Faller i trav

A

Audur

Lånar en islänning som endast ridits som 3 gångare. Har nu haft henne så pass länge att hon har kunnat formas om till en välmusklad och mjuk häst. Hon har en energisk skritt med bra övertramp, stark och bärig i traven och kan även galoppera i form. Alltså ingen dåligt riden häst så här långt. Då kommer vi till tölten. Att samla henne till skrittölt går ganska lätt men försöker jag sedan därifrån försiktigt driva på så kommer traven. Förstår att tid är en viktig faktor i träningen men vad skulle du ge för råd?

Sv: Faller i trav

Du nämner inget om hur gammal hästen har, detta har ganska stor betydelse. Har en 5 åring som helst går i trav istället för tölt. Beror mest på att han inte än har musklerna till att bära upp sig själv. Mitt tips är att arbeta hästen bakifrån och inte få samligen endast genom munnen detta ger bara en spänd och tvingad häst.

Försök som du själv säger att jobba i skritt tölt och försök sedan att öka på sakta sakta och inte för långa sträckor. Hästen har antagligen inte tillräckligt med muskler och ork att bära upp sig själv.

Vad händer när du tar ner hästen från galopp? Blir det trav då också? Annars brukar detta vara bra för påskjutet hos hästen , och får hästen mer energi som dom ofta får efter en galopp brukar de vara enklare att samla till tölt.

Hästen är 10 år och regelbundet riden. Klockren trav när jag tar ner henne från galopp. Rider som du säger med mjuk hand och kan inte påstå att hon känns spänd. Antagligen måste jag fortsätta som jag gör. Fokuserar på att bygga ännu mera rätt muskulatur och styrka.
Rolig häst att rida förresten. Ser ändå framsteg i stort sett varje dag. Vill bara att tölten ska lossna också.

det är bara att kämpa på i långsamt tempo och att inte tråka ut hästen genom evigt töltträning vilket är lätt hänt. Kände precis som du innan man vill bara att det ska lossna nån gång. Meeen jag lovar de lossnar:)

Lycka till

Hitta en lååång väg med lite nerförs lut
Kan hjälpa hästen att få under dig bakbenen utan att sänka ryggen.
rid i kraftiga nerförsbackar i lånsam skritt med lång låg form kan också hjälpa hästen att få in baken utan att sänka rygget och falla in i trav, prova även att ha en lite lätt rumpa i tölten (du alltså), det kan uppmuntra hästen att jobba med ryggen.

Lycka till och se till att vara positiv och rida med massor av energi!

Audur skrev:
Lånar en islänning som endast ridits som 3 gångare. Har nu haft henne så pass länge att hon har kunnat formas om till en välmusklad och mjuk häst. Hon har en energisk skritt med bra övertramp, stark och bärig i traven och kan även galoppera i form. Alltså ingen dåligt riden häst så här långt. Då kommer vi till tölten. Att samla henne till skrittölt går ganska lätt men försöker jag sedan därifrån försiktigt driva på så kommer traven. Förstår att tid är en viktig faktor i träningen men vad skulle du ge för råd?

Sitt tugnt i sadeln, och som det var någon som sa, försök hitta en svagt sluttande nerförsbacke. Börja rida i töltskritt, försök hålla ihop hästen. I början brukar det vara lättare om man höjer handen lite så hästen inte faller ner i trav. Om h*n tar några töltliknande steg, så nöjd dig med det, men så fort du känner att h*n börjar falla ner mot traven så saktar du av till skritt.

Lycka till med din träning :bump:

Audur skrev:
Då kommer vi till tölten. Att samla henne till skrittölt går ganska lätt men försöker jag sedan därifrån försiktigt driva på så kommer traven. Förstår att tid är en viktig faktor i träningen men vad skulle du ge för råd?
Tjatigt kanske, men jag tycker du ska ta hjälp av en instruktör. Är hästen inte ordentligt töltsatt (med tanke på att den är 10 år + riden som tregångare) så kan den - och du! - behöva hjälp med att sätta signalerna på plats.

Varje gång som hästen faller ner i trav i stället för att tölta så blir det ju fel, men hästen tränas samtidigt i att göra just detta om den inte korrigeras. Ju tidigare ni får hjälp desto lättare kommer lösningen att vara. En lång "ovana" tar som sagt tid att korrigera och det är ju lättare att öva in ett korrekt beteende från start.

Övertrampet i skritt innebär ju också att hästen högst troligt trampar förbi sin tyngdpunkt och läget där den bär, vilket kan göra samling och bärighet inför tölten svårare.

Har precis tränat en häst som dock endast är sex år med precis samma problem. Stark och välmusklad med enormt stark trav. Ägaren hade aldrig fått henen at tölt, hon var på inridning en månad och töltsättning en månad nio månader senare hos proffs och inget hände.
Jag började lite smått med att samla henen i skritten, få henne att sätte sig på baken, gjorde mycket halter. Nu var hästen ifråga mycket fräck och slogs så fort någon bad henne att anstränga sig det minsta så det tog några dagar att befästa ledarskapet ordentligt. Med henne provade jag mig fram och överdrev mina hjälper betydligt. Dte som i slutändan, tro det elelr ej, fungerade var "isländsk bondstil" :o Händerna i vädret, ganska kraftiga förhållningar och mycket drivning, vips så kom tölten, men gissa om man kände sig (och såg ut) som en idiot. När den väl kom korta bitar så såg jag till att vara heeelt passiv/neutral och sakta ner innan hon hann bli trött/bröt av till trav. Några gånger hjälpte jag henne genom att lägga boots på bakbenen. Efter två veckor kunde ägarinnan tölta henne utan någon "konstig" ridning.
Hon väljer fortfarande hellre traven men har börjat lära sig att tölt kan vara behagligt det också. Nu gör jag så att när hon rids så får hon gå väldigt mjukt och neutralt/kravlöst i tölten, välja tempo själv etc. Men i traven så jobbas hon, hon böjs och ställs och samlas och tempot ska vara exakt det som jag bestämmer. För att balansera ut hennes syn på trav vs tölt.

Men har du inte vana av att töltsätta så håller jag med ang, ta hjälp av instruktör.

Ella

Nu gör vi det! Töltar alltså! Var ute och red med några kompisar i dag och de ville så klart se hur det gick med tölten. Det var riktig tölt de fick se med bra längd i steget. Upplevde det som att hästen kom under sig bra och därför fick upp framdelen ordentligt. Superhäftigt! Ska bli så kul att se hur långt vi kommer... innan hon ska tillbaka till sin ägare. kommer att sakna denna hästen faktiskt. När jag tog hem henne så känndes det inte alls kul att börja att flytta på detta "berg". Hade jag inte haft tillräckligt med hästar redan så hade jag gärna behållt henne::love:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 752
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka