Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?
Jag har en god vän i Tyskland som var spekulant på ett mycket fint haflingerföl för ett antal år sedan. När han frågade om stammen (som är mycket viktig för honom) fick han svaret "Du kan välja mellan de här" och så höll säljaren fram 4 olika stamtavlor (detta var före passens tid).
Sen har jag under 10 års tid varit Svenska Haflingerföreningens registrator, och jag kan intyga att hästköpare INTE alltid har koll på att signalementet i passet stämmer med hästen de har framför sig. Självklart var det ännu värre förr, när man bara hade en stamtavla med tyska förkortningar av typen "Schnzl, Bl, St, Dchg Bl i r. N.verl o.s.v. Jag som kan tyska och vet vad förkortningarna betyder kan ju se om det är rätt häst, men den som inte kan tyska kan lätt bli lurad.
Visst är tyska hästar brännmärkta, men tittar inte köparen så noga efter att brännmärket stämmer med pappret så hjälper ju inte det.
Några exempel ur verkligheten:
* Hästen (ett sto) har en utmärkt stam. Vid ID-kontrollen anges en annan brännmärkning och ett annat signalement än det som står på pappret. Hästen fick registreras i ASRP utan känd stam.
* Två hästar säljs av samma importör. Den ena hästen saknar papper. Köparen säljer dem sedan vidare, men fel häst får pappren med sig. Detta upptäcker jag då hästarna (tack och lov) ska registreras ungefär samtidigt och signalementet inte stämmer på någon av dem. Den ena har stjärn, den andra bläs, så det är inte för att "alla haflinger är fux med ljus man och svans och bläs" som det blir fel. Det reder nu lyckligtvis ut sig så att båda hästarna får stam till slut - de var båda brännmärkta och efter vissa efterforskningar, blodtypning mot föräldrarna m.m. så går det att fastställa identiteten och stammen på BÅDA. Men det var nervöst innan dess, alldeles speciellt för den som köpt hästen "med papper" (som alltså egentligen hade förkomna papper).
* En häst säljs med svensk språngsedel, trots att betäckningen är gjord i Danmark. Efter koll med det danska LU visar det sig att betäckningen aldrig registrerats i Danmark. Blodtypning och DNA-analys görs mot uppgiven far och mor. Far stämmer men ej mor! Efter flera års efterforskningar lyckas hästägaren och jag med gemensamma krafter hitta en ny trolig moder. Ny blod- och DNA-typning görs - och det stämmer! Uppfödaren kan sedermera intyga hästens identitet (som ett komplement till blod- och DNA-typen som förstås är grunden i identifieringen). Det tog 5 år att registrera den hästen, och det hade precis lika gärna kunnat misslyckas.
* Häst A och häst B säljs från samma stall. De är mycket lika, har "spegelvända" tecken. Efter en tid upptäcker köparen till häst A att hennes häst har bläsen "böjd åt fel håll" i konturdiagrammet. Hon gör fruktlösa försök att hitta köparen till häst B.
Det där var några exempel på hur lätt det kan bli fel när signalementet anges på ett för köparen främmande språk och/eller när köparen inte kollar så noga på pappren.
Ett annat lustigt exempel på hur noga en del studerar pappren är den hästägare som efter att ha ägt hästen i flera år upptäcker att den inte är importerad utan svenskfödd ... Denna häst hade ett svenskt pass, där uppfödaren står klart och tydligt utskriven.