Faller ur vid pälssättning?

Chili

Trådstartare
Jag måste nog vara den enda som är lycklig över detta :D Men de senaste dagarna har jag märkt en stor förändring på min nordsvensk. Han ser MYCKET mindre/smalare ut, trots att han satt ganska mycket björnpäls redan.

Har börjat ge runt 15 kg hösilage per dag men han går ändå neråt. Är detta vanligt? Är det nån som har stora problem med det nu? Har aldrig varit utför det tidigare. Funderade på om det har att göra med att han måste hålla värmen, det är ju ganska ruskigt väder och han går ute dygnet runt ännu. Det borde ju gå åt en del energi till det + pälssättning, eller?
Det är iaf otroligt välkommet med tanke på hans övervikt. :p

Sv: Faller ur vid pälssättning?

Så länge du är nöjd, så grattis. :D

Japp mkt nöjd matte :D men blev nyfiken eftersom det är ett nytt fenomen för mig.

Min fblherre rasade i vikt i samband med att han började sätta vinterpäls, blev allmänt seg, grinig och beröringsöm med. Såpass att jag bokade in tid för att spruta med Beviplex, fast strax innan vände det av sig själv. Han har långt kvar innan han satt full päls, men verkade bara vara starten som var besvärlig. Nu är han normal igen.

Dock tror jag att det oftare är temperaturen i komb med äter mindre gräs. Har du analys på silaget och kan se om du ligger på samma MJ som tidigare år, annars kan det ju vara det med.

Pälssättningen stjäl mest protein förresten.

Jag har också problem med viktnedgång. Jag började med B-vitamin igår. Någon som vet om det hjälper?

Min häst har mest problem just i början av pälssättningen. Ngn vecka lr två, är han allmänt smågrinig, gillar inte beröring på vissa ställen, lite tröttare än vanligt, men ingen direkt viktnedgång.
Vi tar det lugnare under pälssättning, lättare pass på banan, men mest får det bli skogsturer.

Jag har också problem med viktnedgång. Jag började med B-vitamin igår. Någon som vet om det hjälper?

Vi har gett våra hästar B-vitamin varje år vid pälssättning och pälsfällning och inte haft några problem med att de fallit ur någon gång. Så för oss har det funkat.

Har oxå alltid använt B vitamin vid pälssättning och lossning. En av mina kusar reagerade kraftigt vid dessa perioder, han fick även tillskott av E vitamin, som tydligen ska förstärka bvitaminets effekt.
Tillägg: hästen som jag nämner ovan, märktes det markant skillnad på om han fick b vit eller ej!
Han var ett monster när det blev dags för pälsbyte, från att vara världens nallebjörn annars. Efter tre dagar med Bvitamin var han sitt gamla goa jag igen...

Jag tycker att det hjälper. Min herre tappar också lätt vikt (det gör inget:p), och blir beröringsöm. Dock pigg och framåt som vanligt i år.

Vad intressant! Min andra häst är nämligen SUPERGRINIG vid borstning och ja jag har ju tänkt att det har att göra med pälsfällningen. Han är helt ny så jag vet inte riktigt hur han fungerar än. Men vad skönt att det finns något som eventuellt kan hjälpa. Kanske ska testa, fast han slutar väl fälla när som helst...

Min har tvärtom ökat i vikt. :( Inte alls populärt då hon var rätt rund innan, men vad gör man? Men påverkad blir hon vid pälssättningen. Hon blir väldigt slö. Efter några dagar med bakjäst var hon pigg och glad igen.
Men det är inte direkt ovanligt att hästar tappar lite i vikt just vid pälssättningen. De som är mera svårfödda brukar det bli så med tycker jag.

Min blir också seg och lite "deppig" verkar det som. Vet inte om B-vitamin funkar. Tveksamt.

Däremot när han fäller är det hemskt. Sur som en citron. Man får inte borsta. Slår mot skänkeln. Från nallebjörn som vill gosa och mysa och alltid gör sitt bästa...

Vår tränare tycker att vi ska klippa honom så han slipper det där. Trots att han är fullblod har han björnpäls, och då menar jag som en islänning. :p Är det någon som vet om klippning fungerar för att "balansera" det som händer i kroppen på hästen eller är det mer som en "yttre åtgärd"? Hoppas ni förstår hur jag tänker.

Klippa har inte gett minsta skillnad här. Däremot B-vit, men brukar behöva sprutas av vet

Prova Bvit.
Alla symptom som du beskriver + några till upplevde jag med gammelponny.
Värsta pms valacken, öm i pälsen och allmänt less var han innan vitaminkuren kickade in.
Men han fick även Evitamin för att förstärka effekten eftersom han var så allmänpåverkad.
Tre dagar in i kuren var ahn alltid sitt vanliga pigga glada jag igen.
Så jag är stor förespråkare för Bvitaminet!!
:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar