Falkenberg

Sv: Falkenberg

*kl*

Jo det var verkligen blött :crazy:

Min lilla plutt gillade verkligen inte underlaget i hoppningen och det gjorde inte jag heller. Ångrade mig tusenfalt att jag tog in honom där.

Ni kan ju fundera på vad som händer på näst sista hindret :eek: Efter att han sett det på tv hemma så ser jag exakt vad som händer.

För övrig så skötte sig busen bra, fin i dressyren och hoppade bra trots underlaget. Har nog aldrig ridit på en lerigare bana under alla år jag hållit på!

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lbfakl.flv

STILL0195.jpg

Håller med alla om att underlaget var värdelöst och jag är faktiskt förvånad över hur många det var som faktiskt red banhoppningen. Jag red dom första hindrena på banhoppningen innan jag valde att utgå, men jag ångrar faktiskt att jag gick in på hoppbanan överhuvudtaget!

Ja jag kan inte försvara mitt ridande direkt, men å andra sidan så hade de flyttat hindrena en bit innan jag red och jag personligen trodde att det skulle vara bättre då

Håller med alla om att underlaget var värdelöst och jag är faktiskt förvånad över hur många det var som faktiskt red banhoppningen. Jag red dom första hindrena på banhoppningen innan jag valde att utgå, men jag ångrar faktiskt att jag gick in på hoppbanan överhuvudtaget!

Med Barcelona ångrar jag djupt att vi gick in på hoppningen, tänkte redan innan dressyren att jag skulle strunta i hoppningen. Hille däremot är ganska oberörd av sådant här underlag.

Visserligen slog han ut hela första hindret av ren förvåning då vi trillade ner en halvmeter i lersörja sedan sprang han åt sidan 5m innan hindret bakom dungen så jag fick vända tillbaka men annars hoppade han super på det leriga underlaget.

Jag bestämde igår efter hoppningen att inte rida Barcelona i terrängen och sent i går kväll att inte rida Hille trots att jag startade först men när jag ringde och skulle stryka hade dom redan ställt in.

Någon som vet om man får tillbaka ambulansavgiften nu :confused:

Där har du en poäng! Jag pratade med mamma om just ambulansavg på vägen hem idag.

(vi hann ju köra innan beskedet kom om inställt)

Kan ju inte tänka mig att de tar ut avgift för att inte vara där!??

Någon som vet om man får tillbaka ambulansavgiften nu :confused:

*KL* Fråga just detta när jag prata med sekretariatet i tele, men icke! :( De sa att de kommer ju ändå kommer få stå för en "viss" ( :angel: ) del utav kostnad för ambulansen. Men hur stor del då kan man ju undra :confused: :devil: Aja, ingen vidare lust att ifrågasätta detta utan åkte istället hem med en glad och frisk häst som ioförsig säkerligen undra vart sjuttsingen terrängen blev av denna gång. :D Men vi va nog ändå rätt överens om att det var bäst att fara hem! :)

*kl* men om de ställde in igårkväll borde de ju skrivit det på hemsidan tycker jag iaf eftersom jag åkte dit :angel: Kl 8 imorse kollade jag och det stod inget då. När vi kom fram va det ju inställt men de visste inte om debutanten skulle gå. Vid 9.15-9.30 sa de att debutanten också va inställd.

Jag får åka o se på er en annan gång :D

Jag tycker din hoppning som du lagt ut såg jätte fin ut (särskilt med tanke på underlaget..), men det var många andra som verkade ha ganska stora problem.

*kl*

Tja, så var man hemma med en ngt förvånad häst....han stod laddad och klar i boxen i morse men sen blev det hela inställt. Lite snopet för honom men inte så förvånande för mig...att rida i en insjö och försöka hoppa terränghinder är väl inte idealet iaf.

Men som vanligt var det trevliga bukefalister där! Fio, som inte gillar regn....Olga-klara som vildsint försökte att inte bli blöt om fötterna och FT-nisse som glatt påstod att hon inte var det MINSTA blöt och frusen...;):angel:

*delvis kl*

Men de ställde inte in förrän på morgonen.

Ang ambulansavgiften fick vi svaret i sek att om den betalades tillbaka skulle inte de "placerade" få några premier, varpå jag påpekar att det vore mer rättvist att betala tillbaka istället... men nej. Supertokigt mtp att de pengarna inte ska användas till det ändamålet alls. De var inte på sitt bästa humör där idag :angel:

I morse var det även lite "upprörda känslor" hos både ambulanspersonal och vet då de fick reda på att de inte fick några pengar för att vara där, så det kanske de fick i slutändan iaf.

*delvis kl*

Men de ställde inte in förrän på morgonen.

Ang ambulansavgiften fick vi svaret i sek att om den betalades tillbaka skulle inte de "placerade" få några premier, varpå jag påpekar att det vore mer rättvist att betala tillbaka istället... men nej. Supertokigt mtp att de pengarna inte ska användas till det ändamålet alls. De var inte på sitt bästa humör där idag :angel:

I morse var det även lite "upprörda känslor" hos både ambulanspersonal och vet då de fick reda på att de inte fick några pengar för att vara där, så det kanske de fick i slutändan iaf.

Vad är det för jäkla skitsnack :mad: Jag menar våran veterinär och ambulansavgift skall väl för sjutton inte gå till premierna utan till ambulans och veterinär eller hur betalar vi sådant överpris för det så att det även täcker premierna :eek:

Vad går då anmälningsavgifterna till :confused:

Vi var 58 i * som betalade 350kr st + 250kr i vet och ambulans.

Debutanten betalade väl 250 +250 och hur mångar var inte dom?

Är fortfarande så sur att jag knappt kan formulera mig, men ska göra ett försök.

Helgen började på ett hyfsat sätt för mig, med undantag för vädret, med en ok dressyr, lite spänd men utan supermissar. Hoppbanan var ju aningen fuktig men tänkte att vi får kämpa och göra vårt bästa. När jag kom in på banan insåg jag fördelen med en liten nätt kvick häst, det kunde lika gärna varit hemma på grusbanan inte ett felsteg eller dåligt språng på hela banan vilket resulterade i en av fem nollor :love::love:
Sen körde vi hem eftersom vi inte orkade vänta tre timmar i ösregnet på banvisning utan bestämde att gå den innan start på söndagen.

Ringer på kvällen för att kolla starttider och de säger inte ett pip om att det eventuellt blir inställt. Kör hemifrån strax innan sex på morgonen för att hinna gå banan innan start. Kommer upp dit kvart i åtta, då finns det inte en människa i sekreteriatet och ingen info. Vi börjar gå banan och visst den är blöt och vattenhindret är rätt djupt men jag upplever den ändå som ridbar. När vi gått en tredjedel av banan möter vi några andra som frågar om vi vet att tävlingen är inställd :mad: Vi går iaf fall klart banan och visst andra tredjedelen var under vatten men om de kapat den delen och vänt vid stora vattenhindret så hade resten varit ridbar med lite gruspreparering här och där. Som det var nu försökte de inte ens preparera, korta banan eller sänka tempot, de bara ställde in:mad:

Gick till sekreteriatet för att åtminstone få tillbaka ambulansavgiften, men NÄÄÄ ambulansen hade ju faktiskt kommit ut till tävlingsplatsen:eek::devil: det är väl inte vårt :devil:a fel att de inte ringt och avbokat ambulansen när de viste att de blev inställt

Så här i efterhand ifrågasätter jag väl inte egentligen beslutet att ställa in av säkerhetsskäl, men det är hanteringen av det hela som gör mig så :devil:a förbannad. Det var inte någon förändring sedan lördagen och hade de bara varit realistiska så hade de ställt in redan då eller åtminstone förvarnat. Hur svårt hade det varit att skriva på hemsidan: "Om inte underlaget förbättras finns det risk att tävlingen ställs in"??

Och att sedan dela ut pris till ledarna efter dressyr och hoppning är mest skrattretande! Rätt hade varit att betala tillbaka en del av anmälningsavgifen och självklart hela ambulansavgiften:idea:

Tja jag håller inte med dig riktigt i det du skriver. Banan var inte bra vare sig på lördagen eller söndagen. Det var mer vatten på söndagen och det hade kommit ca 200mm regn under dessa dagarna. Lite hum måste man ju själv ha av att det inet skulle vara ridbart för ALLA ryttare och inte bara de första som startade :angel:

Vi var där kl 11 på lördagen och redan då pratades det om att ställa in. Så jag förstår inte hur ni kunde missa det??

De satte ut ett möte kl 14 där det informerades tydligt att tempot var sänkt och att det fanns stor risk för att tävlingen ställdes in. De sa även att beslutet kunde tas på morgonen på söndagen och att ev start kunde flyttas fram.

Vi åkte också upp igår (ca 2 timmar) trots att det blev inställt. Vi hade redan kört mer än halva vägen när jag fick reda på att även 90cm klassen var inställd och tog beslutet att ändå åka den sista biten.

Nu red jag runt lite själv på terrängbanan och hoppade något språng med :) Så för min häst var det utmärkt

Och nej jag anser det inte vara fel att dela ut pris så som de gjorde, så har man alltid gjort varför skulle det undantas här??

Det enda jag kan tycka är fel är ju ambulansavg

Vi var där kl 11 på lördagen och redan då pratades det om att ställa in. Så jag förstår inte hur ni kunde missa det??

De satte ut ett möte kl 14 där det informerades tydligt att tempot var sänkt och att det fanns stor risk för att tävlingen ställdes in. De sa även att beslutet kunde tas på morgonen på söndagen och att ev start kunde flyttas fram.

Detta var ju jättebra :idea: synd bara att de inte la ut den infon på hemsidan eller sa det till oss när vi ringde.:(
Vi körde därifrån strax innan 11 på lördagen och då hade vi inte nåtts av dessa rykten det enda vi fick veta då var att banvisningen var framflyttad till 14 för att de skulle kunna göra det bästa av det.

Men visst jag kan förstå att de ställde in. Det är mest besvikelsen som talar;) banan såg ju så jäkla kul ut att rida:d

Jag håller med...det gick ut väldigt mycket info under dagen om att det ev. kunde bli inställt. Men däremot så tycker jag också att det är sanslöst att vi inte får tillbaka ambulansavgiften!:eek: Jag åkte 50 mil fram och tillbaka för att rida denna tävlingen och att i det läget inte ens kunna få tillbaka en avgift som rimligtvis INTE ska användas till ngt annat är ju dåligt.

Som fio påpekade så är ju veterinär och amb.avgifter ofta VÄLDIGT väl tilltagna (läs "i överkant"...), om klubbarna istället höll sig till att göra en rättvis uträkning per ekipage så tippar jag på att i detta fallet veterinäravgiften borde hamnat på ca 80:- per ekipage med tanke på alla (ca180?) starter som det var här. Ambulansavgiften vet jag inte vad den är?? Idasagare eller Bettibets kanske kan bidra med den infon?

Idasagare eller Bettibets kanske kan bidra med den infon?

Jag kan säga att den är HÖG. Det brukar handla om en 15-25 tusen för en helg. :eek: Hörde att det var ännu högre för arr i Åkerbo.
Men visst måste man bara ha den i * och högre om man inte har så långt till sjukhus? Fast vem vill vänta när det händer något.. :crazy:

Däremot brukar vetavg vara VÄL tilltagna på hopptävlingarna...

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med...det gick ut väldigt mycket info under dagen om att det ev. kunde bli inställt. Men däremot så tycker jag också att det är sanslöst att vi inte får tillbaka ambulansavgiften!:eek: Jag åkte 50 mil fram och tillbaka för att rida denna tävlingen och att i det läget inte ens kunna få tillbaka en avgift som rimligtvis INTE ska användas till ngt annat är ju dåligt.

Som fio påpekade så är ju veterinär och amb.avgifter ofta VÄLDIGT väl tilltagna (läs "i överkant"...), om klubbarna istället höll sig till att göra en rättvis uträkning per ekipage så tippar jag på att i detta fallet veterinäravgiften borde hamnat på ca 80:- per ekipage med tanke på alla (ca180?) starter som det var här. Ambulansavgiften vet jag inte vad den är?? Idasagare eller Bettibets kanske kan bidra med den infon?

Vet ni att de inte behöver betala ambulansen iallafall? Jag blir inte förvånad om de får betala den nämligen. :eek:

Jag ångrar något enormt att jag red hoppningen! Det var verkligen vidriga förhållanden. Det var ju så lerigt och sugande att det nästan var farligt. :mad: :mad: :mad:

Det där reagerade jag på oxå. Det var rejält höga veterinär/ambulans avgifter.
Det brukar ju ligga på 150 :- annars. Vilket känns som ett absolut max.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den här veckan drar unghäst-VM i fälttävlan igång. Här hittar du listan över alla svenska ekipage samt info om tävlingen.
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
97
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När de nordiska mästerskapen i fälttävlan avgjordes i Köpenhamn i helgen blev det en tävling som innehöll flera fina framgångar för de...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
195
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023