Fakta om olika selar och vagnar!

Min tinkerkorsning på ca 135-140cm har en maratonsele från Ideal, och där är det på gränsen att hon kan ha cob. Hon kommer säkert behöva full som vuxen och färdigbreddad.
 
Jag drömmer om en friskförklarad/utredd och symptomfri Lillan (maxad c-ponny) och kikar lite på nya vagnar. Jag har två tyngre vagnar hemma, en som är perfekt inkörningsrockard och tyngre åkvagn som hon kan dra sen när hon är i kondition och mer "färdig".
För att kunna träna dressyr så hade jag nog behövt en lite lättare och smidigare träningsrockard, min är byggd på bilaxel och är rätt så tung. Kikat på DO och tycker att deras vagnar är trevliga, men jag behöver broms. Vi bor otroligt backigt och jag vill inte behöva kliva ur. Till min förra lilla a-ponny hade jag en cavaletti med förstärkta skaklar, och den gillade jag verkligen! Men det är ju skillnad på shettis och en kallblodsponny, och då kanske de större modellerna där (oxer/courbette) är lite klena ändå? Jag vill ju också ha minst 125 i bredd.
Ur köregenskap/säkherhetssynpunkt - är det stor skillnad på 125 och 135 i bredd? Mina vagnar nu är tunga och rejält breda så jag har inte så mycket att jämföra med.
 
Jag har en sån här rockard, inköpt till ekipaget på bilden. Tror det är en Globus, men vet egentligen inte eftersom den är inköpt begagnad, av en som också köpt den begagnad...
20140529_1027371_zpsb1ad512c.jpg

Den är ju rätt klen i konstruktionen.
Men HUR klen är den egentligen? Vad håller den för? Kan man åka två 50-60-kilos-personer i den utan att knäcka den? Någon som har nån aning?
 
@trassel, jag tycker att den modellen är väldigt trevlig, men finns sällan begagnad, och jag har inte råd att lägga över 15' på en ny vagn i dagsläget. (CSN i tio år... snart klar!) Det är väl bara att inse att kvalité kostar, för billigare än så hittar man väl ingen rockard? Courbetten kostar 10, men jag gissar på att den är långt ifrån lika bra?

@ameo, det ser ut som en globus. Helt ärligt skulle jag inte ens sätta den tom bakom en ponny.. Den klarar säkert tyngden i sitsen, men går minsta lilla fel (dikeskörning, kraftiga gropar etc) så är den så klen att risken är stor att stålet viker sig. Jag hade en Cavaletti som är typ i samma prisklass men ändå mycket rejälare i konstruktion, och de skaklarna vek sig dubbla och bildade spjut när min förra a-ponny kraschade med den i en olycka. Ren jäkla tur att han inte spetsade sig själv.
 
@ameo, det ser ut som en globus. Helt ärligt skulle jag inte ens sätta den tom bakom en ponny.. Den klarar säkert tyngden i sitsen, men går minsta lilla fel (dikeskörning, kraftiga gropar etc) så är den så klen att risken är stor att stålet viker sig. Jag hade en Cavaletti som är typ i samma prisklass men ändå mycket rejälare i konstruktion, och de skaklarna vek sig dubbla och bildade spjut när min förra a-ponny kraschade med den i en olycka. Ren jäkla tur att han inte spetsade sig själv.
Nu är det den här vagnen jag har och min ekonomi tillåter inte något utbyte. Olyckor kan alltid hända och då kan även rejäla prylar ställa till skada. Och som du ser så är jag väl medveten om att den är klen, jag undrar bara HUR klen den är. Så, förutsätt att den används i paddock eller på jämna grusvägar utan gropar och diken - för det är så vår verklighet ser ut.
 
@Mli , träningsvagnen kom väl förra året så de är ju nya, både prismässigt och att folk knappt hunnit tröttna. Det kan nog ta något år innan de blir vanligare på begagnatmarknaden. Jag tittade på begagnat, och det jag hittade var kvalitetsvagnar som kostade 12000 begagnat (TH, NHS och någon mer), så det blev en ny för 14+broms istället.

Du är väl rätt händig, bygg om (svängel, skakelände + höj sätet) en travrockard, de är ju rejäla.

/AA
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag har funderat på att hitta ett projekt att bygga om, men det faller på att jag vill ha det bromsat. Svårt att sätta broms på en vagn som inte är byggd för det i grunden. Sen har jag faktiskt lite nya planer på att träna min ungponny lite mer aktivt och kanske åka iväg på lite träningar/tävlingar. Hade ju varit roligt med en snygg och funktionell vagn just för det ändamålet. Men hon är just nu under utredning för konstiga blodvärden/muskelsjukdom så vågar inte riktigt satsa helt ut på planen än. Bortsett från DO, vad finns det mer för återförsäljare/märken på vagnar i samma prisklass som DO?
Eller... så köper man en begagnad maratonvagn och kör dressyr med. Blir ju inga höga klasser, och jag antar att jag ändå mestadels kommer träna. Föredrar ju komforten i en fyrhjulad, men det är ändå rätt smidigt med en tvåhjulig med bra möjligheter att balansera den.
 
Nu har jag fastnat lite för Oxer, bra i prisklass och kan breddas ifall det behövs. Den finns i sport edition där den stora skillnaden verkar vara att den är bättre fjädrad (vet inte om det behövs?) och att sätet är delat (behövs det?) och att den är fullt utrustad och det ingår kuskkil hade ju varit najs!). Men det finns också en detalj som jag inte riktigt förstår funktionen av. Fram på vagnen går det upp en bygel. Vad är det för vits med det? Först trodde jag att det var lykthållare, men sen läste jag något om tömhållare? Någon som vet vitsen med bygeln?
 
Hööks skit brösta, är den ngt att ha om man lossar bröstan från däckeln?

Ngn som har koll på hur den är i storleken?

Har fått för mig att börja tömköra mer och köra in lite smått så hästen kan dra harven i rid hagen. ;)
Kommer inte bli att köra in för vagn då hästen inte direkt är den lugna typen på uteritt. Finns inga vägar här heller så nöjer mig med att harva :). Ett bra sätt att ta tillvara på att hon inte går undan för större tryck. :rofl:
 
Fram på vagnen går det upp en bygel. Vad är det för vits med det? Först trodde jag att det var lykthållare, men sen läste jag något om tömhållare? Någon som vet vitsen med bygeln?

Jag tror att de med "tömhållare" menar att man skall kunna vira tömmen runt den om man kliver ur vagnen, vilket självklart är helt vansinnigt. MEN, vagnstillverkare är inte (tyvärr) alltid hästfolk, så ibland blir det en del märkliga funktioner & beskrivningar utav dessa.

Personligen så tycker jag bara att bygeln är utsmyckning, samt att det ger en (falsk iofs) trygghet av att det finna ett litet (med betoning på litet) skydd om man mot förmodan skulle ryckas framåt och ramla ned mellan vagn och has på hästen.
 
Jag tror att de med "tömhållare" menar att man skall kunna vira tömmen runt den om man kliver ur vagnen, vilket självklart är helt vansinnigt. MEN, vagnstillverkare är inte (tyvärr) alltid hästfolk, så ibland blir det en del märkliga funktioner & beskrivningar utav dessa.

Personligen så tycker jag bara att bygeln är utsmyckning, samt att det ger en (falsk iofs) trygghet av att det finna ett litet (med betoning på litet) skydd om man mot förmodan skulle ryckas framåt och ramla ned mellan vagn och has på hästen.
Är det inte bara för att kunna lägga upp tömmen medans man hjälper vackra damer upp i vagnen ;)?
är antagligen ngt som man tyckte var praktiskt förr i tiden men som mist sin funktion nu.
 
Jag tror att de med "tömhållare" menar att man skall kunna vira tömmen runt den om man kliver ur vagnen, vilket självklart är helt vansinnigt. MEN, vagnstillverkare är inte (tyvärr) alltid hästfolk, så ibland blir det en del märkliga funktioner & beskrivningar utav dessa.

Personligen så tycker jag bara att bygeln är utsmyckning, samt att det ger en (falsk iofs) trygghet av att det finna ett litet (med betoning på litet) skydd om man mot förmodan skulle ryckas framåt och ramla ned mellan vagn och has på hästen.

Jag har hittat en bra användning för dem - att hänga upp draglinorna på i de fall jag lossar fram och inte bak. Känns som en mycket nödvändig funktion... ;) Jag tänkte också på att det ger ett lite extra skydd också framförallt för barnen, ifall de skulle åka fram i vagnen. Blir ju några centimeter högre. Men också två ändar som sticker upp som man säkerligen kan göra sig illa på.
 
Hööks skit brösta, är den ngt att ha om man lossar bröstan från däckeln?

Ngn som har koll på hur den är i storleken?

Har fått för mig att börja tömköra mer och köra in lite smått så hästen kan dra harven i rid hagen. ;)
Kommer inte bli att köra in för vagn då hästen inte direkt är den lugna typen på uteritt. Finns inga vägar här heller så nöjer mig med att harva :). Ett bra sätt att ta tillvara på att hon inte går undan för större tryck. :rofl:

Jag hade inte rekommenderat den till det. Tömkörning ok, men även om du skulle använda bara bröstan och lossa den från däckeln så går det inte att ställa in en bra draglinje då det bara är en rem över nacken, vilket innebär att du sänker hela bröstan och inte bara bakkanten på den för att få en rak draglinje till ett lågt redskap.
 
Jag hade inte rekommenderat den till det. Tömkörning ok, men även om du skulle använda bara bröstan och lossa den från däckeln så går det inte att ställa in en bra draglinje då det bara är en rem över nacken, vilket innebär att du sänker hela bröstan och inte bara bakkanten på den för att få en rak draglinje till ett lågt redskap.
hur bör bröstan se ut för att fungera med lågt redskap då?
 
hur bör bröstan se ut för att fungera med lågt redskap då?

På andra bättre bröstor finns det två remmar som håller upp bröstan, vilket gör att man kan reglera höjden både i framkant och bakkant. Då kan man se till att draglinjen blir rak, och ändå att bröstan sitter uppe där den ska. Sen kan man behöva ha lite längre draglinor till redskapet för att linjen ska bli så rak som möjligt. Jag tycker att det funkar bra till min häst, hon drar inte så tungt att hon behöver loksele, det är ju oslagbart vid tyngre arbete. Men är det lätta redskap och mostånd så tycker jag att det funkar med bröstsele - om den då går att ställa in bra.
 
På andra bättre bröstor finns det två remmar som håller upp bröstan, vilket gör att man kan reglera höjden både i framkant och bakkant. Då kan man se till att draglinjen blir rak, och ändå att bröstan sitter uppe där den ska. Sen kan man behöva ha lite längre draglinor till redskapet för att linjen ska bli så rak som möjligt. Jag tycker att det funkar bra till min häst, hon drar inte så tungt att hon behöver loksele, det är ju oslagbart vid tyngre arbete. Men är det lätta redskap och mostånd så tycker jag att det funkar med bröstsele - om den då går att ställa in bra.
Så det är bara att sätta dit en nack rem extra Om man kommer över en skitbrösta eller enkel vanlig.
 
@Buck

Om du kan sätta dit en som fyller samma funktion som den hade varit gjord med två remmar från början så, ja, det borde ju funka. Jag som är kass på läderarbete (och allt som har med synål att göra...) skulle hellre lägga de pengarna på en komplett riktig sele/lös brösta.
 
@Buck

Om du kan sätta dit en som fyller samma funktion som den hade varit gjord med två remmar från början så, ja, det borde ju funka. Jag som är kass på läderarbete (och allt som har med synål att göra...) skulle hellre lägga de pengarna på en komplett riktig sele/lös brösta.
Är mest ute efter ngt så billigt som möjligt ^_^ och har läder och tråd hemma så att bygga om en skitsele är inte ngt större bekymmer ^_^ är svårare att hitta en sele som jag har råd med ;).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 610
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 546
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 634
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp