Faktura privatperson

Gramse

Trådstartare
Jag blev tvungen att ta hand om en del jobb på min fritid orsakad av ett företag och har blivit lovad ersättning för det. Nu vill företaget att jag skickar en faktura. Beloppet är på ett par tusen kronor. Har aldrig skickat någon faktura tidigare, hur gör jag?
 
Jag blev tvungen att ta hand om en del jobb på min fritid orsakad av ett företag och har blivit lovad ersättning för det. Nu vill företaget att jag skickar en faktura. Beloppet är på ett par tusen kronor. Har aldrig skickat någon faktura tidigare, hur gör jag?
Om du har utfört en tjänst måste du ha F-skatt för att kunna skicka en faktura. Har du sålt en vara kan du hitta en faktura-mall på webben.
Det låter som om du utfört en tjänst och om du saknar F-skatt ska ersättningen hanteras som en lön, dvs företaget ska dra inkomstskatt och betala till Skatteverket. Därtill ska företaget också betala in arbetsgivaravgift. Meddela företaget ditt anspråk.

Det finns också företag som du kan fakturera via och fungerar då som en mellanhand. Detta ligger lite i en gråzon om man gör det i efterhand.
 
Tex. Frilansfinans kan du använda. Har ni kommit överens om pris på förhand? FF tar en viss % och hjälper till med att styra upp så allt av skatt och sånt dras.

OBS!! Det är mycket som går bort i skatter och avgifter som arbetsgivaren normalt betalar, så använd frilansfinans verktyg för att räkna på det så att du inte får för lite betalt.
 
Jag blev tvungen att ta hand om en del jobb på min fritid orsakad av ett företag och har blivit lovad ersättning för det. Nu vill företaget att jag skickar en faktura. Beloppet är på ett par tusen kronor. Har aldrig skickat någon faktura tidigare, hur gör jag?
Det här hade jag varit lite försiktig med. Det ska tas upp i deklarationen sedan, och det blir arbetsgivaravgift och skatt på eländet.

Har du någon övrig relation med företaget så du kan lösa in fordran i natura? D v s få ut saker eller bli krediterad något du köpt?
 
Har du någon övrig relation med företaget så du kan lösa in fordran i natura? D v s få ut saker eller bli krediterad något du köpt?

Om en utför en tjänst och får betalt i form av tex stallplats eller prylar, så ska det värdet skattas för (tas upp i deklarationen), enligt vad jag förstått tidigare. Är det ändrat?
 
Det här hade jag varit lite försiktig med. Det ska tas upp i deklarationen sedan, och det blir arbetsgivaravgift och skatt på eländet.

Har du någon övrig relation med företaget så du kan lösa in fordran i natura? D v s få ut saker eller bli krediterad något du köpt?
Nej ingen relation i övrigt till företaget. Jag fick bestämma en kompensation som jag tyckte var rimlig för mitt jobb, som han godkände.
 
Använde förr ett "hyr din chef" företag, kanse något som är värt att kolla upp. Allt jag skickade med dom kom med på dekorationen utan att jag behövde gör några tillägg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
10 066
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 623
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 884
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp