Fäller pälsen nu!!??

_Aldís_

Trådstartare
känns inte det som lite tidigt??:confused: hon fäller för fullt, har gjort så i några dagar nu...kan det ha att göra med att jag för ca 3 veckor sen tog upp henne från stockholm till östersund och d är kallare här??

Sv: Fäller pälsen nu!!??

Pälsfällningen startar med hänsyn till ljuset (inte temperaturen). Mina börjar fälla lite strax efter midsommar varje år, trots att all vinterpäls kanske inte ens ramlat av :confused:

Min har börja släppa lite småhår nu. Det är väl bara en tidsfråga innan hela golvet blir täckt efter borstning :crazy:

Min kille har med sen ett par dagar tillbaka börjat fälla och då har han precis blivit klar med vinterfällningen!

Mitt sto brukar ha fält klart till midsommar ungefär och börjar sedan fälla sommarpäls ca 2 veckor senare. Så har hon gjort under de 10 år jag haft henne.

Min har oxå börjat fälla riktigt rejält.är täckt av ett löst hårlager då hon vart i box över natten. I henens fall trodde jag det var att hon stått så mkt på box. (fång). Men tydligen är hon rätt "normal" ändå!

Min häst fäller också redan =) Jag hoppas bara att hon inte sätter för mycket vinterpäls så snart, tänkte klippa henne ju! Lite OT, men hur tidigt kan man klippa egentligen?

Jorunn börjar också fälla ni.. inga mängder men det blir en liten tuss om man drar några gånger med handen.
I år kommer hon bli rakad enbart på halsen och en bit under magen så jag slipper täcka henne.
Brukar raka henne första gången i slutet av Sep

Jodå, min lilla pålle fäller oxå. Brukar ha tappat all vinterpäls till midsommar sedan dröjer det ca tre veckor sen börjar hon fälla igen...:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
681
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka