Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det den här vagnen jag har och min ekonomi tillåter inte något utbyte. Olyckor kan alltid hända och då kan även rejäla prylar ställa till skada. Och som du ser så är jag väl medveten om att den är klen, jag undrar bara HUR klen den är. Så, förutsätt att den används i paddock eller på jämna grusvägar utan gropar och diken - för det är så vår verklighet ser ut.@ameo, det ser ut som en globus. Helt ärligt skulle jag inte ens sätta den tom bakom en ponny.. Den klarar säkert tyngden i sitsen, men går minsta lilla fel (dikeskörning, kraftiga gropar etc) så är den så klen att risken är stor att stålet viker sig. Jag hade en Cavaletti som är typ i samma prisklass men ändå mycket rejälare i konstruktion, och de skaklarna vek sig dubbla och bildade spjut när min förra a-ponny kraschade med den i en olycka. Ren jäkla tur att han inte spetsade sig själv.
Fram på vagnen går det upp en bygel. Vad är det för vits med det? Först trodde jag att det var lykthållare, men sen läste jag något om tömhållare? Någon som vet vitsen med bygeln?
Är det inte bara för att kunna lägga upp tömmen medans man hjälper vackra damer upp i vagnen ?Jag tror att de med "tömhållare" menar att man skall kunna vira tömmen runt den om man kliver ur vagnen, vilket självklart är helt vansinnigt. MEN, vagnstillverkare är inte (tyvärr) alltid hästfolk, så ibland blir det en del märkliga funktioner & beskrivningar utav dessa.
Personligen så tycker jag bara att bygeln är utsmyckning, samt att det ger en (falsk iofs) trygghet av att det finna ett litet (med betoning på litet) skydd om man mot förmodan skulle ryckas framåt och ramla ned mellan vagn och has på hästen.
Jag tror att de med "tömhållare" menar att man skall kunna vira tömmen runt den om man kliver ur vagnen, vilket självklart är helt vansinnigt. MEN, vagnstillverkare är inte (tyvärr) alltid hästfolk, så ibland blir det en del märkliga funktioner & beskrivningar utav dessa.
Personligen så tycker jag bara att bygeln är utsmyckning, samt att det ger en (falsk iofs) trygghet av att det finna ett litet (med betoning på litet) skydd om man mot förmodan skulle ryckas framåt och ramla ned mellan vagn och has på hästen.
Hööks skit brösta, är den ngt att ha om man lossar bröstan från däckeln?
Ngn som har koll på hur den är i storleken?
Har fått för mig att börja tömköra mer och köra in lite smått så hästen kan dra harven i rid hagen.
Kommer inte bli att köra in för vagn då hästen inte direkt är den lugna typen på uteritt. Finns inga vägar här heller så nöjer mig med att harva . Ett bra sätt att ta tillvara på att hon inte går undan för större tryck.
hur bör bröstan se ut för att fungera med lågt redskap då?Jag hade inte rekommenderat den till det. Tömkörning ok, men även om du skulle använda bara bröstan och lossa den från däckeln så går det inte att ställa in en bra draglinje då det bara är en rem över nacken, vilket innebär att du sänker hela bröstan och inte bara bakkanten på den för att få en rak draglinje till ett lågt redskap.
hur bör bröstan se ut för att fungera med lågt redskap då?
Så det är bara att sätta dit en nack rem extra Om man kommer över en skitbrösta eller enkel vanlig.På andra bättre bröstor finns det två remmar som håller upp bröstan, vilket gör att man kan reglera höjden både i framkant och bakkant. Då kan man se till att draglinjen blir rak, och ändå att bröstan sitter uppe där den ska. Sen kan man behöva ha lite längre draglinor till redskapet för att linjen ska bli så rak som möjligt. Jag tycker att det funkar bra till min häst, hon drar inte så tungt att hon behöver loksele, det är ju oslagbart vid tyngre arbete. Men är det lätta redskap och mostånd så tycker jag att det funkar med bröstsele - om den då går att ställa in bra.
Är mest ute efter ngt så billigt som möjligt ^_^ och har läder och tråd hemma så att bygga om en skitsele är inte ngt större bekymmer ^_^ är svårare att hitta en sele som jag har råd med .@Buck
Om du kan sätta dit en som fyller samma funktion som den hade varit gjord med två remmar från början så, ja, det borde ju funka. Jag som är kass på läderarbete (och allt som har med synål att göra...) skulle hellre lägga de pengarna på en komplett riktig sele/lös brösta.