Fäller mitt i sommaren???

Apollo

Trådstartare
Vår häst fäller massor med päls. Detta har han gjort nu 3 somrar i rad, så länge har vi haft honom.
Vet nån vad det kan bero på, brist på nåt eller annan orsak.
Nån som haft något liknande??
Han går på ett bra bete med mycket lite insekter, inga bromsar. Nån som vet varför han gör så.

Kanske håller han på att lägga vinterpäls? Kan nämna att en av mina tävlingshästar har börjat göra det och jag förstår honom, hittills i sommar har vi haft medeltemp på typ 12 grader, regn och blåst, och även om han har täcke på sig börjar den tjockna. Inte roligt men jag kan inget göra åt saken, tänker inte ställa mig mitt i sommaren och klippa honom, behöver skydder mot alla förbannade insekter vi har i år, hu!

Mitt gamla D-ponnysto gör likadant. Dålig sommar- mer kläder :smirk: verkar det som hon, eller hennes hormoner, tycker. Hon går dock ute dygnet runt sommartid o har inte haft täcke sedan i början av april. Blir jobbigt om sommaren kommer igång o det blir rejält varmt, då vete 17 om jag inte måste klippa. Men, som du säger, det känns ju inte som någon bra ide m tanke på insekterna... Suck.

Halvblodsstoet däremot har skinande blank sommarskrud :).

Kan oxå nämnas att ponnydamen har kallblodspappa o normalt börjar få tjockare päls ganska tidigt, brukar klippa första gången i mitten- slutet av september, men knappast i juli...

Svar till er båda. Så kan det kanske vara, men han kan tappa så han blir kal på vissa ställen. Resten av pälsen är blank och fin. Visst det har varit kallt denna sommar men inte de andra åren.

Har en pålla som gjorde likadant. Pratade med veterinären om det o visade sig att hästen hade brist på b-vitaminet pantotensyra. Oftast så är man snäll o ger sin häst extra b-vitaminer o kör då på shy feeder B för att det är lätt att få tag på o hyfsat billigt men tyvärr så innehåller det inte pantotensyra som tydligen är väldigt viktigt för pållarna. När jag gick över till ett b-vitamin med pantotensyra så slutade min häst o fälla, nu får hon extra hela sommaren o har inte börjat fälla än iallafall.

Prova ge B-vitamin, har haft samma problem. Började ge B-vitaminer och efter det har det blivit bättre. Det kan även bero på dålig avmaskning.

Min häst har också börjat fälla men inte satt någon direkt vinterpäls. Brukar fälla under sommarmånaderna (inte supermycket) när han går ut på betet och sedan en rejäl omgång på hösten. Tror att han antingen sätter mer päls för att det är lite kyligt eller mycket insekter. Börjar ju bli lite mörkare nu sedan ett par veckor tillbaka och det kan ju vara det som det beror på också.

min pålla fäller också nu när det blivit varmt, hon hade anlagt lite päls när det var så dåligt väder här.

Jag har varje år när han börjat fälla så gett just b-vitamin med Pantotensyra. Då ha det gett med sig.
Men man undrar ju när de fäller så kopiösa mängder,
men det är bara att åka och köpa B-vitamin.
Tack för era svar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka