Sv: Faller i trav
Har precis tränat en häst som dock endast är sex år med precis samma problem. Stark och välmusklad med enormt stark trav. Ägaren hade aldrig fått henen at tölt, hon var på inridning en månad och töltsättning en månad nio månader senare hos proffs och inget hände.
Jag började lite smått med att samla henen i skritten, få henne att sätte sig på baken, gjorde mycket halter. Nu var hästen ifråga mycket fräck och slogs så fort någon bad henne att anstränga sig det minsta så det tog några dagar att befästa ledarskapet ordentligt. Med henne provade jag mig fram och överdrev mina hjälper betydligt. Dte som i slutändan, tro det elelr ej, fungerade var "isländsk bondstil"
Händerna i vädret, ganska kraftiga förhållningar och mycket drivning, vips så kom tölten, men gissa om man kände sig (och såg ut) som en idiot. När den väl kom korta bitar så såg jag till att vara heeelt passiv/neutral och sakta ner innan hon hann bli trött/bröt av till trav. Några gånger hjälpte jag henne genom att lägga boots på bakbenen. Efter två veckor kunde ägarinnan tölta henne utan någon "konstig" ridning.
Hon väljer fortfarande hellre traven men har börjat lära sig att tölt kan vara behagligt det också. Nu gör jag så att när hon rids så får hon gå väldigt mjukt och neutralt/kravlöst i tölten, välja tempo själv etc. Men i traven så jobbas hon, hon böjs och ställs och samlas och tempot ska vara exakt det som jag bestämmer. För att balansera ut hennes syn på trav vs tölt.
Men har du inte vana av att töltsätta så håller jag med ang, ta hjälp av instruktör.
Ella