Fäller era med?

Trine

Trådstartare
Januari månad och hästen har redan börjat fälla :(.

Nog för att han har tjock vinterpäls (ca 6-7 cm) men ändå... Vintern är ju inte över än.

Hur många av er har samma situation med era hästar?

Sv: Fäller era med?

Japp.
Jag är bara glad att pälsen äntligen börjar försvinna. Så tjock och svårskött. Fällningen går så långsamt så pälsen lär räcka till även om det blir kallt igen. Inte orolig att hästen ska frysa iaf.

Ja mina brukar börja fälla januari, shettisen tappar massor just nu.

Många hästar har startat sin fällning, och många andra står i startgropen för det. Inget konstigt, pälsen ramlar därför att årstiden är inne för det oavsett om kylan finns eller ej. Detta styrs av solen kort och gott, dagarna börjar bli längre även om vi inte har uppfattat det ännu.

Japp, ponnyn fäller hur mycket som helst. Vit är hon ju dessutom också, så hela jag är täckt av en tjock matta med vit hästpäls. Varmblodet fäller inte alls, men hon började ju inte sätta vinterpäls förrän i slutet på oktober när hon kom till oss och fick börja vara ute mer, så henne får jag väl vänta på tills midsommar.

*knapp*

Min halvblodshingst fäller massa medans märren (klippt)håller hårt i sin päls. :p

Som Boj säger, nu har vintersolståndet varit sen länge och dagarna blir bara ljusare och ljusare. :)

Min fjording har också börjat fälla lite smått, det är väl för att det har blivit ljusare? :)

Ja, ibland önskar man sig en nakenhäst.. Var på ridlektion idag, efteråt stod tränaren och plockade bort stora tussar från bogen "Men vad i..? Jag har snart fått ihop till en kudde och det syns inte ens att det saknas något!"

japp, shettisarna och ardennern fäller.. vill minnas en närapå exakt likadan tråd förra året vid denna tiden?

min är i startgroparna på att börja fälla, så jag passade på med årets sista klippning igår.
grannens sto som har varit installad i några månader pga nyopererad fäller extremt mycket och har redan fällt rätt bra av pälsen :eek:

D-ponnyn kan man knappt titta på innan det rasar vita hår! :grin::banana:
Halvblodet håller på sin björnpäls in i det sista...som är runt midsommar,
om han inte får hjälp med x-tra b-vitaminspruta och koskrapa! :cool:;)

Ja, vi går mot ljusare tider och har gjort det ett tag nu, så det är ju inget konstigt alls.

Min häst och en till började fälla lite precis när det vände, men det stannade av igen och för tillfället sitter pälsen som berg. Men säkerligen inte länge till... :crazy: :p

Hunden fäller sen dec och hästen har börjat tappa så smått sen ett par veckor tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar