inte skulle bli bra förutsättningar?
Jag tror också många valde att avstå just pga av att det var på High Chaparall. Det kändes inte helt seriöst. Jag är själv inte helt övertygad om att det var bra. Det var ju många "wannbees" där som sprang omkring med knallpulverpistoler och indianfjädrar och det är ju just det, åtminstone jag, vill komma bort ifrån. Åtminstone om vi ska bli tagna för just seriösa satsande ryttare. Jag kanske är för färgad av att jag står i det stall jag står där jag är ensam westernryttare och hela tiden får höra alla fördomar om oss. Många levde upp till de fördomarna på High Chaparall.
Men visst borde man hitta en lösning för att få mer publik. Jag tror på barrelrace och roping och kossaklasser, i kombination med trail, reining och pleasure. Bättre organisationer som ser till att tävlingarna flyter snabbare och bättre = publikvänligare. Bra marknadsföring. Klubbarna är inte så bra på det. Affischer, annonser, radio osv. Det finns så mycket som kan göras.
Nu kom vi lite bort ifrån ursprungsdiskussionen, men Falsterbo var bra för oss i publiken ialla fall :-)
C

Jag var på Chaparral hela helgen och såg en massa olika människor. Från riktigt seriöst historieintresserade med otroligt fina kostymer till Svenssons i maskeraddräkt. Det var även en del bikers, linedansare och squaredansare i riktigt pråliga fransprydda kreationer. Ingen av dem påverkade dock tävlingen på något sätt, varken negativt eller possitivt. Det var människor som fann sin egen lycka i det de gjorde på samma sätt som vi finner lycka i vår ridning. Vill man tvunget få westernridningen till något oseriöst så spelar det ingen roll om dessa människor finns i pereferin på en tävling eller ej. Då retar man sig på att vi har hatt, inte drar upp våra stigbyglar, lösare tyglar etc. etc. Dessutom är det kanske dessa unika människor uppblandat med anhöriga och en del "vanliga" hästmänniskor som utgör westernridningens stora publik. Inte de så seriöa och fiiiina engelska ryttarna?? Att välja bort en tävling av den anledningen är nog enbart fördomsfullt och trångsynt. Skit i vad publiken har för kläder och attribut det enda viktiga är att de är många.
;)

/Roper

Som arrangör av tävlingen Raqnch Horse Classic på High Chaparral har jag intresserat lyssnat till den debatt som förekommit under High Chaparral- och Falsterbo trådarna.
Westernridningen behöver mer uppmärksamhet, mer publik, mer sponsorer, bättre tävlingar,bättre priser, mer press. Beståndsdelar som i sig generar mer av allt. Med tävlingen Ranch Horse Classic, förlagd i anslutning till High Chaparral, ska vi skapa en tävling med mer publik, som lockar fler ryttare, som lockar fler sponsorer, mer media o.s.v. Ett arrangemang med bredd och topp. Det viktigaste och det som är grunden för allt är det som sker på tävlingsbanan. Utan bra tävlingar har man ingenting. Arrangemanget är till för ryttarna och publiken. I år var första året vi arrangerade tävlingen. Det fanns inte hur mycket resurser som helst. Man ska komma ihåg att när jag presenterade iden med detta arrangemnang för HC för ett år sedan var det något okänt och helt nytt för dem. Jag "sålde in" en ide, en ide som de trodde på och satsade resurser som jag tror de flesta andra arrangörer har svårt att komma i närheten av.Antalet starter och publikantalet (70% var fullt betalande) visar att vi tänkte helt rätt. Och mycket kommer att bli bättre till nästa år. Banan, stallar och publiklogistiken. Garanterat. I jämförelsen med Falsterbo bör man komma ihåg att RHC arrangerades för första gången i år, med en helt ny organisation. Hur länge Falsterbo har hållit vet jag inte men naturligtvis är de erfarnare och bättre rustade att möta olika problem som uppstår.

Själva tävlingen är grunden. Hur folk sedan är klädda, vad de har för fritidsintressen, vad man vill göra före, under och efter tävlingen är upp till var och en. ( Något som i alla fall sign "roper" förstått, tack ! )Jag har fått många mail av både tävlande och publik som uppskattar att alla i familjen hade något att göra under tävlingsdagarna. Alla gillar ju inte att vistas kring en tävlingsarena hela dagarna. Och tänk nästa år, när solen skiner. Då kan man både bada och sola, om man lessnar på hästar och indianskrudar.

Mig veterligen har VI inte haft flera tävlingar i rad med dåliga förhållanden. :confused:

Förhållandena på April tävlingen på Greva var utmärkta, box fronten var bra och enligt Reiningryttarna bjuder Greva på bra underlag...

Förhållandena på Perstorpstävlingen var Ok, Boxarna höll trots regnet, lite x-tra spån och allt var ok. Det regnade på lördagen vilket gjorde att framridningen blev trång men underlaget på tävlingsbanan var ok enl reiningryttarna...

Förhållandena på Falsterbo var Ok förutom att det var så blött att man inte kunde slida...
Personligen tycker jag att Falsterbo var den bästa tävlingen hittills, man bjöd på högklassig reining, dvs visade "willingly guided" hästar i bra mönster.

Pressen var otroligt intresserade och skrev mycket och stora reportage om Reiningen. Reiningen hamnade för första gången på Sportsidorna, där den för övrig hör hemma... :idea:
Givetvis var det lerigt och besvärligt nere vid stallarna, men alla jag pratat med var nöjda, eftersom personalen där nere var hjälpsamma och trevliga. Boxarna var helt ok och x-tra spån fanns att tillgå.

Reining bör för att bli spektakulär, kunna visas på bra underlag, men trots att vi har tävlingar på bra underlag får vi inte se den där spektakulära reiningen vi väntar på. :smirk:

Vad gäller publiken så bör ju folket här på buke som ju bevisligen vallfärdar till B-tävlingar, High Chaparall och Hjo Ko bla, svara på frågan varför man väljer att åka på dessa tävlingar istället för ex Reiningtävlingar :idea:

Kanske någon här kan ta på sig att lära arrangörerna hur man skall göra för att få till det.
Blir lite nyfiken på din groominghäst, var kommer den ifrån?

Arrangören av Reiningen på Falsterbo har inte hållit på så länge, det kan jag garantera. För att vara exakt är det tredje året i år. :smirk:
Sen måste jag rätta dig, man bör skilja på Western ridning och Reining. :smirk:

Westernridning lyder under, WRAS, AQHA, APHA osv men Reining lyder under FEI, NRHA och Svenska Ridsportförbundet.

Det jag håller på med är Reining och bör inte förväxlas med Western Ridning :idea:
Ja man rider i Westernsadel och den kommer ur Westernridningen, men Reiningen är en helt separat del. Det är också den gren man skall utse en Världsmästare i.

Jag tycker att båda har sitt berättigande, High Chaparall har absolut sin publik och sina ryttare och Reiningen har sina.(förvisso är vår publik liten men det gör inte att jag tycker att tävlingarna i Reining skall genomföras på High Chaparall)

Du har helt rätt i att vi behöver publik, media och sponsorer, men din och min väg är lite olika, dels beroende på vad det är vi strävar efter men säkert också vår inställning till det vi håller på med.

Hej!
Har gått och funderat på din särskillning på reining och westernridning och delar inte riktigt din åsikt att det är rätt väg att gå. Det är bra att reiningen kommit in i Ridsportförbundet, men ännu bättre hade det ju varit om hela westernridningen kommit in och man ändå kunnat ha haft reiningen under FEI och utse en världsmästare osv.
Se på Islandshästarna. Deras förbund har hur stor acceptans som helst. Varför har inte vi kunnat gå samma väg som dem. De precis som vi, har en mängd olika grenar ( jo, vi har en Islandshäst i stallet oxå) under sitt paraply. Varför skulle inte vi kunna ha det? Varför är inte reining westernridning? Det förstår jag inte riktigt och du kommer aldrig få någon annan att förstå det heller.
Jag gick och tänkte för jag förstod inte vad du menade riktigt och vad poängen är med att särskilja dem så. Kan inte se den. Tycker man ska titta på ISlandshästvärlden och fundera hur de har gjort. Hur har de burit sig åt. De ordnar tävlingar, de ordnar utbildningar m.m tillsammans eller åtminstone under Ridsportförbundets flagg. Varför kan inte vi få till det på det viset? Jo, för att vi har så många olika organisationer som var för sig hävdat sin rätt och varför de är så bra, tex som de olika SM:en.
Varför splitta oss ännu mer igen genom att säga som du gör?
C

Alla projekt ( verksamheter) är unika. Det går (nästan) aldrig att överföra ett framgångsrikt koncept och applicera det på en annan verksamhet, inte ens inom samma bransch. Det finns det många exempel på. Dock kan man ta lärdom av andras erfarenheter och anlysera varför det ena blev framgångsrikt och inte det andra.

För tjugo år sedan var amerikanska basketligan i kris. Man lyckades på ett par år vända krisen och skapade en av värdldens mest populära och medialt uppmärksammade sporter. Hur gjorde man det? Eller titta på friidrotten, där även Sverige idag är framgångsrikt. För ett decenium sedan var det en sport som uppmärksammades ett par gånger per år vid stora evenemang, EM,VM,OS. Idag är det galor över hela västvärlden, enorma peningsummor och stort media- och sponsorintresse. Eller varför inte titta på mc-tillverkaren Harley Davidson. Från att vara konkursmässigt med bara ett par hundra tusen sålda motorcyklar per år man idag ett av världens starkaste varumärken. Och hinner inte tillverka så mycket mc som marknaden efterfrågar. Hur gick det till?

Westerridningen (och Reiningen, om nu den ska nämnas separat) i Sverige är storleks-/kvalitetsmässigt fjärran från dessa exempel. Men man kan lära sig mycket av deras analys och koncept, såväl när det gäller jordgubbsförsäljning som tävlingsverksamhet.

:confused: :confused: :confused:
Jag förstår inte vart du vill komma med detta inlägg är jag rädd.
Menar du kanske att friidrottarna åkte ut till Skara sommarland och tävlade eller hur menar du. :cool:

Som sagt menar jag att High Chaparall och westerntävlingar där är helt superbt, men det är inte för mig. Jag vill göra på ett annat sätt och det är att finnas i sammanhang som tex Falsterbo och i andra platser där vi kan visa att det är en sport att räkna med. :)

Jag vet att vi inte är så himla vare sig duktiga eller stora, men det lär inte bli bättre om vi inte ens tror på oss själva. :banana:

Mitt ställningtagande är inte ett nyck eller lösa funderingar, utan det precis som ditt är taget efter mycket tankar och överväganden. :idea:

Jag har jobbat med tävlingar och western i några år nu, så mycket är baserat på erfarenhet och intresse + givetis andra kloka människors tankar och erfarenheter.

Du får gärna utveckla ditt inlägg lite så att jag kan förstå det....

Det är inte MIN särställning av Reining och westernridning, det är fakta :idea:
Islandshästarna har ett eget VM för Islandshästar inte ett under FEI.
Och vad gäller Islandshästarna och deras organisation så är det inget jag vill ta efter i alla fall. Om någon rasförening har problem så är det dom. Det här med VM har det ju varit mycket rabalder om, inom de olika falangerna inom organisationen. :angel:

Var hittar du Islandshästtävlingar under SvRf :confused:

Det där med flera SM är ju efter många svåra år på väg att hitta sin lösning, förhoppningsvis redan nästa år. :bow: :bow: :bow: :bow:

Att jag säger som jag gör, är för att det är fakta och inget annat, det hjälper varken Reining eller Westernridning att inte satsa på Reining när det nu är den gren, vi faktiskt för andra gången 2006 kommer att få en "riktig" världsmästare i. :d

Att jag skiljer på Reining och Westernridning innebär absolut inte att jag inte vill samarbeta med andra inom samma genre.Jag rider själv westernridning(tror jag i alla fall) Det är bara så viktigt när det kommer till tex media att skilja på de olika begreppen för att göra det lättare för dom.

Eftersom det är som du säger alldeles för många olika begrepp att hålla i ordning. Vi kan de ju inte ens själva, hur skall en stackars jounalist kunna göra det.
Att klargöra och skilja de olika begreppen åt gör det lättare för alla. ;)

Det hade varit sååå roligt om fler människor kom till de möten och arrangemang som görs, så att vi kunde få en riktig diskussion. Det är himla svårt att göra det på ett bra sätt här på nätet. Därför tog det en stund innan jag gav mig in i detta, men nu är jag här så jag får väl följa med vart det leder.

Hej

Det sista du skrev Monke var helt rätt. Det finns western ridning och reining. Om reiningen ska få någon chans inom ridsportsförbundet måste man skilja bort den från avelsföreningarna och lyfta upp den som en seriös sport. Tänk om någon förknippar reining med AQHA till exempel. Om någon inom ridsportsförbundet får kännedom om tidningen American Horse kommer det sätta den utvecklingen reiningen har varit igenom helt i stå.
Till dem som inte är bekanta med American Horse är det AQHA´s tidning som beskriver Quarter hästens versatility,. Problemet är bara att oftast är reiningen inte ens nämnd i tidningen. Men man talar mera om ranch work, trail rides, avel, rodeo och cowboys. SQHA måste komma med en princip förklaring om att man aldrig ska förekomma barrelrace, polebending, någon form av roping eller kossor på tävlingar. Detta associeras bara med western ridning, cowboys och dylikt.

En annan sak man måste tänka på är att framförande av country musik på NRHA tävlingar inte lyfter upp sporten, snarare förknippas country musik med cowboys. Inom musiken finns den såkallade seriösa musiken som ju är mer lämpad för reining.

Se till att ta bort alla amerikanska flaggar på tävlingar, ser man en sådan flagga och western sadlar kommer man omedelbart att tänka cowboys och rodeo show.

En del western ryttare anländer till tävlingar i amerikanska trucks med efterföljande gooseneck trailer. En del av dessa trailers har påmålade motiv som hänför sig till western ridning och cowboys. Även en del seriösa reining ryttare kör runt och utger sig för cowboys, det är inte bra för vår sport. SRHA måste komma med ett moral kodex för hur man anländer till tävlingar om vi ska tas för seriösa.

En bra sak är att NRHA's rule book öppnar upp för en mer uniform dresscode som kan ta bort cowboy looken. SRHA kan uppmana alla sina medlemmar till att rida med hjälm och inte dessa löjliga cowboys hats. Dessutom kan man använda en diskret blå kavaj som skulle ge western ryttarna ett mer uniformt look, vilket helt säkert skulle göra reiningen mer accepterad runt bordet hos ridsports förbundet. Hoppas snart vi ser de första ekipagen i det nya looken, jag tror bara det är en fråga om att göra det till en trend. Bort med alla dessa rutiga skjortor!

Ska ni arbeta seriöst med reining måste hela denna cowboy image bort från reiningen. Arbeta seriöst med detta så har ni säkert en chans att komma med in till bordet på Strömsholm och få mer publik på tävlingarna.

Ett ökat samarbete mellan WRAS och SRHA måste var önskvärt. Att WRAS anslutna klubbar anordnar tävlingar med reining inslag, är ju inte precist något plus för sporten. Jag menar att genom ett ökat samarbete kan man få all reining in under SRHA, så att SRHA står för all reining i Sverige. Flera WRAS anordnade tävlingar har ju numera fått en tendens till att vara ett skämtbetonat evenemang med diverse tillställningar som inget har med den seriösa sporten reining att göra.

SRHA´s största problem är dock att man vill rekrytera kommande reining ryttare från den del av ridningen som håller på med western ridning. Jag tror aldrig att det blir något bra av detta. Detta eftersom de flesta dras till western ridningen på grund av kulturen, häst hantering och de olika ridgrenarna inom western ridningen. Ska de bli seriösa reining ryttare blir kultur krocken för stor. Ska man ha seriösa reining ryttare måste man rekrytera dessa bland de duktiga dressyr ryttare vi har i dag.

Ett annat problem är att en del av de reining ryttare som vi har utsett till landslaget i dag hänger sig seriöst till western ridning, även en del till de mera oseriösa ridgrenarna. Det är viktigt att landslags kaptenen får ett samtal med dessa personer så vi kan få gallrat bort de ryttare som inte vill verka 100% för reiningen.

Bara några tankar om hur vi kan skilja western ridningen från reiningen och få publiken till att valfärda till reining tävlingar.

Member of S erious R eining H orse A ssociation

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Kom inte och påstå att du allvarligt menar det svammel du skriver..... :rofl: :rofl: :angel:

/Carina
4_1_72.gif
...som håller på att skratta på sig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar