Fällning av vinterpälsen?!

Sv: Fällning av vinterpälsen?!

Min shettis började fälla så smått för en 2-3 veckor sedan och nu fullkomligt DRÖSER pälsen av henne. Det är skönt! Ett härligt vårtecken även om vädret inte riktigt visar några vårtendenser ännu.

Min pålla började fäll för några veckor sedan. Hon e klippt (typ "täckes mönster") men än så är det inte så att det rasar av henne *peppar peppar* .

Men det är som ni säger (en del iaf) att det har med ljuset att göra och det har ju onekligen blivit ljusare ute :)

MALINox skrev:
Båda våra pållar har börjat tappa vinterpälsen den senaste veckan. Ffa på halsen och bogarna.Fick ta några tag med ryktstenen idag eftersom det inte gick att borsta som normalt!

Är det fler som börjat tappa? Tycker det känns lite tidigt, med tanke på att det varit ganska kallt och ruggigt väder senaste veckan!

Det är olika när hästar bärjar fälla men det vanligaste är januari. Vi hade ett fullblod som alltid började fälla redan runt nyår. Annars januari. Många hästraser är inte gjorda för att leva i vårt klimat och "fattar inte" att de tär vinter länge än. Det är som sagts tidigare ljuset som styr. Hur ska araber mfl veta att det inte är varmt när solen skiner??
Jag vet inte om det stämer för alla men åtminstone våra mer robusta ponnyer, gjorda för vårt klimat (eller med mycket inslag av såna raser som russ) hade alltid pälsen kvar längre, medan de med halvblod/fullblodsinlsag fällde tidigare.

Mja... det där håller i alla fall inte jag riktigt med om.
Min förra häst, ett polskt arabsto, fällde väldigt sent och hade kvar pälsen länge.
Min nuvarande häst, som är väldigt grov och lite tinkeraktig (från Irland) fäller väldigt tidigt (börjar runt nyår/början av Januari) och har fällt klart i maj ungefär.

Nä jag förstår inte heller riktigt - jag har ju kallblodstravare och ett russ och de fäller allihop. Det hade kanske varit annorlunda om de inte varit tamhästar och fått uträknad foderstat - Om de hade gått på skogen vilda nu så hade de nog absolut behållt pälsen. Men nu är de ju tamhästar, får en balanserad foderstat och deras kroppar ser nog ingen nytta med att ha kvar pälsen nå mycket längre. :p

Eller förresten - den av mina med mest "varmt blod" i ådrorna (linjeavlad på hingst med varmblodspappa) har inte börjat fälla än.

Mina började fälla i slutet av januari...

Ja här är det päls överallt.
Min arabpålle älskar när jag använder ryktstenen, antar att det kliar när pälsen fäller.
Fast visst är det underbart att det plöstligt är ljust och går att rida ute ordentligt fram till 18 på kvällen!
Men det känns lite som att det kan bli baksalg om pållarna tappar vinterpälsen nu, och så blir det ruggiga gråmulna mars och aprildagar med minusgrader. Hade så för några år sen om jag inte minns fel, å då var dom rejält frusna och emliga ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 673
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar